7 manieren om met jouw websitecontent de juiste doelgroep te bereiken

7 manieren om met jouw websitecontent de juiste doelgroep te bereiken

In het digitale tijdperk van vandaag is het ontzettend belangrijk voor bedrijven en organisaties om een goede website te hebben die ook nog eens makkelijk te vinden is. Een website kun je namelijk zien als een online visitekaartje richting je klanten. Hoe zorg je ervoor dat je met de content van je website de juiste doelgroep met het juiste doel bereikt? Tijdens de Kenniscirkel “contentcreatie voor je website” van donderdag 12 mei in Bibliotheek Rotterdam stond deze vraag centraal én gingen bezoekers naar huis met zeven manieren om direct de eigen websitecontent te verbeteren.

Start met een contentstrategie

Dennis Gandasoebrata (digital marketing strateeg en voormalig eigenaar van digital agency Ganda) opende de Kenniscirkel met een presentatie over het maken van sterke content voor websites. Hij benadrukte tijdens zijn verhaal onder anderen de volgende belangrijke punten:

  • Start met een contentstrategie voor je website; bepaal wie je met welk doel wil bereiken. Hoe ziet je doelgroep eruit? Maak een “persona” voor elke doelgroep zodat je vanuit de doelgroep kunt denken en gericht naar een focuspersoon kunt communiceren.
  • Begin klein zodat je zeker weet dat deze strategie gemakkelijk op te starten is, uitvoerbaar is en vooral ook vol te houden blijft.
  • Maak gebruik van het 3H contentcreatiemodel (zie hiervoor de presentatie).
  • De attentiespan van de gemiddelde websitebezoeker is 5 á 7 seconden, de titel en eerste zin van je openingsalinea moeten daarom pakkend zijn.
  • Gebruik storytelling om een interessant verhaal over te brengen.
  • Gebruik de juiste selectie van relevante sleutelwoorden, herkenbaar voor de doelgroep én voor zoekmachines.

Case: De website van de Kunsthal

Sabine Parmentier, hoofd marketing & communicatie van de Kunsthal in Rotterdam, gaf een presentatie over de website van de Kunsthal. Zij vertelde hoe de Kunsthal hun eigen website heeft opgezet en daarbij rekening heeft gehouden met de verschillende uiteenlopende doelgroepen die zij willen bereiken. Ook heeft de Kunsthal een interessante artistieke draai gegeven aan de homepage van de website maar ook aan de pagina’s die over een specifieke tentoonstelling gaan. Dit zorgt voor een inspirerende ervaring voor de bezoekers. Ten slotte is de website responsive (past zich aan naar het apparaat waarmee het wordt geopend) en houden ze er rekening mee dat 60% van hun bezoekers de website op tablet of smartphone bekijkt.

Opdracht: landingspagina voor specifieke doelgroep

Na de lunchpauze gingen de deelnemers onder leiding van Dennis en de Probiblio marketingadviseurs in kleine groepjes aan de slag met het bedenken en uittekenen van een landingspagina (pagina voor de website) voor een eigen gekozen doelgroep. Het doel van de opdracht was om de marketeers creatieve ideeën uit te laten wisselen over hoe je een doelgroep het beste kan benaderen.

Voor het opzetten van deze landingspagina maakten ze gebruik van deze checklist:

1. Communicatiestijl

  • Nodigt de titel uit tot verder lezen van de rest van de informatie?
  • Maak je gebruik van ondersteunend ‘bewijs’ voor de boodschap (statistieken, praktijkvoorbeelden)?
  • Hanteer je een consistente en herkenbare schrijfstijl?
  • Gebruik je de taal van het publiek?

2. Variatie

  • Maak je gebruik van een slimme combinatie van tekst en andere media (zoals video, afbeeldingen en geluidsfragmenten)?

3. Opbouw

  • Maak je gebruik van een duidelijke, gelaagde opbouw van de tekst?
  • Leent de opbouw van de website zich voor verschillende platformen (desktop, tablet, telefoon)?
  • Volgt de informatie een duidelijke flow (bijvoorbeeld naar een dieperliggende pagina)?

4. Gevonden worden

  • Gebruik je de juiste selectie van relevante sleutelwoorden, herkenbaar voor de doelgroep én voor zoekmachines?
  • Maak je duidelijk dat de content actueel is?

 5. Uitnodigen tot actie

  • Beperk je het aantal ‘Call to actions’ tot maximaal 2 stuks?
  • Bevat de website content die eenvoudig kan worden gedeeld met anderen?

6. Kwaliteit op orde

  • Wordt de content door een collega of de doelgroep gecontroleerd voor de publicatie?
  • Functioneert de website goed op alle apparaten waarmee deze kan worden bezocht?

7. Meten is weten

  • Bevat de pagina de nodige functies voor het bijhouden van statistieken?
  • Houd je een persoonlijk overzicht bij van content die juist wel of juist minder goed werkt?
  • Spreek je met jezelf af dat je blijft optimaliseren op basis van de bezoekersaantallen?

Tijdens de nabespreking kwamen de volgende veelvoorkomende leerpunten naar voren:

  • Laat de boodschap niet door de bibliotheek overbrengen, maar juist door iemand uit de doelgroep die je wilt bereiken, als een soort ambassadeur (bijvoorbeeld een vader die de bibliotheek regelmatig bezoekt met zijn jonge kinderen of iemand die veel geleerd heeft tijdens een Click & Tick workshop).
  • Zorg voor een heldere kernboodschap, dwaal niet te veel af naar meerdere subboodschappen en formuleer maximaal twee call to actions voor de doelgroep.
  • Houd er rekening mee dat er “deelbare content” gemaakt en uitgezet wordt, iets dat een overheidsmedewerker, een vriend of familielid makkelijk kan delen met de persoon uit de doelgroep.

Deze bijeenkomst werd bijgewoond door zo’n 30 marketing/communicatie medewerkers van bibliotheken uit voornamelijk Noord- en Zuid-Holland. De volgende kenniscirkel staat gepland op donderdag 10 november. Het thema hiervan wordt kort na de zomer bekend gemaakt.

Meer weten over contentcreatie voor je website?

Neem dan contact op met Marjolein Brood, tel. 06 40 64 58 18.
Bekijk hier de presentatie van de Kenniscirkel Contentcreatie voor je website.

Lees hier meer over online marketing en contentstrategie

Lees ook:

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Marjolein Brood