Feestelijke bijeenkomst start tweede jaar Digitale Inclusie

Feestelijke bijeenkomst start tweede jaar Digitale Inclusie

We gaan ons tweede jaar Digitale Inclusie in! Een jaar dat onder andere in het teken zal staan van de landelijke mediacampagne die halverwege februari start. Bovendien is 2021 het jaar waarin we gezamenlijk verder aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat alle IDO's operationeel zijn. Kortom: er staat veel te gebeuren.

Maar voor het zo ver is, willen wij 2021 graag samen met jou als IDO-karttrekker starten. Het projectteam Digitale Inclusie nodigt je hierbij van harte uit voor de feestelijke online bijeenkomst op 9 februari.

Vanaf 09.30 uur gaan we met de IDO-kartrekkers uit Noord- en Zuid-Holland ervaringen uitwisselen, van collega's leren, kennis opfrissen en de laatste IDO-ontwikkelingen delen.

Programma

Je kunt je de hele ochtend onderdompelen in een inspirerend online programma. Naast een plenaire opening en sluiting bieden wij verschillende deelsessies van een half uur aan. Lees voorafgaand aan je aanmelding de beschrijvingen van de sessies en stel je eigen favorietenlijstje samen – je kunt maximaal drie sessies bijwonen.

09.30 uur Opening
10.00 uur Sessieronde 1
10.30 uur Pauze
10.45 uur Sessieronde 2
11.15 uur Sessieronde 2
11.45 uur Afsluiting
12.00 uur Meet-up


Geef jouw drie voorkeuren aan voor de deelsessies

Op het inschrijfformulier kan je 3 voorkeuren voor de deelsessies aangeven. Een week voor aanvang ontvang je meer informatie van ons en de links om hieraan deel te nemen. Bovendien vragen wij een (huis)adres voor het versturen van benodigdheden voor de dag [1]. Let op: je kunt ook het adres van je bibliotheek opgegeven, maar zorg ervoor dat je het pakket daar op tijd ophaalt.

1. IDO als onderdeel van de educatieve maatschappelijke bibliotheek
Een belangrijk aspect in de voorbereiding en uitvoer van IDO is het (blijvend) laten landen van deze dienstverlening binnen het bredere plaatje van de educatieve maatschappelijke bibliotheek. Hierbij komen verschillende vragen naar boven drijven: wat is de samenhang met andere programma’s, zoals het Taalhuis? Zijn er bijvoorbeeld ook lijnen tussen IDO en de gezinsaanpak te trekken? In deze sessie zet adviseur basisvaardigheden Floor Banning samen met de deelnemers verschillende aspecten centraal die het makkelijker maken om de lokale IDO-dienstverlening meer samen te laten smelten met ander educatief of maatschappelijk aanbod binnen de muren van de bibliotheek. 

2. Samenwerken met je (lokale) netwerk
Ongetwijfeld heb je voorafgaand aan de start of tijdens de uitvoer van de IDO-dienstverlening contact met lokale partners om jullie samenwerking binnen het IDO te verkennen en vorm te geven. Binnen de IDO-dienstverlening is samenwerken noodzakelijk om gezamenlijk minder digitaalvaardige inwoners te ondersteunen en ervoor te zorgen dat zij hun weg vinden binnen de digitale overheid. In deze sessie wordt samen met adviseur basisvaardigheden Anne-Marie van der Poel stilgestaan bij het initiëren, organiseren, verstevigen en verankeren van samenwerkingen met betrekking tot het IDO. Want met het uitnodigen en informeren van lokale partners over de IDO-plannen ben je er vaak nog niet!

3. Inspiratiesessie
We nemen een kijkje in de keuken bij Bibliotheek Hengelo. In 2020 openden zij in samenwerking met maatschappelijke partners het Ontwikkelplein; een plek voor inwoners waar zij toegang hebben tot betrouwbare informatie, persoonlijk advies en praktische hulp. Onder leiding van projectmedewerker Josja Pieterse delen medewerkers van Bibliotheek Hengelo tijdens deze sessie hun ervaringen, werkwijze en ideeën met ons. Want hoe kwam deze brede samenwerking tot stand? En welke lessen leerden zij de afgelopen periode? Wil je inspiratie opdoen voor de inrichting van je eigen IDO, schrijf je dan in voor deze sessie.

4. Aan de slag met Mosaic
Mosaic is een klantsegmentatietool die je interessante en bruikbare informatie geeft over de mensen die in je werkgebied wonen of in je ledenbestand zitten. Met deze tool krijg je bijvoorbeeld inzicht in hun mediagebruik, levensstijl en interesses. Tijdens deze sessie nemen onze marketingadviseurs Kerstin Carbajal Henken en Marjolein Brood je mee in de wereld van Mosaic. Gezamenlijk gaan we aan de slag om te ontdekken hoe je deze tool kunt inzetten om jouw IDO-doelgroep(en) te bereiken. Deze sessie is een gedeeltelijke herhaling van de IDO-sessie van 29 september 2020.

5. Borging van de IDO-vaardigheidstraining
Vanuit de subsidie heeft jouw bibliotheek recht op twee IDO-vaardigheidstrainingen. Wanneer collega’s deze vaardigheidstraining gevolgd hebben, is het toepassen van de opgedane kennis en vaardigheden van belang. Het praktisch meemaken of ervaren van IDO-situaties is hierbij natuurlijk het meest effectief, maar soms duurt het nog even voordat een IDO is geopend of voordat IDO-bezoekers de bibliotheek weten te vinden. In deze sessie denkt trainer Ellen Spoor met jullie mee over het behoud van IDO-kennis en -vaardigheden onder collega’s over een langere periode. Ook informeert Ellen jullie over de mogelijkheden om méér collega’s te trainen of een destijds afwezige of nieuwe collega alsnog de training te laten volgen.

Meet-up
Na de plenaire afsluiting is de mogelijkheid om gezamenlijk (digitaal) te lunchen en gezellig met elkaar in gesprek te gaan, ervaringen te delen, vragen te stellen of elkaar te leren kennen.

Schrijf je in voor 29 januari en geef je voorkeur deelsessies op!

Graag tot ziens op 9 februari 2021!

Projectteam Digitale Inclusie


[1] Het (huis)adres zal eenmalig en uitsluitend gebruikt worden voor het versturen van de benodigdheden voor deze dag. Zie ook onze privacydisclaimer op de website.

Meer agenda-items