Zo maak je goede online content

Zo maak je goede online content

Sterke online content is voor jouw bibliotheek ontzettend belangrijk. Niet alleen kun je hiermee de juiste doelgroep(en) aanspreken, maar het draagt ook bij aan het beeld dat je als bibliotheek wilt uitdragen. Dat klinkt relatief eenvoudig, maar om over alle doelgroepen en kanalen heel consequent goede online content neer te zetten, kan ook een uitdaging zijn. Marketingadviseur Monique van der Loo verzamelde een aantal tips die jou vandaag nog gaan helpen om goede online content te maken.

Relevant voor de doelgroep

Een sterke contentstrategie begint bij het bepalen van je focusdoelgroep(en). Wie wil je bereiken? Als je weet wie je doelgroep is, kun je achterhalen wat voor hen relevant is en daarop inspelen. Een aantal invalshoeken die je hierbij kunt gebruiken:

  • Verdiep je in de doelgroep: welke vragen stellen ze, wat zijn hun interesses, wat voor relatie heb je nu met ze? Welke content vonden ze eerder erg interessant?
  • What’s in it for me? Deze vraag stelt elke bezoeker zich onbewust bij elk artikel of social post dat hij/zij tegenkomt. Binnen een seconde wordt bepaald of dit relevant is of dat hij/zij kan doorscrollen.
  • Creëer meerwaarde met je content, bijvoorbeeld door relevante tips te geven of iets leuks te delen over jouw bibliotheek. Denk bijvoorbeeld aan boekentips, leuke activiteiten of quotes/ervaringen van leden.
  • Haak aan op relevante momenten voor je doelgroep, zoals feestdagen of verjaardagen.
  • Speel in op vragen, problemen of frustraties die leven onder de doelgroep. Of juist op dromen en wensen

Tip: lees ook het artikel 7 manieren om met jouw websitecontent de juiste doelgroep te bereiken

Maak het makkelijk

Online content wordt anders geconsumeerd dan niet-digitale content. Het is vluchtiger, we scannen en beslissen sneller en beeld speelt een grotere rol. Het is dus belangrijk dat online content aan deze basisregels voldoet:

  • Schrijf makkelijk scanbare teksten. Met korte alinea’s (vuistregel is niet meer dan 5 regels) en veel tussenkopjes. Opsommingen doen het ook altijd goed.
  • Zet de belangrijkste tekst bovenaan. Geen mooie inleidende alinea’s maar de kernboodschap in de eerste zinnen.
  • Een sterke titel is essentieel. De titel is het meest gelezen onderdeel van je artikel. Aan de hand van de titel bepaalt een lezer om wel of niet door te lezen.
  • Schrijf actief en zonder taalfouten. Kernachtig en in begrijpelijke taal.
  • Gebruik nooit linkteksten als ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Een linktekst valt extra op omdat deze onderstreept is, dus een nietszeggende link is een gemiste kans. Verwijs bijvoorbeeld naar wat je ‘krijgt’ als je doorklikt.
  • Gebruik beeldmateriaal dat je boodschap ondersteunt, liefst eigen foto’s in plaats van stock-beelden.
  • Realiseer je dat niet iedereen deze content achter een laptop/vaste computer bekijkt. Je doelgroep ziet dit waarschijnlijk op een mobiel terwijl ze ergens in de rij staan of op de bank voor de tv hangen. Bekijk daarom ook altijd even hoe je content er op een mobiel uitziet. Is het dan ook makkelijk en snel te lezen/bekijken?

Blijf trouw aan je merk

Sterke online content heeft ook een herkenbare en consequente stijl, waardoor deze er meteen uitspringt. Dit is met name belangrijk op de social media kanalen, maar geldt in feite altijd. Of het nu om (bewegend) beeld of tekst gaat, de ontvanger zou meteen moeten weten dat dit van jou afkomstig is. Een aantal tips:

  • Gebruik vaste templates op de sociale platforms.
  • De tone-of-voice en gekozen beeldmateriaal passen bij de positionering van je merk (bekijk de merkpositionering van de Bibliotheek).
  • Focus op de dingen die aansluiten bij de kernboodschap van jouw bibliotheek. Af en toe afwijken met ‘leuke tussendoortjes’ kan natuurlijk, maar zorg dat de bulk van je berichten aanhaakt op wat je vooral wilt vertellen. (NB. Weet dus ook wat je kernboodschap en doel voor deze doelgroep is.)
  • De interactie met je doelgroep op social media is ook online content en deels openbaar. Dus ook reacties op vragen en opmerkingen onder posts zijn in lijn met de afgesproken tone-of-voice.
  • Mensen die reageren op online content zijn betrokken bij je merk, dus toon dat jij dat ook bent in je reactiesnelheid op de social kanalen.
  • Creëer professionele content; geen rommelige foto’s of schokkerige videoposts, maar gun jezelf net even wat meer tijd om het ook goed te doen.

Creëer met liefde

Content die met liefde wordt gecreëerd, springt er altijd uit. Betrek daarom juist die mensen erbij die het echt leuk vinden om content te creëren of spreken vanuit hun passie over het onderwerp. Maar dan blijft het soms nog lastig om steeds maar weer nieuwe content te bedenken. Een aantal ideeën om inspiratie te vinden:

  • Laat je inspireren door de wereld om je heen. Wat zie je van andere organisaties voorbij komen? Waar praten je vrienden over? Wat zie je op TikTok, Pinterest en andere social kanalen? Welke mensen inspireren je? Kun je dit ook toepassen voor jouw bibliotheek?
  • Inspiratie komt soms op onverwachte momenten. Schrijf de ideeën meteen op als je nu even geen tijd hebt om het uit te werken.
  • Een mindmap kan fijn werken om associaties rond een bepaald onderwerp te vinden.
  • Gebruik aanhaakkalenders ter inspiratie. Hier staan alle themadagen, feestdagen en dergelijke op die in een jaar voorbij komen.
  • Als jij interessante of leuke content plaatst, wil de lezer deze waarschijnlijk delen. Bekijk dus ook of je content goed deelbaar is.
  • Betrek je doelgroep bij de contentcreatie. Wat willen zij graag terugzien?

Stimuleer interactie

Elk social mediaplatform kent zijn eigen spelregels en mogelijkheden, maar één van de leukste dingen is dat je op de sociale platformen directe interactie met je doelgroep kunt aangaan. Een aantal tools die je hierbij kunt inzetten:

  • Quiz met multiple choice vragen
  • Maak de zin af…
  • Poll
  • Quotes van klanten (of favoriete quotes uit boeken opvragen)
  • Raadsels
  • Veelgestelde vragen & antwoorden
  • Fan foto’s verzamelen & delen
  • Gebruik (eigen) AR-filter in stories

Meer tips voor de content op je social media krijg je door de social media quiz voor jouw bibliotheek in te vullen.

Zoek je meer inspiratie voor je online content?

Lees dan ook de andere artikels over dit onderwerp of neem contact op met Monique van der Loo

Lees ook:

Reacties (0)

Reageren

Meer blogposts van Monique van der Loo