Ben jij wel eens 'genudged'?
Je hebt ze vast wel eens gezien en bent waarschijnlijk ook zelf wel eens genudged. Een 'nudge' is namelijk pas een nudge als het je onbewust en vanuit het positieve een handeling laat uitvoeren. Dus niet werken met straf of dwang, maar juist mensen gedrag laten aanpassen omdat het leuker of makkelijker is - zonder dat ze per se in de gaten hebben dat ze gestuurd worden. Bijvoorbeeld met als doel een gezondere leefstijl te bevorderen. Daarom is een verbod op hamburgers geen nudge, maar fruit op ooghoogte leggen om het eten daarvan te bevorderen wél.
12 december 2019
Case Bibliotheek Waterland: populaire titels sneller retour
Populaire titels die op een bepaald moment in de belangstelling staan: het is een fenomeen dat elke bibliotheek kent. Iedereen wil op hetzelfde moment dat éne boek lezen, met als gevolg: reserveringen en wachttijden. Bibliotheek Waterland zoekt naar een oplossing om de wachttijden van deze populaire boeken te verkorten en de omloopsnelheid te verhogen. Ze zijn gestart met de 'bedankt-kaart'. Die stoppen ze in gereserveerde populaire boeken, om de lezer aan te sporen het boek snel terug te brengen. Dit is een vrij directe manier, maar kunnen ze de lezer ook met een 'nudge' aanzetten tot deze actie?
Voorbeeld van een directe manier:
Tekst op de achterkant van de 'bedankt-kaart':
Beste lezer,
Veel plezier met dit voor jou gereserveerde boek. Misschien heb je er even op moeten wachten maar nu kun jij dit boek gaan lezen. Geniet ervan!
Je kunt ons helpen de wachttijd voor gereserveerde boeken zo kort mogelijk te houden. We vragen je daarom dit boek als je het uitgelezen hebt direct weer bij ons in te leveren, dan kunnen we een volgende lezer blij maken.
Terugbrengen kan in al onze vestigingen en ook buiten de openingstijden (via de inleverbus)
Namens de volgende lezer van dit boek alvast bedankt!
Ideeën voor 'nudges' voor snelle retour populaire titels
Bibliotheek Waterland brainstormde samen met Probiblio en B.R.A.I.N. Creatives over leuke 'nudges'. Centraal strond de vraag: “Hoe kunnen we de lezer onbewust bewegen om populaire gereserveerde boeken sneller terug te brengen?”. Er zijn erg leuke ideeën bedacht, van een 'leesmonstertje' tot de 'boekspoiler'. We checken alle ideeën op haalbaarheid en deelbaarheid. Daarna besluit de bibliotheek met welk idee ze verdergaan. Deze pilot is opgezet vanuit het project ‘Digitale bibliotheek Lokaal’, waarmee bibliotheken kleine lokale innovaties testen. De resultaten en ideeën worden volgend jaar met het hele netwerk gedeeld. Wordt vervolgd dus!
Andere leuke voorbeelden van 'nudges'
Hoe zorg je ervoor dat fietsers een verkeersbord opvolgen?
In de Openbare Bibliotheek Utrecht nemen bezoekers het liefst de lift. Lukt het om hen meer de trap te laten nemen?
Hoe laat je voorbijgangers meer appel en minder cake eten?
Zelf ook 'nudgen'?
Onze marketingadviseur Gré van Brakel denkt graag met je mee Je kunt haar bereiken via gvbrakel@probiblio.nl of tel. 06-12985050.