Estafettelezen: een betaalbaarder alternatief voor klassikaal lezen.
Klassikaal lezen kan best een dure grap worden als je voor 30/40 leerlingen hetzelfde boek moet aanschaffen. Bibliotheek Rotterdam heeft hier een betaalbaar alternatief voor bedacht dat zij graag met jullie delen!
Zo gaat dit in zijn werk:
- De consulent/docent kiest een boek met korte hoofdstukken en veel cliffhangers (bijvoorbeeld de dunne boeken van Blossom Books en Kluitman).
- Het boek dat de leesconsulent of de docent heeft gekozen geeft het boek aan de meest gestructureerde leerling van de klas. Die krijgt de verantwoordelijkheid om het boek steeds bij zich te houden.
- De docent die lesgeeft, leest één hoofdstuk voor. Iedere docent doet mee, ook de geschiedenis- en biologiedocent etc. Dit kost hooguit 5 minuten per les. Er zit een boekenlegger bij met tips om met de leerlingen het gesprek aan te gaan over het boek.
- Als de lesdag van de klas afgelopen is, neemt de laatste docent het boek mee naar de docentenkamer. De leerling die verantwoordelijk is voor het boek haalt het boek in de ochtend op bij de docentenkamer. De ervaring leert dat de docenten ook wel nieuwsgierig worden en 'stiekem' het boek helemaal lezen en dat zien we natuurlijk graag!
- Na een week heeft de klas een heel boek gelezen. In de les Nederlands wordt daarbij stilgestaan met een 'vertel eens' gesprek uit de aanpak van Aiden Chambers.
Download het sjabloon van de boekenlegger van Estafettelezen (word en pdf).
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Adviseur taalvaardigheid jongeren Annemieke Boxem van Bibliotheek Rotterdam.