Content schrijven 2.0

>Elk communicatiekanaal is net weer even anders. Online teksten hebben een ander format dan offline teksten, en schrijven voor social media is weer iets heel anders! Hoe trek je de aandacht (en houd je deze vast) van de verwende lezers van tegenwoordig? Belangrijk is om je content te laten passen bij het gekozen kanaal en natuurlijk om die er uit te laten springen.

Vier praktische tips die je hierbij helpen:

  • Houd het overzichtelijk en kernachtig
    Geen lappen tekst maar korte alinea’s, kopjes, bulletpoints en witregels. Kom snel ter zake. Behandel één onderwerp per alinea en begin met de kern.
  • Geef lezers wat ze zoeken
    Bedenk eerst eens wat het publiek komt doen, wat verwachten zij van jouw tekst? Speel hierop in: schrijf voor je bezoekers en niet voor jezelf. Geef alleen die informatie die je bezoekers nodig hebben, schrap de rest. Dat geldt dus ook voor wollig taalgebruik of vakjargon.
  • Gebruik media om je tekst te versterken
    Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen de aandacht trekken. Gebruik afbeeldingen die je tekst versterken en vice versa. Ook video’s zijn een steeds groter onderdeel van het datagebruik. Vooral bij mobiel gebruik zijn video’s erg populair. Onderbreek je tekst eens door een video om de aandacht langer vast te houden.
  • Wees creatief
    Gebruik een titel die nieuwsgierig maakt. De titel “Stomme boeken” bij een artikel over reguliere boeken versus luisterboeken zal zeker voor extra aandacht zorgen. Ook lijstjes zijn aantrekkelijk. Bijvoorbeeld, “Vijf tips om meer te lezen op vakantie”. Zorg voor leuke content die interactie oplevert zoals likes en shares.

Ook aan de slag? ProBiblio ondersteunt je graag!

Neem contact op Kirsten Hazewinkel, tel. 023 55 46 384, e-mail khazewinkel@probiblio.nl. Zij gaat graag met je in gesprek over dit onderwerp.

Lees ook

Content & context
Storytelling: wat is jouw verhaal?
De kracht van visuele content
Successen en missers