Dit was Bibliotheekplaza 2018

Dit was Bibliotheekplaza 2018

Kom binnen en wees welkom! Ey, fakka g? Doe effe normaal… Generatiekloven zijn van alle tijden, hoe slaan we bruggen en zorgen we voor verbinding met de nieuwe generaties? Tijdens Bibliotheekplaza 2018 bespraken we dit immer actuele thema. We keken naar; de eeuwige jeugd en ongrijpbare jongeren, hoe benader je de doelgroep, oude vertrouwde misverstanden, lezen versus hypermoderne media en trends. Super interessant en het was TE GEK! Een verslag van #BIEBPLAZA, 27 september in de Lichtfabriek in Haarlem…

De dag wordt geopend en geleid door Saskia Weerstand, presentator, dj, en YouTuber.  Ze begint met de vraag wie het verst heeft moeten reizen. Dat blijken aanwezigen uit Groningen en Enschede te zijn. Mensen die al om kwart voor zeven weg moesten zodat zij om 10 uur in Haarlem zouden zijn. Wie kent haar? Een handjevol mensen steekt de hand op. Kijk, dat is een generatiekloof, want alle kinderen tussen 7 en 13 kennen haar en willen zelfs een handtekening. Zulke harde grenzen zijn er dus. Lees verder...

 

18 is het nieuwe 15?

Pedro de Bruyckere verontschuldigt zich gelijk: "Ik zeg altijd u tegen mijn publiek". Net nadat Saskia had gezegd dat zij altijd je en jij zegt. Maar het is immers een Vlaming. Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Artevelde hogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren. “Dé jongere bestaat niet. Er bestaan meer verschillen binnen generaties dan tussen generaties.” Lees verder…

Bekijk de presentatie 

Kinderen krijgen te weinig prikkels!

De volgende spreker is Jelle Jolles, Universiteitshoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hij leidt het Centrum Brein en Leren. Jolles gaat in op het belang van lezen. Het is wel wat preken voor eigen parochie maar in de samenleving is dat wel iets wat aan het verdwijnen is. Veel mensen vinden lezen helemaal niet meer zo belangrijk, blijkt. Maar waarom lezen jongeren steeds minder? Het is toch hartstikke leuk, vinden wij tenminste in deze zaal… Waarom is lezen niet leuk genoeg? Lees verder… 

Het is tijd voor workshops en parallelsessies, tussen de koffie en heerlijke lunch door. Oren klapperen terwijl we genieten van een hippe, gezonde poké bowl, en de discussies laaien hier en daar al op. Welke sessies kies ik straks? Het is een beetje een puzzel om de weg te vinden, maar ze worden allemaal twee keer gegeven dus er is geen nood aan de man!

Let’s get ready to rumble!

Yvette Belt-Beekman (KPN): “Kinderen vragen of we niet méér onderwijsmateriaal willen maken”

Yvette neemt ons mee naar een bijzonder project van KPN. Het gaat over het project Evert_45. Het project werd getriggerd door een artikel in het AD over verzetsstrijders die nu zo oud zijn dat ze binnenkort niet meer hun verhalen kunnen vertellen en de geschiedenis zal vervagen. Wie is Evert? Een vloggende jongere die leeft in 1945. Een vlogger die vertelt vanuit de geschiedenis. Lees verder…

Bekijk de presentatie

Kirsten Andres (KRO-NCRV): “Innovaties moeten in één jaar binnen reguliere subsidies passen”

Kirsten Andres is directeur Marketing en communicatie bij KRO-NCRV. Via allerlei commerciële bedrijven is ze terecht gekomen bij deze omroep. Ze is trots op het bedrijf en legt graag uit hoe (ook) de KRO-NCRV omgaat met die kloof met jongeren. Want om eerlijk te zijn: de KRO-NCRV en de bibliotheek hebben natuurlijk wel wat gemeen. Ze worden allebei als oubollig gezien. Je mag dan negentig jaar bestaan maar als je geen relevantie meer hebt, houdt het natuurlijk wel op. Voor KRO-NCRV is die relevantie nog steeds naastenliefde. Lees verder…

Bekijk de presentatie

James Smith (Youngworks): “Het motto van jongeren is: ik deel dus ik besta"

In de interactieve workshop ‘Samen de toekomst vormgeven’ vertelde James Smith van jongerencommunicatiebureau Youngworks over de meerwaarde van co-creatie en hoe je jongeren kunt betrekken bij toekomstige uitdagingen. Naar het segmentatiemodel konden de deelnemers zich vervolgens inleven in de groepen: creatives, challengers, achievers, conservatives en socializers en bespraken wat er momenteel bij deze jongeren speelt (pain), waaraan ze behoefte hebben (gain) en hoe dat er uit zou kunnen zien. Oplossingen die genoemd werden waren Jong in business collectie, lezingen van rolmodellen, online leesclub, wedstrijd met beloning, inzetten van lokale helden, studyshare, en nog veel meer… Ideeën genoeg!

Bekijk de handout

Eliis Koster (JOGG): Doe maar een watertje…

Landelijk heeft één op de zeven jongeren overgewicht en in sommige gemeentes is dit maar liefst vijftig procent! JOGG staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht, een organisatie die hard strijdt voor gezondere leefomstandigheden. Ellis Koster vertelt dat de omgeving van jongeren vaak obesogeen is, met slecht eten en te weinig beweging. Daarnaast zie je dat in bepaalde lagen van de samenleving het obesitascijfer een stuk hoger ligt, overgewicht hangt namelijk ook vaak samen met laaggeletterdheid. Hoe bereikt deze organisatie jongeren? Een tip: Ga samenwerkingen aan en werk met een beloningssysteem. JOGG werkt samen met grote namen, denk aan Spa water en Disney.

Voorbeeld: Vorig jaar liep de #7dagenwater challenge waarbij samengewerkt werd met onder andere kinderdagverblijven en scholen. Zeven dagen lang alleen maar water drinken, geen limonade, frisdranken en zogenaamd gezonde fruitsappen. Met de hashtag ging de actie viral en vanuit het hele land maakten deelnemers video’s over hun challenge. Ellis geeft aan dat social media heel belangrijk is, zoek de jongeren op waar ze zitten, online maar ook offline. Verder maakt JOGG gebruik van idolen en influencers die de taal van de jeugd spreken en bekend zijn op de kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Tot slot geeft ze aan dat de themaweek Nederland Leest dit jaar in het teken staat van voeding; de uitgelezen kans voor een samenwerking dus!

Bekijk de presentatie

Niels Meijer (De Johan Cruyff Foundation): “Haal kinderen achter die beeldschermen vandaan”

Niels Meijer is een voormalig professional basketballer en international. Sinds 2015 is hij directeur van de Johan Cruyff Foundation. Deze stichting, opgericht door Johan Cruijff, bestaat ruim twintig jaar en heeft kantoren in Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De Cruyff Foundation steunt en ontwikkelt sportactiviteiten voor kwetsbare kinderen in twintig landen. Met sportprojecten voor kinderen met een beperking, Cruyff Courts (240 wereldwijd) en ‘Schoolplein 14’ wil de Cruyff Foundation kinderen vooruit helpen door hen letterlijk ruimte te geven; ruimte om vrienden te maken en ruimte om de fysieke en mentale gezondheid te verbeteren. Lees verder…

Bekijk de presentatie

Mooie inzichten, goede gesprekken, op naar nog twee plenaire sprekers! We rennen nog even langs de barista op onze weg terug naar de grote zaal...

Ik deel dus ik besta

Hij wordt voorgesteld als de 'Justin Bieber' van vandaag... Of moet hij voorgesteld worden als de 'Marco Borsato' gezien de generatiekloof? Het gaat om James Smith van communicatiebureau YoungWorks, een gespecialiseerd bedrijf in jongerencommunicatie. James leidde eerder vandaag ook een co-creatiesessie. Hij start met: Maar ach, moet je die generatiekloof niet gewoon loslaten? Lees verder…

Bekijk de presentatie

Speel scrabble!

De slotact biedt het podium aan rapper Akwasi. Een man die leeft van het woord. Hij vertelt in een kort interview dat binnenkort zijn boek, Laten we het er maar niet over hebben, uitkomt en dat hij veel heeft gehad aan bibliotheken in zijn jeugd. Hij heeft een handleiding gemaakt voor ouderen om om te gaan met jongeren en andersom. Dat doet hij op zijn eigen wijze. Het zijn 27 verzen van een groter gedicht. Elk vers wordt met een luid Yo! ingeluid door de zaal. Lees verder… 

 

CHECK DEZE VIDEO en swing een stukje mee!

 

De zaal loopt leeg, op naar de borrel. We zien tevreden gezichten en kunnen zeggen dat het een succes was! Deelnemers zijn geïnspireerd en geactiveerd, luisterden naar interessante sprekers en deden nieuwe inzichten op. Naast netwerken was er ook een hoop te doen op het inspiratieplein! We gingen op fotoreis in een Volkswagenbusje, keken een film over verschillende generaties muziek, maakten selfies voor een graffitimuur, kregen een spoedcursus vloggen, gingen los in de silent disco en werden vertaald door de straattaaltranslator. Een mooie dag en genoeg stof tot nadenken.

 

GELUKKIG HEBBEN WE DE FOTO'S NOG - DIE VOLGEN BINNENKORT (fotograaf: Martijn Steiner Lovisa)

 

Tot volgend jaar!

 

Onze collega’s van Cubiss hebben over dit onderwerp nog een mooi magazine gemaakt!

 

Meer nieuws