Cases

Met het BoekStart-koffertje en BoekStart-ochtenden kun je ouders van jonge kinderen al goed laten kennismaken met de Bibliotheek. En hierbij op een leuke manier het belang van (voor)lezen bekendmaken. Maar de Bibliotheek is niet de enige organisatie die (ouders van) 0- tot 4-jarigen als doelgroep heeft. In dit artikel nemen we je mee naar de wereld van marketing voor deze groep. Vaak worden populaire tekenfilm- en prentenboekfiguren ingezet om een product te verkopen. Inspiratie voor de Bibliotheek!

Woezel & Pip zien groen!

De weerstand tegen tekenfiguren en kinderhelden op verpakkingen van ongezonde producten groeit. Kinderen zijn natuurlijk gevoelig voor producten waar hun favoriete tekenfiguur op staat. Jumbo speelt hier op een positieve manier slim op in. Samen met Woezel & Pip, bekend van de gelijknamige boekjes, filmpjes en liedjes, lanceerde Jumbo begin dit jaar een verantwoorde productlijn voor kinderen. Denk aan versgesneden groente, volkorenpasta en snoeptomaten. Jumbo en Woezel & Pip willen hiermee kinderen en hun ouders inspireren om te kiezen voor een bewuster alternatief in voeding. Zo willen ze een positief verschil maken in het eetgedrag van gezinnen.

 

Nijntje op je rompertje

Welk kind vindt Nijntje niet leuk? In Utrecht, de geboortestad van geestelijk vader Dick Bruna, vind je het Nijntje Museum, dat erg populair is onder de kinderen. Daarnaast telt de stad meer Nijntje-beelden waar kinderen blij van worden. Organisaties liften natuurlijk graag mee op dit succes. Winkelketen C&A voert nu een exclusieve Nijntje-kledinglijn. Als promotie heeft C&A mensen die bloggen over het ouderschap uitgenodigd bij de lancering van de kledinglijn. Deze zogenaamde 'influencers' bloggen hier natuurlijk over, waardoor andere ouders sneller bekendraken met de Nijntje-kleding. Daarnaast is ook een introductiecampagne gestart bestaande uit een online video, prerolls, een tv-commercial en instore promotie.

 

Glanzende tanden met Glansje!

Als ouder wil je natuurlijk dat je peuter een gezond gebit heeft en houdt. Maar tandenpoetsen is niet altijd leuk en naar de tandarts gaan al helemaal niet. Daarom heeft JTV Mondzorg voor Kids, een stichting zonder winstoogmerk, Glansje bedacht. Zes educatieve sprookjes met Prinses Glansje en haar stralende lach in de hoofdrol. Spelenderwijs leren kinderen een gezond gebit te houden. Je kunt een boekje met de sprookjes bestellen. En om het nog leuker te maken, kun je het personaliseren. De naam van het kind komt dan op de cover. Naast de boekjes komt er ook een app met 360 mini-games waarmee kinderen continue aandacht voor mondzorg en voeding krijgen. Kinderen die goed scoren, verdienen een beloning. Tandartsen en mondhygiënisten die aangesloten zijn bij JTV Mondzorg kunnen in een dashboard de scores uitlezen en koppelen aan het risico op gaatjes. Via de app kunnen zij kind en ouders persoonlijk adviseren om het risico te verlagen. Ook zijn er banners en posters van Glansje voor in de wachtkamer en informatieve folders voor ouders, zoals 'Voedingstips voor kids'.

 

Op avontuur met Bollo van Landall Greenparks

Vakantie moet natuurlijk leuk zijn voor ouders én kinderen. Waar ga je dan heen? Naar een plek met leuke entertainment voor kinderen. Landall Greenparks haakt hier goed op in. Met Bollo, een grote wandelende knuffelbeer. Landall maakt de beleving compleet door via verschillende kanalen avonturen met Bollo te bieden. Bollo is natuurlijk fysiek aanwezig in de parken. Hij knuffelt graag, maar praat niet. Kinderen kunnen een kijkje nemen in zijn huis en hem tekeningen en brieven geven. Daarnaast zijn er voorleesuurtjes en activiteiten, zoals koekjes bakken, knutselen en een kinderdisco. Bij slecht weer kunnen kinderen via een app een afleveringen kijken van de tv-serie ‘De avonturen van Bollo’. In de app kunnen ze ook via verhaaltjes en spelletjes avonturen met Bollo beleven. Na de vakantie hoeven ze geen afscheid van Bollo te nemen dank zij de Bollo-artikelen in de parkwinkels. Er is zelfs een webshop waar je ook thuis nog Bollo-spullen kunt kopen. Grote kans dat de kinderen terug willen naar Landall Greenparks; precies wat Landall wil bereiken.

Wat kan de Bibliotheek hiervan leren?

Landall Greenparks heeft één verhaallijn die is doorgetrokken naar allerlei kanalen. Bedenk eens: via welke kanalen zijn jonge kinderen of hun ouders makkelijk te bereiken? Bijvoorbeeld via Facebook en Narrowcasting. Kan jouw Bibliotheek ook op deze kanalen één verhaal vertellen, gericht op de doelgroep? Misschien ook met een vaste mascotte, net als Bollo. Wil je meer bereik generen voor het Voorleesuurtje? Nodig, net als C&A, ook eens bloggers uit die schrijven over ouderschap en vraag hen over het voorleesuurtje te bloggen. De doelgroep van deze bloggers zijn vaak ook weer ouders van jonge kinderen. Fijn natuurlijk als zij hierover lezen. Of ga een samenwerking aan met lokale jeugdinitiatieven, die op social media hun ervaringen delen.

Zet wekelijkse of maandelijkse kinderactiviteiten in de Bibliotheek in het teken van bekende tekenfiguren, zoals Dora, Woezel en Pip, of Nijntje. Denk aan (toepasselijk verkleed) voorlezen uit de boekjes over deze figuurtjes. Door in te spelen de populariteit, zoals Jumbo doet, raken kinderen enthousiast en heb je meteen hun aandacht te pakken, en daarmee ook van de ouders.

Meer weten?

Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken van ProBiblio via kcarbajal@probiblio.nl.

Bekijk ook