Met lokale partners samenwerken aan digitale inclusie

Met lokale partners samenwerken aan digitale inclusie

Hoe betrek je lokale partners bij de dienstverlening van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in je bibliotheek? Probiblio biedt dialoogsessies aan, waarbij we met alle partijen om de tafel gaan en verkennen hoe we de IDO-klant samen zo goed mogelijk kunnen helpen. Dat deden we onder anderen met en voor Gerda Blok, locatiemanager van vijf vestigingen van de Bibliotheek Krimpenerwaard en IDO-kartrekker. Vaardigheidstrainer Ellen Spoor vroeg Gerda naar haar ervaringen.

Waarom heb je een dialoogsessie bij Probiblio aangevraagd?

‘Toen wij startten met het traject om een Informatiepunt Digitale Overheid te openen, bleek al vrij snel dat we niet goed wisten hoe de verhoudingen lagen met bijvoorbeeld Welzijn Krimpenerwaard en de gemeente. We vonden het IDO meteen een goed idee, maar vroegen ons wel af wie waarvoor verantwoordelijk is. Hoe voorkomen we dat we op elkaars stoel gaan zitten? En hoe zorgen we ervoor dat we elkaar vooral aanvullen? Deze twijfel leefde niet alleen bij ons, maar ook bij de betrokken organisaties.'

'Omdat we dit goed wilden aanpakken, hebben we gebruik gemaakt van het aanbod van Probiblio. Tijdens een begeleide dialoogsessie zijn we hierover het gesprek met elkaar aangegaan. Zo gingen we meteen goed van start!’

Hoe heb je het traject rondom de dialoogsessie en de sessie zelf ervaren?

‘Ik vond het heel prettig en soepel verlopen. Probiblio begreep meteen goed waar onze vraag lag, dat was natuurlijk een fijn startpunt. We zouden de sessie fysiek in november 2020 houden, maar dat kon door corona helaas niet doorgaan. We hebben het toen verplaatst naar februari 2021 en het vond uiteindelijk online plaats. En dat ging heel goed! Het was prettig dat Probiblio de organisatie van de fysieke sessie uit handen nam, zodat ik me vooral kon concentreren op de inhoud.’

 

Probiblio nam de organisatie van de fysieke sessie uit handen, zodat ik me kon concentreren op de inhoud.’

 

Hoe verliep het gesprek inhoudelijk?

‘Het was goed om open en eerlijk vanalles naar elkaar uit te spreken, óók de twijfels. Want die waren er wel, vooral bij een collega van Welzijn. Gelukkig werden ook zij gaandeweg steeds enthousiaster, doordat duidelijker werd waarin we elkaar aanvullen. Het IDO is een eerst wegwijzer en de IDO-medewerker kan eenvoudige vragen zelf beantwoorden. Welzijn pakt het over als de vraag complexer wordt, bijvoorbeeld bij het inloggen met DigiD. Vervolgens konden we vervolggesprekken met de individuele partners gaan plannen om een en ander nog verder uit te werken.’

Wat heeft de dialoogsessie je opgeleverd?

‘De dialoogsessie heeft voor mij verschillende opbrengsten opgeleverd. Allereerst hebben we nu meer kennis van en begrip voor elkaars werkzaamheden. Welzijn Krimpenerwaard en de gemeente komen binnenkort zelfs een keer aan onze collega’s toelichten wat zij precies doen. Ten tweede is het IDO echt een gezamenlijk project. Daar ben ik heel blij mee, want ik ben ervan overtuigd dat je meer bereikt door samen te werken! Een voorbeeld is dat we de lokale PR voor het IDO nu gezamenlijk gaan oppakken, om onze klanten duidelijk te maken wat we samen voor hen kunnen betekenen.’

 

'Het IDO is echt een gezamenlijk project geworden. Daar ben ik heel blij mee, want door samen te werken bereik je meer!

 

Ook een dialoogsessie organiseren?

Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden en handige tools en communicatiemateriaal waarmee je gelijk aan de slag kunt. Of neem contact op met adviseur Josja Pieterse. We bieden de dialoogsessies ook online aan!

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Ellen Spoor