2022 efficiënt van start met onze kant-en-klare marketingproducten

Als marketeer kom je soms tijd tekort. In de waan van de dag komen we bijvoorbeeld niet toe aan het in de markt zetten van een goede campagne of het uitwerken van de contentstrategie. De marketeers van Probiblio helpen je graag om de marketing van jouw bibliotheek te versterken en je te ontzorgen. Je krijgt van ons een lijstje met kant-en-klare marketingproducten waar je direct mee aan de slag kunt. Tijdwinst!
Promotie van de landelijke thema’s
Onze communicatietoolkits bevatten kant-en-klare materialen om diverse landelijke thema’s goed neer te zetten in jouw werkgebied. Campagnes zoals de Boekenweek, Kinderboekenweek en Nederland Leest. Snel, makkelijk en kosteloos dus. In de toolkit vind je content voor de website, nieuwsbrieven, narrowcasting en social media. Maak eenvoudig gebruik van diverse soorten teksten, persberichten, banners en ander beeldmateriaal en zelfs een overkoepelend communicatieplan.
In 2022 maken we in samenwerking met Rijnbrink communicatietoolkits bij onderstaande landelijke campagnes. Alle data en de link naar de communicatietoolkits zijn te vinden in de landelijke contentkalender via Biebtobieb.
- Januari – Nationale Voorleesdagen
- Maart – Boekenweek
- Juni – Zomerlezen
- Juni/augustus – Vakantielezen/Vakantiebieb
- September – Week van Lezen & Schrijven
- Oktober: Kinderboekenweek
- November – Nederland Leest
- November – Week van de Mediawijsheid
Starten met ledenwerving
De bibliotheken zijn gelukkig open gebleven en een bezoekje aan de bieb is tijdens de lockdown door veel mensen (her)ontdekt als superleuk uitje! Een goed moment om te laten zien wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft en om (nieuwe) bezoekers te trekken en leden te werven. Vanuit Probiblio ondersteunen we dit door advies te geven en een toolkit aan te bieden met communicatiemiddelen en beeldmateriaal om een ledenwervingscampagne op te starten. De toolkit bevat een communicatieplan, social media uitingen (statisch en bewegend), banners voor je nieuwsbrieven en website, een boekenlegger, flyer/poster en een welkomstpakketje.
Goed om te weten: alle middelen zijn aanpasbaar en tijdloos te gebruiken! Wil je meer weten over ledenwerving? Hier vind je 5 tips om succesvol nieuwe leden te werven.
Afbeelding 1: Voorbeeld van uiting uit de toolkit ledenwerving
Overzicht en plannen met de nieuwe contentkalender
Met een contentkalender kun je efficiënter werken; het helpt je bij het maken van keuzes, het aanbrengen van focus én het is een handig hulpmiddel voor een duidelijk overzicht van jouw offline- en online content. Dit jaar bieden wij een online contentkalender aan die gemakkelijk op je mobiel en computer te gebruiken is. De contentkalender is gemaakt in de online tool Trello. Trello is een gebruiksvriendelijke tool die naast de kalender, ook talloze handigheidjes biedt zoals het toevoegen van checklists, deadlines en het koppelen van personen aan taken. Dit geeft een goed beeld over welke thema’s je wanneer wilt communiceren, hoe deze op elkaar aansluiten en wie wat wanneer oppakt. Het template voor de contentkalender is door bibliotheken kosteloos te gebruiken.
Tip: zet de relevante data van de Issuekalender in je contentplanning! De Issuekalender biedt een duidelijk overzicht van alle maatschappelijke onderwerpen die door mensen, bedrijven en maatschappelijke organisaties, media of de politiek op de agenda worden gezet. Zo is er (bijna) altijd wel een haakje te vinden voor interessante content van jouw bibliotheek!
Afbeelding 2: Overzichtspagina van de contentkalender in Trello
Afbeelding 3: Maandoverzicht van de contentkalender in Trello
E-learning vloggen
Vlogs zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je komt ze overal tegen in allerlei soorten en maten, de ene vlog beter dan de andere. Mensen en organisaties delen steeds meer over hun leven en vlogs zijn hier een zeer geschikt middel voor. Ook sommige bibliotheken maken al gebruik van vlogs en proberen zo bepaalde doelgroepen aan te spreken. Natuurlijk is het wel van belang dat deze vlogs van goede kwaliteit zijn en bijdragen aan de door jouw bibliotheek opgestelde doelen.
In deze e-learning nemen we je mee in de wondere wereld van vlogs en heb jij na afloop de tools in handen om een goede vlog(serie) te maken. Je leert van alles: wat zijn vlogs nu precies, waar moet je rekening mee houden en waarom zou je vlogs wel/niet in moeten zetten als bibliotheek? Welke onderdelen bevat een vlog en hoe past de inzet ervan binnen jouw contentstrategie? En niet onbelangrijk: hoe schrijf je een goed vlogplan?
Wil je ook meer weten over de technische kant van het video maken en hier alles over leren? Bekijk dan ook de e-learning ‘video bootcamp’ eens.
Opzetten marketingcampagnes met het B.R.A.I.N framework
Wil je aan de slag met het opzetten van een marketingcampagne? Probeer dit dan eens te doen met behulp van het B.R.A.I.N. framework. Het doel is het verzamelen van bouwstenen voor het opzetten van een marketingcampagne die aanzet tot bepaald gedrag (uitdaging). Iedere letter van B.R.A.I.N. staat voor een bouwsteen met vragen en tactieken die helpen het gewenste gedrag te bereiken. Door het framework te doorlopen kom je uiteindelijk tot ideeën voor een campagne. Lees meer over het B.R.A.I.N framework. Let erop dat je campagne qua look and feel aansluit op de landelijke huisstijl. Alle informatie hierover vind je in het landelijke huisstijlportal. Ook een handige link voor nieuwkomers in de branche!
Optimaliseren van de klantervaring
Een prettige en efficiënte klantervaring realiseren, is cruciaal als het aankomt op het opbouwen van goede klantrelaties, klanttevredenheid en loyaliteit. Inzicht krijgen (en houden) in wat je klanten belangrijk vinden, is dus essentieel. Maar tegelijkertijd ook tijdrovend. Gelukkig heeft Probiblio samen met enkele bibliotheken al veel klantinzichten voor je verzameld in 9 klantreizen specifiek voor bibliotheken (klantreizen). Wil jij in 2022 de klantbeleving van jouw bibliotheek optimaliseren? Bekijk dan eens onderstaande klantreizen:
- Het zoeken naar boeken
- Jongeren (18 t/m 22 jaar) met een gratis lidmaatschap
- Digitale hulpvragen
- Ontmoeten door en met ouderen
- De schoollezers (12 t/m 16 jaar)
- De taalleerder (NT2) rond het Taalhuis
- Inschrijven nieuwe leden
- Aanmelden voor activiteiten
- Deelname door scholen aan activiteiten
Meer weten?
Wil je aan de slag met een van bovenstaande marketingproducten in jouw bibliotheek en wil je hier graag meer advies over? Neem dan contact op met marketingadviseur Julia van Haaster.
Reacties (0)