Verslag kenniscirkel Contentmarketing

Contentmarketing is de laatste jaren hét toverwoord in marketingland. Maar wat kun je daar als Bibliotheek mee? Tijdens de kenniscirkel Marketing op 16 mei in de OBA deelde expert contentmarketing & storytelling Cor Hospes zijn visie.
Echte verhalen vertellen over echte mensen
Dát was de kernboodschap van de inspirerende en bevlogen presentatie van Cor Hospes. En daarnaast: audience first! Geef mensen de verhalen die ze willen horen, geen wollige corporate taal geïllustreerd met stockfoto's maar ervaringen van echte mensen. Doe verslag van leuke en succesvolle activiteiten in de Bibliotheek en deel dit met je leden. En, je hoeft dit niet zelf te doen, betrek anderen daar ook vooral bij. Er zijn vast leden of collega's die het leuk vinden om te schrijven of jongeren die het leuk vinden om filmpjes te maken. Een andere belangrijke tip was: durf keuzes te maken. Maak geen nieuwsbrieven of andere content voor iedereen want iedereen bestaat niet. Probeer zoveel mogelijk te segmenteren.
BibliotheekSTE..
Tijdens de presentatie werd er in groepjes een aantal opdrachten gedaan. De 'Narrative arc' werd geoefend en er werd nagedacht over de 'STE' van de Bibliotheek. Tot slot werden er nog een heleboel schrijftips gegeven waaronder de aanbeveling om de 5 P's te gebruiken: Passie, Persoonlijk, Prikkel, exPertise en Periodiek.
Presentatie herbeleven?
Een verkorte versie van de presentatie vind hier.
Jouw verhaal
Welk verhaal heb jij verteld om je organisatie te overtuigen om met contentmarketing aan de slag te gaan? Deel het met ons! Stuur je verhaal naar mhulshof@probiblio.nl, dan kunnen deze verhalen weer verder gedeeld worden.
Ik, robot!
Mascha Ravelli en Anne van den Hoogen van de CPNB presenteerden het nieuwe thema van de campagne Nederland Leest: Robotica. Dit thema werd enthousiast ontvangen maar er waren ook wat kritische geluiden, onder andere over de uiterste besteldatum van de boeken. Goed nieuws, de termijn is verlengd tot en met 20 juni.