Abonnementen, een kijkje buiten de branche

Hoeveel abonnementen heb jij tegenwoordig? Je kunt je voor en op de meest uiteenlopende diensten, producten en activiteiten abonneren. Denk maar aan sportclubs, musea, pretparken, dierentuinen, tijdschriften en vakbonden. Om zo veel mogelijk mensen te trekken, bedenken organisaties vaak verschillende abonnementsvormen. Je krijgt iets extra’s, hebt een maandelijks opzegbaar abonnement, of kunt een strippenkaart kopen. We hebben een aantal type abonnementsvormen verzameld ter inspiratie.

Rittenkaart

Je wilt graag sporten, maar niet vastzitten aan een abonnement. Vaak sluit je bij een sportschool een abonnement voor een jaar af, terwijl je niet altijd zin hebt om wekelijks te gaan of omdat het tijd technisch niet haalbaar is. Daarom hebben steeds meer sportscholen, zoals The Bootcamp Club, het rittenkaartprincipe geïntroduceerd. Met een rittenkaart kun je binnen een bepaalde periode, voor de hoeveelheid ritten die je hebt gekocht, gaan sporten. Met een rittenkaart zit je niet vast aan een abonnement. Als je rittenkaart vol is, kun je gewoon weer een nieuwe kopen. Ideaal voor de mensen die niet aan een abonnement vast willen zitten of sporadisch sporten.

Een rittenkaart is ook ideaal voor mensen die bijvoorbeeld alleen maar boeken willen lenen tijdens de vakantie. Dan hoeven ze geen abonnement voor een jaar af te sluiten als ze maar beperkt gebruik maken van de diensten.

Hoe vaker, hoe goedkoper

Bij sportschool Trainmore motiveren ze sporters vaker te komen sporten. Hoe vaker je komt, hoe goedkoper het abonnement wordt. Je begint met een starttarief van € 35,- euro per maand en met elke work-out word je beloond met €1,- korting in dezelfde maand. Door dit leuke abonnement stimuleren ze hun leden om vaker te sporten en dit draagt uiteraard bij aan een gezondere levensstijl.

Om mensen te stimuleren meer boeken te lezen, kun je een soortgelijk abonnement aanbieden in de Bibliotheek. Hoe meer boeken je leent, hoe meer korting op je abonnement.

Ledenvoordeel

Om een abonnement aantrekkelijker te maken, worden allerlei voordelen aan nieuwe leden geboden. Van extra kortingen op andere producten en diensten tot cadeaus. Vooral in de tijdschriftenbranche maken ze hier veel gebruik van. Het tijdschrift Linda geeft je bijvoorbeeld de keuze; korting op je abonnement of een welkomstcadeau, zoals een Nescafé Dolce Gusto. Een cadeau of korting bij lidmaatschap is voor Bibliotheken ook geen onbekend terrein, maar we zetten nog een paar interessante voorbeelden op rij:

Maak een ander lid en ontvang een cadeau

Wie zijn betere ambassadeurs voor je organisatie dan je eigen leden? Als een lid enthousiast is, is de kans dat hij een vriend van hem ook enthousiast maakt om lid te worden groter. Door met een incentive te werken, is de kans nog iets groter dat nieuwe leden worden geworven door bestaande leden. Bij FNV Kiem wordt het bestaande lid beloond met een Nationale Entertainment Card t.w.v. €10,-. Bij de ANWB krijgt het lid een ANWB cadeaucard t.w.v. €10,-.

Introducécoupons

Bij Artis krijg je bij een jaarabonnement het hele jaar onbeperkt toegang tot Artis. Daarnaast biedt Artis extra voordelen aan leden, zoals een gratis tijdschrift en kortingen op andere producten en diensten van Artis. Zo kunnen leden enkele niet-leden gratis meenemen naar Artis, omdat zij bij hun abonnement introducécoupons krijgen. Artis wil met deze acties meer leden werven. Een mooi resultaat voor Artis zou zijn als enkele introducees na een bezoek aan het park ook een jaarabonnement willen afsluiten.

Meer tips of inspiratie?

Neem contact op met de marketingadviseurs van ProBiblio via marketingadvies@probiblio.nl.

Bekijk ook

349 verschillende abonnementssoorten in Noord- en Zuid-Holland
Boetevrij lenen
Maandabonnementen, de voor-en nadelen