Stokpoppetjes en het visuele alfabet

Stokpoppetjes en het visuele alfabet

#tekenweek voor bibliothecarissen 

Van 15 t/m 19 januari was het zo ver. De eerste #tekenweek voor bibliothecarissen ging van start. Bijna veertig mensen, van bibliotheekorganisaties door het hele land, hadden zich aangemeld om hun 21ste eeuwse vaardigheid ‘creatief denken en handelen’ een boost te geven. Gewapend met een goede zwarte tekenpen en een stapel papier ging ze de uitdaging aan. 

In totaal kregen de deelnemers vijf tekenopdrachten over vijf werkdagen heen verspreid. Als warming-up gingen ze aan de slag met het tekenen van het visuele alfabet. Dit zijn de lijnen en vormen waar iedere tekening uit is opgebouwd. Dus als je dit alfabet kan tekenen dan kan je alles tekenen! 

Na de eerste voorwerpen op papier te hebben gezet zoals een computer, boek en een trein, werden de opdrachten steeds een beetje moeilijker. Er moesten effecten aan de tekeningen worden toegevoegd, en stokpoppetjes worden gemaakt in verschillende vormen en maten. 

Tijdens de week hoorde ik veel grappige verhalen om me heen. Dat het zo leuk was om hier mee bezig te zijn, en verhalen over fronsende wenkbrauwen van huisgenoten als er thuis ook nog door werd getekend (“Wat ben jij nou aan het doen?" - Ik ben aan het tekenen voor mijn werk!”). Er waren zelf een paar huisgenoten die werden aangestoken door het tekenvirus en ook enthousiast pen en papier erbij pakte. 

Maar het was niet alleen maar leuk. Toen de opdrachten wat moeilijker werden begon ik ook wat gesteun en gekreun om me heen te horen. Vooral bij de opdracht waarbij abstracte termen getekend moesten worden zoals ‘uitlenen, mediawijsheid en catalogus’. Maar ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van alle resultaten die ik onder ogen heb gehad. Met de 21ste eeuwse vaardigheid ‘creativiteit’ komt het in onze branche wel goed!

 

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Babette Egges