Bibliotheekplaza 2018 programma

Hét programma voor Bibliotheekplaza 2018 op 27 september: Is de kloof te dichten?

SCHRIJF JE IN VOOR #BIEBPLAZA

 

 

Dagvoorzitter: Saskia Weerstand

Fanatieke YouTube'er Saskia Weerstand is de dagvoorzitter van Bibliotheekplaza. Wat doet ze? Elke zaterdag maakt Saskia het kinderprogramma Zapplive op NPO3/NPOZapp en jaarlijks de serie 'de Wekservice'. In april 2017 presenteerde ze de eerste editie van 'Passion Talk'. Daarnaast is Saskia elk weekend te horen op radiostation 3FM en te zien in de online video’s met challenges, festival updates en meer. Samen met radio collega Joram Kaat is Saskia het gezicht van 3FM Tussenuur; een online programma waarin ze sociale experimenten uithalen met scholieren of kijken wat je kunt doen in één tussenuur.

Het verhaal

Saskia (zelf kind van de Millennial-generatie) vindt het heel belangrijk dat jongeren weten wat er allemaal te doen is in de bibliotheek van tegenwoordig. Ze zou het dan ook geweldig vinden als ze hier haar bijdrage aan kan leveren. Door haar activiteiten bij radiozender 3FM weet ze als geen ander wat er speelt en leeft bij de jongere generaties. Zij zal deze informatie goed kunnen gebruiken tijdens haar dagvoorzitterschap op Bibliotheekplaza 2018!


James Smith - Youngworks

James Smith (1981) studeerde Social Works en Communicatiemanagement. Daarna specialiseerde hij zich als trainer door extra opleidingen te volgen en deed veel praktijkervaring op in het communiceren met en coachen van jongeren. Als adviseur en trainer is James werkzaam bij Youngworks. Zijn pay-off is: ‘Bedenken wat beter kan in de omgang met jongeren is goed, maar doen brengt ons echt verder!’ Hij verbindt graag jong en oud door kennis en ervaring te delen over hun ontwikkeling-, trends- en jongerengedrag. In de vragen die hij beantwoord staat altijd een praktische aanpak voorop.

Het verhaal

Onder het motto: “Waarom over jongeren praten als je ze het ook vragen kan”, deelt James Smith tijdens de interactieve inspiratiesessie 'Generatieleren', zijn expertise over jongeren en gaat daarbij zowel in op verklaringen voor hun gedrag als op trends en ontwikkelingen bij jongeren. Tijdens de sessie gaat hij in op een aantal manieren om afstandenn te overbruggen en hij laat daarbij de doelgroep aan het woord.

Samen de toekomst vormgeven - Workshop over co-creatie

Een manier om jong en oud in verbinding te brengen is door middel van co-creatie. In een interactieve workshop getiteld 'Samen de toekomst vormgeven' vertelt James Smith van jongerencommunicatiebureau Youngworks over de meerwaarde van co-creatie en hoe je het in kan zetten om jongeren te betrekken bij toekomstige uitdagingen. We staan stil bij het nut en de de zin van co-creatie met jongeren, do’s en dont’s en praktische tips.

 

Jelle Jolles

Jelle Jolles is Universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren.  Hij maakt zich sterk voor de dialoog tussen wetenschappelijk onderzoek en samenleving. Daarbij gaat het om onderwijs en opvoeding en om ‘levenlang leren’ bij kinderen, tieners, volwassenen, ouderen en patiënten met een hersendysfunctie. Jolles’ doel is om onderwijs en opvoeding te laten profiteren van de inzichten die de laatste jaren zijn verkregen over de hersenen en over het cognitief en neuropsychologisch functioneren. Zijn activiteiten richten zich op 'de menselijke ontplooiing' en de factoren die daar bepalend voor zijn. 

Het verhaal

Problemen met tieners zijn van alle tijden. Al duizenden jaren wordt er geklaagd over de jeugd. ‘Ze luisteren niet naar volwassenen, doen domme dingen, hebben geen interessen en zijn met geheel onnutte zaken bezig', aldus vele teksten die ons zijn overgeleverd. Veel volwasssenen zijn echter een beetje vergeten dat ze zelf ooit ook zo’n tiener zijn geweest. De tiener is eigenlijk te beschouwen als een rups: met de potentie om een pracht vlinder te worden. Maar gooi je hem omhoog en zegt ‘vlieg’, tja …. Deze voordracht gaat daarom over ontplooing; over de tienertijd als periode van grote kansen en mogelijkheden. Het is een periode waarin de omgeving een grote rol speelt in het stimuleren van de ver-beelding, van de verwondering en het ver-woorden. Taal, denken, beelden en woorden: ze zijn van groot belang voor de ontplooiing. Lezen is daarin van belang; LEZEN 2.0!

Pedro de Bruyckere

Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren en is een zelfverklaarde verslaafde aan populaire cultuur. Als spreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk te verklaren en te vertalen naar de praktijk aan de hand van ontelbare voorbeelden. Hierover sprak hij de voorbije jaren bij onder andere KBC, Rabobank, en verschillende universiteiten, hogescholen en secundaire (middelbare) scholen in Vlaanderen en Nederland. Hij sprak ook bij de Gouden Apenstaart uitreiking 2011, Europese conferenties in oa Firenze in 2014 en won in 2011 de prijs voor de beste lezing over onderwijs op "Noordhoff: Kunst van het inspireren". In 2013 werd Pedro De Bruyckere door Vrij Nederland omgeschreven als een van de beste Onderwijsvernieuwers in Nederland.

Het verhaal

Mei ‘68 is 50 jaar voorbij en iedereen leek wel hippie. Maar is dat zo? Net zoals je kan afvragen of vandaag iedere jongere een digital influencer is of wil zijn? We hebben veel ideeën over jongeren. Ze rebelleren, hebben problemen met hun ouders,… Maar klopt dat beeld wel? Want er is toch ook zoiets als de verbraving van de jeugd? Hoe kunnen al deze tegenstellingen verklaard worden? Pedro De Bruyckere gaat er in zijn keynote dieper op in en kijkt naar de geschiedenis, het heden en de toekomst van jongeren. En tegelijk ook naar de geschiedenis, het heden en de toekomst van hun ouders…

Kirsten Andres

Marketing en communicatie hebben voor Kirsten Andres weinig geheimen! Haar jarenlange ervaring deed zij op bij reclamebureaus en bij een aantal (commerciële) bedrijven. Haar grote passie is om merken echt relevant te maken voor het grote publiek. Merken sterk profileren in de digitale transformatie. Ze heeft dat onder meer gedaan voor grote merken als: Nissan, SNS Bank en Mona. Inmiddels is ze in de omroepwereld beland. Bij KRO-NCRV zwaait Kirsten de scepter op de afdeling marketing & communicatie waar ze verantwoordelijk is voor corporate communicatie, marketing en merkstrategie, onderzoek en alle leden van de omroepvereniging. Sinds 2015 is ze ook lid van de Raad van Toezicht van het Nederlands Instituut voor Marketing (Nima). Volgens Kirsten is KRO-NCRV een mediamerk met een missie waar ze graag over vertelt tijdens haar themasessie.

Het verhaal

Onze jongeren worden ook wel ‘screenagers’ genoemd. Niet omdat ze zoveel televisie kijken, want het ‘gewone’ lineaire tv kijken verliest steeds meer terrein bij de jongste generaties. Kirsten Andres, afdelingshoofd Marketing & Communicatie bij KRO-NCRV, vertelt tijdens haar themasessie over de gevolgen van dit veranderende mediagebruik voor een omroeporganisatie. Op welke manier weet KRO-NCRV deze lastige bereikbare doelgroep te boeien en binden? Kirsten laat ons een aantal mooie cases zien! Ook maakt haar verhaal duidelijk waarom KRO-NCRV ervoor heeft gekozen om deze doelgroep niet links te laten liggen, maar hoe ze volop inzetten op innovatie. En welke, niet geringe, impact dit heeft op de gehele organisatie.

Ellis Koster

Ellis Koster is sinds 1998 werkzaam in diverse marketingfuncties. In deze periode was zij verantwoordelijk voor meerdere marketing- en communicatieprojecten. Op dit moment is ze marketeer bij Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), waar ze verantwoordelijk is voor de ontwikkeling, coördinatie en implementatie van campagnes op het gebied van voeding, bewegen en slaap. Ellis studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en verdiepte zich in direct marketing, digitale marketing, database marketing en strategische CRM.

Het verhaal

Eén op de zeven kinderen in Nederland is te zwaar. En dat is er één op de zeven te veel. Maar wat kunnen kinderen daar zelf aan doen? Helemaal niets. Daarom focust JOGG zich op de omgeving van het kind. In 138 gemeenten maken lokale JOGG-teams het verschil door structureel in te zetten op een gezondere omgeving. Ze richten zich daarbij op de kinderen en jongeren zelf, maar vooral ook op de omgeving die hen omringt, dus school, kinderdagverblijf, de buurt, bedrijven et cetera. Samen met partners bereiken ze kinderen en jongeren van 0 tot 19 jaar. Met campagnes als #7dagenwater en #girlsgogreen ondersteunt Ellis de JOGG-gemeenten om jongeren te motiveren tot een gezonde leefstijl.

Yvette Belt-Beekman

Yvette is director marketing communicatie bij KPN en een echte merkenbouwer. Onder andere bracht zij dit tot uiting bij Telfort, Mitsubishi en Nissan. Haar grote passie is het ontwikkelen van strategische en effectieve marketingcommunicatie projecten met haar team. Op een van die bijzondere projecten zal zij tijdens haar themasessie dieper ingaan.  KPN maakt namelijk, als nationale telecomprovider die verankerd is in de Nederlandse samenleving, de keuze om mensen met elkaar te verbinden. Generaties verbinden we met elkaar in het Evert project. In het project Evert_45 levert KPN een bijdrage aan het doorgeven van verhalen uit een van de belangrijkste perioden in de Nederlandse geschiedenis, de Tweede Wererldoorlog. Een bijzonder verhaal over een bijzonder project dat generaties verbindt!  

Het verhaal

Elk jaar herdenken we in Nederland op 4 mei onze oorlogsslachtoffers en vieren we op 5 mei onze vrijheid. Hierin spelen de persoonlijke verhalen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt een belangrijke rol. Er zijn steeds minder ooggetuigen van deze geschiedenis. Ooggetuigen die hun persoonlijke verhaal uit de eerste hand kunnen doorgeven aan nieuwe generaties. De verhalen sterven uit. Letterlijk. 

De laatste levende verzetsstrijders deden daarom een emotionele oproep in het Algemeen Dagblad in augustus 2016: “Het is aan u om onze verhalen levend te houden.”

KPN wil graag een bijdrage leveren aan het doorgeven van dit stuk Nederlandse geschiedenis. Bovendien staat KPN sinds 2014 voor de vrijheid. Met de themaregel ‘Voel je vrij’. En met maatschappelijke initiatieven waarbij technologie voor vrijheid zorgt, leveren zij hun bijdrage om de verhalen uit WO II door te geven aan de jongste generatie.

Tijdens haar themasessie vertelt Yvette over de achtergronden van het initiatief Evert_45. Evert is een vlogger van nu, die de historische verhalen van toen vertelt. Op een manier die helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren. 

 

Niels Meijer

Niels Meijer (24-11-1980) is een voormalig professioneel basketballer. Hij speelde in het Nederlands team van 2004-2008. Met Astronauts Amsterdam werd hij in 2001, 2002 en 2005 landskampioen. Hij heeft een bachelor in fysiotherapie en een master in sports management.  Sinds maart 2015 is hij de directeur van de Johan Cruyff Foundation. Zij hebben als missie om jeugd te ontwikkelen doormiddel van sport en spel.  Daarvoor werkte hij als manager bij het Johan Cruyff Institute Nederland.

Het verhaal

Ieder kind verdient een gezonde toekomst. De Johan Cruyff Foundation brengt jeugd vooruit door beweging. Juíst kinderen voor wie deze beweging wellicht niet vanzelfsprekend is. Sport en spel zijn belangrijk voor een goede en gezonde ontwikkeling van kinderen. Het maakt ze fitter, het leert ze met elkaar om te gaan en helpt bij hun persoonlijke ontwikkeling. We doen dit met projecten zoals Cruyff Courts, Schoolplein14 en sportprojecten voor kinderen met een beperking. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Het is namelijk overal ter wereld noodzakelijk om kinderen gezond te houden en om ze samen te laten leven in deze vaak complexe maatschappij. 

Hoe zorgt de Cruyff Foundation dat haar projecten relevant blijven voor deze doelgroep? In een tijd waarin kinderen en jongeren te maken hebben met vele afleidingen en andere fysieke en mentale drempels. Waarin het merk sterk verbonden is met een wereldlegende die bij de jeugd minder bekend is en waarbij het verbinden van bestaande initiatieven de sleutel tot succes is. Immers zei Johan altijd: “Alleen kun je niets, je moet het samen doen!”

 

 

Praat mee op Twitter en Instagram met hashtag #biebplaza!

SCHRIJF JE IN VOOR BIBLIOTHEEKPLAZA 2018