Vier de heropening met mini-campagne 'Ode aan de bieb'!

Hoera, de bibliotheken gaan weer open! Dat kunnen we natuurlijk niet zomaar aan ons voorbij laten gaan. Met de mini-campagne 'Ode aan de bieb' kun je je heropening extra luister bijzetten. Wat hebben bekende en minder bekende bibliotheekbezoekers gemist en waar kijken ze het meest naar uit? Bezoekers kunnen ook zelf een ode aan de bieb brengen met de hashtag #mijnbibliotheek en (vanaf 23 mei) onze video-filter!
In de videocompilatie van 1 minuut geven bekende en minder bekende Nederlanders hun ode aan de bieb. De video's van Geraldine Kemper, Harm Edens, Tijl Beckand, Saskia Weerstand en Sjaak Bral zijn ook los inzetbaar. Deel de video's op je website en social media kanalen, onder vermelding van #mijnbibliotheek!
Je vindt de video's op Probiblio's YouTube-kanaal. Vanaf hier kun je de video's embedden naar je website of op Facebook. Wil je de video's delen op Instagram? Download dan hieronder de losse MP4-bestanden en upload ze via je telefoon.
Download de video's via WeTransfer>>
Extra aandacht in de vorm van een winactie
Een leuke toevoeging is om de video te delen in de vorm van een winactie. Roep je publiek op om hun eigen ode aan te bieb te filmen en te delen. Wie het leukste filmpje deelt, wint een prijs! Dat kan bijvoorbeeld een VIP-behandeling zijn in de bibliotheek, maar iets anders mag ook. Je bepaalt als bibliotheek zelf tot wanneer de winactie loopt en regelt ook zelf je eigen (lokale) prijs.
Video-filter voor social media
Met onze video-filter gieten bezoekers hun eigen filmpje in een vrolijk 'Ode aan de bieb'-jasje. De filter is vanaf 23 mei 2021 beschikbaar via Instagram Stories, in de filtergalerij onder de naam 'Ode aan de bieb'. Lees het stappenplan hieronder, of kijk hier voor een instructie met printscreens.
- Om alle filters te kunnen bekijken, moet je op Instagram je stories openen.
- In je stories kun je met de ronde knop onderin helemaal naar links swipen om bij de creatieve filters uit te komen.
- Vervolgens kom je uit bij ‘bladeren door effecten’ en kun je met de zoekfunctie met het vergrootglas zoeken naar de ‘Ode aan de bieb’ filter.
- Door op ‘nu proberen’ te klikken, kun je de filter uitproberen. Deze kun je ook opslaan, zodat je hem de volgende keer sneller kunt vinden.
- Wanneer je een filmpje hebt gemaakt en het filter hebt toegevoegd, kun je dit delen als Instagram Story. Je kunt de video ook downloaden en uploaden naar Facebook.
Verder vragen we om de hashtag #mijnbibliotheek toe te voegen aan het bericht of story. Zo kan iedereen zijn/haar eigen 'ode aan de bieb' delen. De hashtag #mijnbibliotheek zorgt voor een koppeling met de aankomende campagne van de VOB en de KB. Zo versterken deze initiatieven elkaar.
Voorbeeldtekst social media
"Hoera, de bibliotheken zijn weer open! Hoe fijn is dat? Bekende en minder bekende bibliotheekbezoekers vertellen het met een ode aan de bieb. Met onder anderen Geraldine Kemper, Harm Edens en Tijl Beckand! Wat heb jij het meeste gemist of waar kijk je naar uit nu de bibliotheken weer open zijn? Deel het voor [datum] op social media met de hashtag #mijnbibliotheek en tag ons! Gebruik ook de speciale filter 'Ode aan de bieb' in je Instagram Stories - deze stories kun je ook downloaden en uploaden naar Facebook."
Vragen?
Vanuit Probiblio helpen we je graag om extra publiciteit te genereren rondom de (her)opening. Vragen over de campagne of over het filter? Neem contact op met marketingadviseurs Marjolein Brood of Julia van Haaster. Veel succes met de heropening van je bieb!