Interview Tereza de Vries: ‘We hebben geen budget, maar ook geen schijven die het werk belemmeren.’

Interview Tereza de Vries: ‘We hebben geen budget, maar ook geen schijven die het werk belemmeren.’

De Lonkende Leestafel ♥ Tereza de Vries, Coördinator volwassenen, Bibliotheek Langedijk. Interview door Alek Dabrowski, februari 2019.

De Lonkende Leestafel is de community die lonely cowboys uit bibliotheken samenbrengt met ondernemende initiatieven om mensen en media al lezend te verbinden. In deze interviewreeks gaan we in gesprek met avontuurlijke types.

Tereza is coördinator volwassenen in Bibliotheek Langedijk, een gemeente met vijf dorpen en 27.500 inwoners. Coördinator volwassenen betekent in Langedijk dat je je bezighoudt met alle doelgroepen, behalve de jeugd. Toen zij 13 jaar terug solliciteerde als opruimkracht en medewerker klantenservice, woonde zij in Zuid-Scharwoude naast de oude bibliotheek. Zij kreeg de functie: ‘Tien uur per week, zonder zicht op uitbreiding.’ Sinds tien jaar zit de bieb in een nieuw pand.

‘Ik kom uit de zorg en heb in het onderwijs gezeten. Die combinatie werkt voor mijn werk in de bieb uitstekend. De kleinschaligheid van deze bibliotheek zorgt ervoor dat ik het hele proces meemaak: van een idee, de uitvoer van dat idee, de pr er omheen en natuurlijk ben ik vervolgens zelf aanwezig bij alle activiteiten. We hebben geen budget, maar ook geen schijven die het werk belemmeren.’

Tereza raakte betrokken bij het organiseren van activiteiten, zoals lezingen en campagnes als Nederland Leest. Al snel werkte zij meer dan de afgesproken tien uur per de week. ‘Ik ben verantwoordelijk voor het aanbod voor volwassenen vanaf 12 jaar en coördineer alles wat hierbij hoort, ook de collectie. Ik ben maar 10% met boeken bezig en 90% met andere dingen. We zijn een kleine organisatie. De lijnen zijn kort. Als ik een idee heb, leg ik het voor aan Ton (directeur Ton de Kruyff) en de volgende dag kan ik starten.’

Hoewel de organisatie met vijf parttimers niet groot is, doet bibliotheek Langedijk heel veel. Er is bijvoorbeeld een computercentrum, er zijn Walk & Talk-bijeenkomsten en er is een formulierenpunt. Dit kun je alleen maar doen met de hulp van vrijwilligers. Tereza coördineert samen met een collega de ruim 80 vrijwilligers. ‘Ik zie elke dag vrijwilligers en kan hen tijdens het werk zo nodig bijsturen. De vrijwilliger is een ambassadeur. Ik leer er zelf ook van; het werkt twee kanten op.’

Ook bij taalondersteuning zijn veel vrijwilligers actief. ‘We hebben een taalcafé waar we op een speelse manier met taal omgaan. We kiezen een thema, bijvoorbeeld Huis en vragen dan: wat is er stuk aan je huis? Deelnemers mogen het tekenen, vertellen of opschrijven. Naar aanleiding hiervan doen we oefeningen, zoals een brief schrijven aan de loodgieter. Bewust zitten mensen met verschillende niveaus door elkaar.’
Een andere activiteit is de Lonkende Leestafel. ‘De belangstelling voor onze lezingen liep terug. Ik zat vooraf in angst of er wel genoeg mensen zouden komen. En het kost soms veel geld. Nu hebben we de Lonkende Leestafel in plaats van lezingen. Dit is een wekelijkse tafel waaraan mensen vertellen over een actueel onderwerp. Ik doe zelf de opening. Eerst deden we het op vrijdagmiddag, nu op zaterdagochtend. Hierdoor bereiken we de doelgroep werkenden beter. Bij het onderwerp Tiny house zaten er 23 mensen aan tafel, een andere keer zitten er zeven mensen. Er komen vooral veertigplussers, maar bij het onderwerp Bitcoins kwam een jonger publiek.’

Tereza is geboren in Hoorn. Zij kwam regelmatig in de bieb in het kloosterstraatje. ‘Ik las altijd al, ook los van de bibliotheek. Op het vwo las ik voor mijn lijst dertig boeken, waarvan acht van Vestdijk. Meer bij toeval. Ik had een boek van hem gelezen en kende weinig andere schrijvers, wist niet wat ik moest kiezen en las dus meer boeken van hem. Nu ben ik meer een hap-snap lezer.’

De bibliotheek zit samen in een gebouw met een vmbo-school. Er is veel samenwerking en er is een kast met honderd titels voor je lijst, speciaal voor vmbo. De jongeren komen hier en krijgen een rondleiding. ‘Ik verzorg ook een les op school: laat een paar boeken zien en vraag wat hen het meeste aanspreekt. Vervolgens lees ik een stukje voor. Van de twintig kinderen hebben er twee alles al gelezen, de rest heeft geen idee. Het geheim is: laat een kind zelf zoeken. Past een boek echt bij je, dan brengt het je heel ver: een kaft en een kaft, de wereld zit ertussen.’

Ook een Lonkende Leestafel interview? Maak een afspraak met Karen Bertrams via kbertrams@probiblio.nl.

Lees meer over de Lonkende Leestafel.

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Alek Dabrowski