Communicatietoolkit Kinderboekenweek 2018

Van 3 tot en met 14 oktober vindt de jaarlijkse Kinderboekenweek van CPNB plaats. Het thema is dit jaar Vriendschap, daarbij wordt het motto ‘Kom erbij!’ gebruikt. Tijdens dit tien dagen durende evenement zijn er in boekhandels, scholen en bibliotheken veel activiteiten rondom kinderboeken. Een mooie gelegenheid om de collectie en activiteiten van de eigen bibliotheek in het zonnetje te zetten. Wij bieden twee toolkits die je helpen bij de lokale communicatie en voor gebruik bij het ProBiblio bibliotheekprogramma Boek Zoekt Vriend.

Er komt weer een kinderboekenkrant (6-12 jaar) met een overzicht van de leukste kinderboeken, die in de bibliotheek uitgedeeld kan worden. Ook is er een Kinderboeken Doekrant, met een extra katern van acht pagina’s met spelletjes, raadsels en puzzels in het teken van het thema 'Vriendschap'. Voor de kleinsten (0-6 jaar) is er een Voorleesgids, met heel veel (voorlees)boeken en voorleestips voor (de ouders van) deze doelgroep. Aanvullend is in de boekhandels het kinderboekenweekgeschenk beschikbaar. Dit jaar is dat De eilandruzie van Jozua Douglas. Dit wordt in de boekhandels cadeau gegeven bij besteding vanaf € 10,- aan Nederlandse kinderboeken. Voor de kleintjes is het prentenboek Kom erbij van Milja Praagman te koop in de boekhandels. 

Deze toolkits helpen bibliotheken bij de lokale communicatie over programma’s die aanhaken op deze themaweek. In dit plan staan enkele communicatieadviezen en een mogelijke planning van de aanbevolen marketing uitingen.

Persbericht

Een voorbeeld van persberichten voor de perslijst van jouw Bibliotheek.

Website

Voorbeeld artikelen voor plaatsing op jouw website over de campagne bij de bibliotheek.

Advertenties

Gebruik deze advertenties tijdens de campagne binnen eigen, lokale of regionale media.

Nieuwsbrieven

Besteed aandacht aan de campagne in nieuwsbrieven naar leden en niet-leden.

Sociale media

Voorbeelden voor sociale media teksten en afbeeldingen voor de campagne.