Content en context

Het klinkt simpel: bij contentmarketing bied je relevante informatie, via het juiste kanaal, gericht op een specifieke doelgroep. Door dit op de juiste manier te doen, komt je boodschap beter over bij die beoogde doelgroep. Denk jij dat je op de goede weg bent? Of wil jij een paar eenvoudige handvaten om jouw contentmarketing te verbeteren?

Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet…

Kies je content zorgvuldig

Welke interessante content heb jij voor je klant? Is dat kennis over een bepaald onderwerp, wil je inhaken op de actualiteit, of heb je een ander interessant verhaal? En voor welke doelgroep is dat dan interessant? De antwoorden op deze vragen bepalen onder meer in welke vorm je de content moet gieten.

Weet je niet aan welke content je doelgroep vooral behoefte heeft? Begin dan met luisteren! Welke vragen worden vaak gesteld aan de balie? Welke pagina’s worden het meest bezocht op je website? Waar wordt op social media over gepraat in relatie tot jouw bibliotheek? Vaak levert dit genoeg ideeën op voor nieuwe content. Het is ook waardevol om het gewoon eens rechtstreeks te vragen aan je klanten: ‘Waar wilt u meer over weten?’

Ga voor een crossmediale strategie

Het type content dat je wilt delen, maar ook de doelgroep die je wilt bereiken, hebben beide invloed op het communicatiekanaal. Een blog om wekelijks de leukste nieuwe boeken te bespreken, een berichtje op Twitter om iets actueels te delen of een direct-mail om een groep liefhebbers uit te nodigen voor een specifieke activiteit. De verschillende kanalen hebben elk hun eigen sterke punten.

Het beste werkt dan ook om voor een mix van de verschillende kanalen te kiezen. Per doelgroep wordt gekeken welke content via welk kanaal ingezet kan worden. Natuurlijk kan dezelfde boodschap via meerdere kanalen verspreid worden, maar let er dan op dat de content per kanaal aansluit bij dat medium. Dat lijkt voor de hand liggend, maar als je erop let zie je de ‘copy-paste’ variant nog regelmatig voorbijkomen.

Meer tips over schrijven voor de verschillende kanalen vind je in het artikel ‘Content schrijven 2.0’.

Gebruik een contentmarketing-kalender

Om overzicht te houden over de content die verspreid wordt, is het advies om een contentmarketing-kalender op te stellen. Plan per week, of per maand, welke content eruit gaat en via welke kanalen. Een kalender geeft houvast bij het verzamelen van de ideeën, én ook een deadline. Bovendien voorkomt het dat je klanten in bepaalde weken overspoeld worden met informatie terwijl er de rest van de maand weinig gebeurt. Denk er ook over na welke berichten je wilt herhalen of wanneer er een vervolg nodig is. Op welk moment plan je die in? Houd ruimte op deze kalender voor nieuwe ideeën: inspiratie kan natuurlijk op elk moment toeslaan!

Tot slot

Mensen communiceren met mensen, niet met een merk of organisatie. Er mag dus best een persoonlijke noot in je communicatie terug komen. Zet de naam van de auteur onder een blog, een uitnodiging, of een reactie op een vraag of klacht. Dit maakt het makkelijker voor de lezer om zich verbonden te voelen met de afzender.

Wil je meer weten over contentmarketing?

Neem dan contact met Monique van der Loo, tel. 023 55 46 266, e-mail mvdloo@probiblio.nl. Ik ga graag met je in gesprek over dit onderwerp.

Lees ook

Storytelling: wat is jouw verhaal?
Content schrijven 2.0
De kracht van visuele content
Successen en missers