Schermtijd-schijt

Voor Probiblio blogt bibliothecaris Roxanne over haar belevenissen in Bibliotheek Bollenstreek in Oegstgeest. Dit keer over het zoeken van persoonlijk contact in deze bizarre tijd.
Gastblog - En toen was opeens de hele wereld anders. De zon lokte ons, maar wij moesten achter het scherm. Want het werk moet, voor zover mogelijk, doorgaan. En dus stond ik met mijn hoofd naar een schermpje te turen terwijl mijn dochtertje op de schommel zat. Want ik zag een kans. Af en toe iets terugzeggend als: “Ja, ik zie de kat! Nee, nog even de mail aftypen, dan gaan we naar de glijbaan.” Binnen de kortste keren werd ik zo’n moeder die ik eigenlijk altijd verafschuw: turend naar het schermpje terwijl je eigenlijk kunt spelen met je dochter.
Het management van de bibliotheek kwam met een geweldig idee: we gaan de klanten bellen! In ieder geval de klanten van 65+ die voornamelijk thuis zijn en wel om een kletspraatje verlegen zitten. Dus werd er een lijst aangeleverd, een belscript gemaakt en verscheen een Q&A in onze SharePoint-omgeving. Want wij kunnen alles. En dus kroop ik toen het mijn beurt was op zolder achter het bureau.
Het belscript vertelde mij om open het gesprek in te gaan: ik ben geen hulpverlener, maar bibliothecaris. Dus ik vroeg mijn eerste klant heel open (niet wetende dat alle tele-marketeers ook zo beginnen): “Ik bel u om te horen hoe het gaat? We missen u in de bibliotheek!”. “Oh?”, zei de man, “Is mijn abonnement al afgelopen?” Snel mijn script doorbladerend zag ik geen gepaste reactie op deze vraag. Dan maar als mens reageren. “Nee hoor! Het is niet om u te controleren, we willen gewoon onze klanten spreken omdat we u niet aan de balie kunnen verwelkomen.” Daarna werd het gesprek heel gezellig en hingen we elkaar groetend op, alsof we al jaren met elkaar vertrouwd waren.
De volgende gesprekken liet ik het script links liggen, en mijn scherm helemaal uit. De gesprekken die daarna kwamen, waren de meest menselijke die ik de afgelopen tijd heb gevoerd. Natuurlijk begon het over corona, maar al snel ging het over boeken, lezen, familie en vrije tijd. Even 'schijt aan de schermen' en gewoon praten zonder afleiding!
Mijn beurt was voorbij, het scherm moest weer aan. En terwijl dochterlief naast mij op de bank Paw Patrol tot zich nam, werkte ik nog wat mails weg op mijn telefoon. Ter plekke nam ik mij voor om meer ouderwets te gaan bellen. Buiten in de zon. Zonder scherm. Wanneer mag ik weer?
De gesprekken waren de meest menselijke die ik de afgelopen tijd heb gevoerd. Natuurlijk begon het over corona, maar al snel ging het over boeken, lezen, familie en vrije tijd. Even 'schijt aan de schermen' en gewoon praten zonder afleiding!
Over Roxanne Heemskerk
Roxanne Heemskerk (32) is een geboren en getogen Bollenstreker en woont nu in Voorhout samen met haar man en jonge dochter. Sinds een jaar mag ze zichzelf bibliothecaris noemen. In deze rol coördineert ze de activiteiten voor de vestiging in Oegstgeest, een van de locaties van Bibliotheek Bollenstreek. Ook bemant ze gedeeltelijk de klantenservice. In haar vrije tijd naait ze graag haar eigen kleding, als ze haar boek uit heeft. Bloggen geeft haar veel energie. Er zijn zo veel verhalen te vertellen over het bibliotheekwerk!
De bloggers van Probiblio
De bloggers van Probiblio zijn allemaal werkzaam in een bibliotheek of schoolmediatheek. Ze schrijven over wat ze meemaken op de bibliotheekvloer. Het zijn hun eigen ervaringen, ideeën en meningen. Heb jij ook een leuk verhaal over iets dat je hebt meegemaakt in jouw bieb? Stuur het naar communicatie@probiblio.nl en wie weet plaatsen we het op onze site! Stuur dan meteen even een korte biografie en foto van jezelf mee.
Reacties (0)