Roos Visser: 'De Waanzinnige Podcast zorgt voor meer leesplezier.'

Roos Visser: 'De Waanzinnige Podcast zorgt voor meer leesplezier.'

Hoe maak je kinderen enthousiast voor lezen en boeken? Roos Visser was 15 jaar leesconsulent bij Bibliotheek Den Haag en verzorgt nu workshops in klassen over De Waanzinnige Podcast, dé podcast over lezen voor en door kinderen. Ook bibliotheken kunnen deze workshop aanvragen. Adviseur Digitale geletterdheid Maike van Pelt vergezelde Roos tijdens een workshop in Amsterdam en is enthousiast. Tijd voor een nadere kennismaking!

Foto boven: Roos Visser bij obs De Schakel in Amsterdam.

Je maakte de overstap van de bibliotheek naar zzp'er. Wat deed je precies en wat doe je nu?

'De afgelopen 15 jaar werkte ik in Bibliotheek Den Haag als leesconsulent in de wijk Transvaalkwartier. Het was mijn eerste ‘echte’ baan, en ik viel meteen met mijn neus in de boter. Vanwege de leuke collega’s in de bibliotheek, maar ook wat de scholen betreft. Ik voelde me op veel scholen echt onderdeel van het team. Ik heb daar ook enorm veel geleerd over lesgeven aan hele diverse klassen.'

'Doordat ik zo lang in dezelfde wijk werkte, zag ik de kinderen ook echt opgroeien. Maar na een tijdje wilde ik toch meer! Vooral meer leerkrachten bereiken, want volgens mij zijn vooral leerkrachten de sleutel tot meer leesbevordering in de klas. Daarom startte ik met collega’s het YouTubekanaal Lezen Nou!, waarbij we leerkrachten in een video tips gaven om een bepaald boek te introduceren in de klas.'

'Om me meer te kunnen focussen op leesbevordering en boekpromotie buiten Den Haag, heb ik begin dit jaar besloten om voor mezelf te beginnen als BoekRoos. BoekRoos verzorgt boekpromotie in allerlei vormen; van inspirerende workshops tot gelikte video's - zowel online als op locatie. Ik ben superblij dat ik nu al De Waanzinnige Podcast tot mijn samenwerkingspartners mag rekenen!’

De Waanzinnige Podcast

De Waanzinnige Podcast brengt gratis literatuurlessen voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. In elke aflevering vertelt een kind in maximaal 10 minuten enthousiast over zijn of haar lievelingsboek. Ook wordt er een stukje voorgelezen. Na het luisteren zijn de jonge luisteraars zo meegesleept in het verhaal, dat één op de drie kinderen het boek wil gaan lezen. Bij elke aflevering hoort een aparte lesbrief, waarmee je meer uit de aflevering haalt. 

Toch zien veel leerkrachten en bibliotheekmedewerkers nog wat tegen het podcastluisteren op. Tijdens haar workshop laat Roos Visser zien hoe je het in de klas aanpakt. Om de ervaring extra bijzonder te maken krijgen alle kinderen een speciale silent-disco koptelefoon op. Er is keuze uit 3 verschillende workshops, waaronder een speciale Kinderboekenweek-workshop. Door het samen luisteren naar en de interactie komen verhalen echt tot leven. Kinderen krijgen echt zin om de boeken te lezen.

Roos: 'In opdracht van de KB heeft De Waanzinnige Podcast ook een speciale zomerserie gemaakt, de antipleesdiptip. Specifiek met boeken die kinderen ook gratis via de online Bibliotheek kunnen lezen en soms ook luisteren. Dit om de gevreesde zomerleesdip te bestrijden.'

In hoeverre werken jullie samen met bibliotheken?

'Superlieve leesconsulenten uit het hele land hebben vrijwillig meegewerkt aan de lesbrieven bij de afleveringen. Van Zeeland tot Groningen. Daar zijn we heel blij mee, want het geeft ook de betrokkenheid aan van de bibliotheken bij de podcast. Ook zijn er steeds meer bibliotheken die zelf actief met de podcast aan de slag gaan. Ze richten een speciaal plankje in met de boeken uit een aflevering, laten de podcast horen tijdens een groepsbezoek of tippen de leerkrachten om de bekendheid te vergroten. Want je hoeft eigenlijk maar één keer naar de podcast te luisteren om te horen hoe leuk het is, en wat voor potentieel dit heeft in de klas.'

 

'Steeds meer bibliotheken gaan zelf actief met de podcast aan de slag. Ze richten een speciaal plankje in met de boeken uit een aflevering, laten de podcast horen tijdens een groepsbezoek of tippen de leerkrachten om de bekendheid te vergroten.'

 

Waarin ligt volgens jou de kracht van de podcast en van jouw workshops?

'Ik denk in eerste instantie aan de herkenbaarheid voor kinderen, door het luisteren naar leeftijdgenoten en door de muziek die erin zit. En aan het gemak waarmee je dit in kunt zetten in de klas. Maar de allergrootste kracht van de podcast is denk ik dat het een gesprek over een boek is met een echte lezer. Het is voor zowel de leerkracht als de leerling die luisteren een voorbeeld. Zó praat je dus over een boek. Die en die vragen kun je stellen. Zó verschillend kun je ergens over denken. En dat wil je in de klas (en eigenlijk in onze hele samenleving) ook bereiken: meer gesprekken over boeken!'

'De kracht van de workshops is dat het je als leerkracht of als bibliotheekmedewerker gewoon een keer wordt voorgedaan. Zo simpel is het. Dan zie je in één keer hoe makkelijk het is en kun je zelf verder. Dat is zó fijn! Zo heb ik ook leren lesgeven. Ik was vroeger zo zenuwachtig voor de klas. Ik was bang dat kinderen allemaal 'boe!' zouden gaan roepen. Maar dan keek ik gewoon eerst een les af bij mijn collega Liesbeth Bouman van Bibliotheek Den Haag (shoutout!). En dan deed ik haar les precies na, inclusief haar grapjes. Pas later toen ik meer ervaring kreeg, heb ik mijn eigen repertoire opgebouwd. Dus zien doen wordt zelf doen!'

‘Het is ook altijd een prachtig moment om de kinderen te zien swingen als ze de muziek bij de aflevering herkennen. De maakster van De Waanzinnige Podcast Marije Ravelli is een hele goede interviewer, zij weet altijd prachtige uitspraken aan kinderen te ontlokken en ze weet echt wat bij kinderen leeft.’

Wat hoop je nog te bereiken met De Waanzinnige Podcast? Welke toekomstplannen liggen er?

'Ik hoop dat de podcast een vaste plek krijgt op het weekrooster in de klas. Iedere week samen een aflevering luisteren (niet tijdens het eten!) en dan samen het boek bespreken!'

‘Vlak voor de zomervakantie zijn vier afleveringen opgenomen met Vlaamse kinderen. Zo willen we een internationaler publiek bereiken. Daarnaast willen Marije en ik graag workshops geven voor leerkrachten, leesconsulenten en andere geïnteresseerden op festivals en bibliotheken. Dus organiseer je binnenkort nog een studiedag of inspiratiesessie? Neem contact me me op!

Foto boven: Roos Visser bij obs De Schakel in Amsterdam.

Welke tip heb je voor bibliotheekmedewerkers die met De Waanzinnige Podcast op scholen aan de slag willen?

'Wat bij mij heel goed werkte (toen ik nog niet beschikte over zulke 'fancy-schmancy' silent-disco koptelefoons) was om de leerlingen een mooi stuk papier en een potlood te geven om mee te doedelen tijdens het luisteren. Ze mochten kiezen of ze iets tekenden uit de podcast, of iets anders waar ze zelf zin in hadden. Het bracht rust in de klas, waardoor de aflevering beter gehoord werd. Ik stond vaak verbaasd van de antwoorden die ik kreeg op de luistervragen die ik daarna stelde. De luistervragen en  tekenopdrachten vind je samen met gespreksvragen in de gratis lesbrieven op de website.'

Meer informatie

Op de website vind je alle afleveringen, een mediakit en publicaties in de pers, lesbrieven en tips. Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf aan de slag gaan met de podcast. Want – niet verder vertellen hoor – het is eigenlijk heel makkelijk. Lees hier hoe.

Op 30 augustus 2022 is Roos met haar De Waanzinnige Podcast Workshop de knallende uitsmijter van onze Lab out of the Box trainingsdag. De dag staat verder in het teken van Probiblio's Lab out of the Box leskisten of de digitale lesbrieven, waarmee je lessen verzorgt over digitale geletterdheid. 

Op 6 september organiseren onze Zeeuwse collega's van de ZB (Bibliotheek van Zeeland) in de nieuwe bibliotheek van Terneuzen een studiedag voor (voor)leesconsulenten, met een inspiratiesessie van de Waanzinnige Podcast. Wil je daarbij zijn? Neem contact op met Karien Krijt kkrijt@dezb.nl

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Maike van Pelt