Van onze marketeers: Instagram marketing

Van onze marketeers: Instagram marketing

Het gebruik van Instagram groeit hard in Nederland. Met 4,1 miljoen gebruikers (waarvan 2,1 miljoen de app dagelijks gebruiken), is dit het vijfde grootste social media kanaal in Nederland.* Wat kun je hier als bibliotheek mee? We hebben een aantal voorbeelden en tips voor jullie verzameld. 

De cijfers

Het gebruik van Instagram groeit hard. Het kanaal is vooral populair onder de leeftijdsgroepen tot en met 39 jaar, maar ook de leeftijdsgroepen daarboven zijn steeds vaker op Instagram te vinden.* Daarbij is de interactie op Instagram inmiddels hoger dan op elk ander social media kanaal. Dus zeker een interessante marketingtool om bepaalde doelgroepen te bereiken. 

*Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2018, Newcom

Waarom Instagram Marketing

Met deze cijfers kun je je als bibliotheek dus de vraag stellen of je ook mee wilt gaan op dit kanaal. Een aantal redenen waarom je wél zou willen aanhaken zijn:

  • Aanwezig zijn op de populaire kanalen waar je doelgroep(en) ook zijn.
  • Het aanbod van de bibliotheek leent zich voor beeld en storytelling.
  • Zichtbaarheid op eigentijdse kanalen (imago).
  • Instagram is een gratis kanaal. Het kost je dus alleen tijd.
  • En mocht je een stap verder willen gaan: Instagram gebruikt het advertentieplatform van Facebook. Dit biedt de mogelijkheid om, net als bij Facebook, heel specifiek te adverteren op interesses en doelgroepen.

Natuurlijk brengt elk extra kanaal dat je inzet ook extra werk met zich mee. Maak daarom voor jezelf altijd de afweging of dit inderdaad een goede aanvulling is voor jouw bibliotheek, of dat je je beter op andere kanalen kunt concentreren. 

Begin met een plan

Als je met Instagram aan de slag wilt, start dan met het opstellen van een plan. Dat hoeft geen uitgebreid document te zijn, maar een A4 waarop je de kaders vastlegt zodat iedereen die met dit account aan de gang gaat, weet wat de uitgangspunten zijn.

Neem daarin de volgende onderdelen op:

  • Wat ga je doen? Foto’s posten of stories? Waarover? Wat is het verhaal dat je hier via dit kanaal wilt vertellen?
  • Wat is het doel? En je doelstelling(en)? Formuleer voor jezelf meetbare targets qua volgers, interactie, et cetera.
  • Wie is je doelgroep? Creëer content gericht op deze doelgroep.
  • Wanneer ga je posten? Maak afspraken over vaste dagen en/of tijdstip zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn.
  • Huisstijl: Maak gebruik van een vaste stijl, die aansluit op je merk en huisstijl. Dat kan een manier van fotograferen zijn, of een template dat steeds terugkomt. Maar denk ook aan de beschrijving bij de foto (een verhaal vertellen doe je ook door een goede beschrijving bij de foto te plaatsen, plaats niet wat je ziet op de foto, maar wat het verhaal erachter is, dit wakkert emoties aan) of de filters die gebruikt worden. Dit zorgt voor herkenning in de tijdlijn van je volgers.
  • Bepaal welke hashtag(s) je vast wilt laten terugkomen.
  • Maak afspraken over wie verantwoordelijk is voor het maken en plaatsen van de instagram posts. En wie de algehele lijn in de gaten houdt en de reacties monitort. Maak hiervoor desgewenst een heldere planning.

Inspiratie uit bibliotheekland

Verschillende bibliotheken zijn al actief bezig met Instagram als onderdeel van hun sociale media strategie. Ter inspiratie hierbij enkele voorbeelden:

  • Leestips van de Bibliotheek op het Station. Leestip_stationsbieb plaats wekelijks een foto van een actuele of populaire titel als leestip. Deze foto’s worden genomen in een vast format met twee mogelijke achtergronden. Doel van dit account is om de focus op de actuele collectie van de Bibliotheek op het Station te leggen en boekenliefhebbers te inspireren en activeren om deze (of andere leuke titels) te gaan lezen.

  • Dagelijkse updates vanuit OBA. Obamsterdam geeft dagelijks een update vanuit haar 26 OBA vestigingen en roept ook volgers op om hun OBA te laten zien met de hashtag #obamsterdam. Ruim 3.300 volgers zien zo dagelijks de OBA in hun tijdlijn verschijnen.

  • Overal lezen met de online bibliotheek. Debibliotheek laat met haar Instagram posts vooral zien dat je altijd en overal kunt lezen, of het nu via de luisterbieb, een e-book of een traditioneel boek is. Zij hebben ervoor gekozen om vooral sfeerbeelden te gebruiken die deze boodschap uitstralen. Aandachtspunt: Het lijken nu vooral nog stockfoto’s te zijn, waardoor het wat onpersoonlijk overkomt. Wees daarmee voorzichtig.

  • Activiteiten, boekentips en quotes van Bibliotheek Zuid-Kennermerland. bibliotheekzuidkennemerland laat de rijkdom aan activiteiten in de bibliotheek zien.  Afgewisseld met mooie quotes die herkenbaar zijn aan de vaste hashtag #schrijversvandebieb en ondersteund worden door een tekening van een vaste kunstenaar.

Tips voor Instagram

Enkele tips voor instagram:

  • Alles draait om beeld op Instagram, dus zorg voor kwalitatief goede foto’s met voldoende (natuurlijk) licht en een goede compositie.
  • Zorg dat de lens schoon is als je foto’s (of stories) gaat schieten.
  • Zet het raster op je camera aan, zodat je de horizon makkelijker recht kunt houden.
  • Gebruik een herkenbare stijl foto’s.
  • Gebruik relevante hashtags. Bekijk eventueel welke hashtags populair zijn en waar veel op gezocht wordt (door de doelgroep).
  • Vergeet niet de locatie aan je post toe te voegen (in het daarvoor bestemde veld).
  • Als je op reacties op posts wilt reageren, doe dat als een persoon, niet als een onpersoonlijk bedrijf.
  • Laat ook op andere kanalen zien dat je op Instagram aanwezig bent. Bijvoorbeeld door een widget te plaatsen die standaard de laatste foto of foto’s toont op je website (ProBiblio werkt met https://lightwidget.com/, maar er zijn natuurlijk talloze aanbieders hiervoor).

Specifiek voor stories:

  • Film altijd staand en maak gebruik van vaste, herkenbare templates. Er zijn eventueel gratis templates te downloaden, of maak je eigen template in bibliotheek huisstijl.
  • Houd de camera stil, dat kijkt rustiger.
  • Neem eventueel een powerbank of oplader mee naar een activiteit zodat je kunt filmen zoveel je wilt.
  • Zet je toestel in vliegtuigstand tijdens het filmen, zodat je niet halverwege gebeld kunt worden. 

Aan de slag met Instagram?

Wil je aan de slag met Instagram en eens sparren welke keuzes het beste bij jouw bibliotheek passen? Neem dan contact op met onze marketingadviseur Monique van der Loo, tel. 06-4156 5514 of e-mail mvdloo@probiblio.nl.

Meer nieuws