Gezocht: (Digi)Helden mét zonder cape!

Gezocht: (Digi)Helden mét zonder cape!

Om 10.00 uur maakten we al een foto met het Jonge Bibliotheek Netwerk (JBN), om 13.00 uur vinden we elkaar (na het wegstouwen van een broodje) bij de eerste deelsessie in School7 weer terug. De sessie wordt georganiseerd door Stephanie de Kruif van ProBiblio en Frederik Theuwis van Cubiss en het is een volle bak. Dilemma: Hoe verbind je de fysieke aan de digitale Bibliotheek? Dat vraagstuk speelt al langer in de sector en aan wie kun je dat nu beter vragen dan aan de echte experts, de digitale helden van deze tijd: jongeren van 12 tot 18 jaar.

We nemen deel aan de zoektocht naar ‘(Digi)helden mét zonder cape’ en zijn getuige van de lancering van een nieuwe game. Hulde voor de ontwikkelaar(s)! Het spel oogt oldschool, alsof ik naar het scherm van een heruitgave van de Sega spelcomputer zit te kijken en wekt sentiment op, ook bij de ‘oudere’ aanwezigen. De game start in de Bibliotheek; bibliothecaris ‘Ellie’ is van de oude stempel, ze vindt een Virtual en Augmented Reality bril in de bieb en als ze deze opzet belandt ze in een soort psychedelische trip. Je moet springen, schieten en punten scoren, wordt aangevallen en doorloopt levels. NB: de game is HIER te spelen. Voer de code,14000 10000, in en warp naar de game! Geprogrammeerd met Bloxels is het een voorbeeld van wat er mogelijk is met programmeren en het ontwerpen van games als workshop in scholen en bij de Bibliotheek. Programmeren is een taal en wij kunnen hier als taalexperts in onderwijzen.

Doen de aanwezigen van de sessie, of de bibliotheken dit al en zo ja, in welke vorm? Hoe bevalt dit en wat mis je eventueel? Wat willen jongeren eigenlijk zien in de bieb aan gaming, VR/AR en robotica? Missen zij het nu of hebben ze geen idee wat ze er mee moeten? Wat weet je eigenlijk van deze uiteenlopende doelgroep ‘jongeren’ en hun ideeën? Nuttige vragen! We kijken naar interviews met de jeugd over de digitalisering in de Bibliotheek en krijgen antwoord…

In twee teams kunnen we punten verdienen door het juist beantwoorden van quizvragen. “Gewoon even je hand opsteken met een aantal vingers, lekker analoog.” Mooiste vind ik de video over robotica, het meisje heeft werkelijk geen idee wat er al is of waar het voor kan dienen. Ze denkt praktisch na of is in gedachte bij haar voorouders achter het fornuis. “Een robot om schoon te maken, te stofzuigen of boeken op te ruimen”, lijkt haar wel handig, vinden wij ook. Is dit eigenlijk wel een verantwoorde gedachte bij de mens, vraagt een van de deelnemers zich af. Zij vraagt de jongeren in haar Bibliotheek of robots alleen maar dienen om je klusjes uit handen te nemen, om minder prettige dingen voor je op te knappen, of voor meer? Soortgelijke antwoorden als die van het meisje volgen, tegen verwachting in. De jongeren halen de schouders op, zouden het wel cool vinden. Maar weinig deelnemers aan de quiz hebben het met antwoorden bij het juiste eind. We hebben met zijn allen een veel hogere verwachting van de digitale jeugd en een licht negatieve kijk op onze bibliotheken…

Een andere, virtuele werkelijkheid, connectie tussen digitaal en boeken, robots, de toekomst, lijkt voor de jongeren nog best ver weg. De vraag rijst: vroegen de interviewers het aan de verkeerde kids, of kan het ze echt niet zoveel schelen en missen ze niet actief iets? We komen tot de conclusie: “De jeugd weet het niet, WIJ moeten het met elkaar maken, en die ruimte hebben we nu!”.

De winnaar vliegt naar huis met een digihelden-cape (en dat is best een welkom vervoersmiddel vanuit dit hoge noorden, schat ik zo in)!

neversaynicky

Bekijk voor een indruk van de sessie of om de quiz zelf te spelen het presentatiefilmpje hierboven. Wil je meer weten over de game, Boxels, programmeren of heb je andere vragen? Neem contact op met Adviseur Educatie Stephanie de Kruif via sdekruif@probiblio.nl

Reacties (0)

Reageren