Tweedelige workshop Beleid en positionering voor vrijwilligerscoördinatoren

Tweedelige workshop Beleid en positionering voor vrijwilligerscoördinatoren

Als coördinator vrijwillige inzet ben jij er natuurlijk voor je vrijwilligers. Toch loop je af en toe tegen vraagstukken aan die je in je eentje niet op kunt lossen. Wat is jouw positie als coördinator vrijwillige inzet in de bibliotheek? Hoe kaart je vraagstukken rond vrijwilligers aan bij je management en directie? Wat is jouw opdracht en heb je ook de mogelijkheden en middelen om deze te realiseren?

De antwoorden op dit soort vraagstukken liggen vaak in het vrijwilligersbeleid. Hoe pak je het aan om tot een goed beleidsstuk te komen, en hoe schrijf je dat? Hoe zorg je dat er een verbinding is met de strategie van de organisatie? En hoe maak je bijvoorbeeld onderwerpen zoals het vraagstuk van verdringing bespreekbaar? De workshop Beleid en positionering geeft antwoord op deze vragen.

Programma

In de workshop komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Uitgangspunten voor beleid
• Verhouding strategisch kader en vrijwilligersbeleid
• Ophalen van input
• Schrijven van vrijwilligersbeleid
• De organisatie en de eigen positie in kaart
• Claimen van positie
• Relaties opbouwen en onderhouden: relatiebeheer
• Voorbeelden en situaties uit in de praktijk

De workshop bestaat uit twee sessies. De eerste sessie vindt online plaats op donderdag 15 april van 13.30 tot 15.30 uur via MS Teams. In deze sessie richten we ons met name op hoe je tot een beleid komt en hoe je het schrijven van een beleidsplan aanpakt.

De tweede sessie vindt plaats op donderdag 7 oktober van 12.00-17.00 uur. In deze sessie gaan we in op jouw rol en positie in de organisatie. (NB: Wij hopen in oktober weer bij elkaar te mogen komen, maar wij kunnen hier nu nog geen uitspraken over doen. Indien een fysieke bijeenkomst in verband met het coronavirus niet kan plaatsvinden, zal ook de tweede sessie ook online worden gehouden.)

Deelnemers krijgen een hand-out met behandelde theorie en oefeningen. Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers een outline voor het beknopte beleidsplan. Doe mee met de workshop en ga goed voorbereid aan de slag! Meld je aan via de button aan de rechterkant.

Let op: Het programma van de tweede sessie bouwt voort op de eerste sessie. Dit betekent dat inschrijving bindend is voor beide sessies. De sessies zijn niet los te volgen.

Vragen

Voor vragen kan je contact opnemen met Fabienne Mokken, Junior Organisatieadviseur, en Maaike Verhoeven, HRD adviseur

Inschrijving is bindend. Natuurlijk kan je je kosteloos laten vervangen door een collega. Voor afmeldingen na maandag 12 april 2021 voor sessie 1 of na maandag 04 oktober 2021 voor sessie 2, brengen wij € 35,00 annuleringskosten in rekening aan de bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Overige organisaties betalen de volledige deelnamekosten. Ook bij no-show wordt dit bedrag doorbelast, dit geldt per sessie. Genoemde prijzen zijn per deelnemer en exclusief btw.

Alleen deelnemers die zich vooraf hebben aangemeld en een bevestiging van deelname hebben ontvangen, zijn van harte welkom. Bij een teveel aan inschrijvingen kunnen wij maximaal twee deelnemers per organisatie toelaten. De bijeenkomst is met name bestemd voor bibliotheekorganisaties uit Noord- en Zuid-Holland. Zij krijgen daarom voorrang bij plaatsing. Tijdens deze dag volgen we de richtlijnen van het RIVM. Vooralsnog gaan we er vanuit dat we dit evenement door kunnen laten gaan. We houden de ontwikkelingen en richtlijnen nauwlettend in de gaten.

Meer agenda-items