Contentmarketing successen en missers

Er valt veel te lezen over wat contentmarketing is en hoe je deze strategie het beste toe kan passen. Maar om écht een goede indruk te krijgen van contentmarketing en de do’s en dont’s van deze strategie werken voorbeelden natuurlijk het beste. Hierbij een aantal voorbeelden van steengoede contentmarketing campagnes. En natuurlijk ook een paar minder succesvolle voorbeelden!

Allerhande

Dat je niet altijd zelf content hoeft te creëren wordt goed duidelijk op de website van Allerhande. Klanten kunnen hier recepten vinden en zelf recepten insturen. Twee vliegen in één klap: Allerhande hoeft zelf minder content te genereren én er wordt interactie tussen de klanten gestimuleerd. Allerhande doet het overigens ook erg goed op cross-mediaal vlak. Zo is er een website, een app en zelfs een tijdschrift. Alle content sluit naadloos aan op de verschillende doelgroepen.

Gamma

De klusadviezen op de website van Gamma laten zien dat het belangrijk is een onderwerp te kiezen waar je in thuis bent. Op de website wordt de expertise van Gamma in klussen benadrukt, zonder expliciet reclame te maken voor de eigen producten.

Red Bull

Red Bull laat met hun content zien dat contentmarketing niet om het product hoeft te gaan, maar om een gevoel. Hun events, die vooral gericht zijn op een extreme lifestyle worden massaal gedeeld. Zoals hun virale campagne met de sprong vanuit de ruimte door een parachutist, een goed voorbeeld van de WOW!-factor.

En de missers…

Natuurlijk gaat het ook weleens fout in de wereld van content marketing. Soms is dit geheel te wijten aan de marketeers achter de campagnes maar meestal is het gewoon een geval van pech.

Amazon

Een billboard van Amazon zorgde ooit voor een heleboel boze Hunger Games-fans. Hierop was de eerste pagina van het laatste deel van de Hunger Games boekentrilogie te lezen. Wat Amazon zich niet gerealiseerd had was dat op deze pagina ook een aantal spoilers voor de eerste twee boeken stonden...

SIRE

Het publiek om hun mening vragen is een beproefd middel voor meer conversatie. Bedrijven schakelen het publiek onder meer in voor het stemmen voor productnamen en slagzinnen. Zoals SIRE, die een internetverkiezing hield onder Nederlanders voor het onderwerp van een nieuwe SIRE campagne. Weblog GeenStijl riep volgers op om te stemmen op boterhamworst met gezichtjes. Lange tijd stond boterhamworst op de eerste plaats van deze verkiezingen.

Doritos

De actie tegen SIRE was niet de eerste en ook niet de laatste van GeenStijl. Bij een oproep door Doritos aan consumenten om de naam te bedenken voor de nieuwe smaak Doritos chips flikte GeenStijl hetzelfde kunstje. De naam won en de zakken chips met de naam GeenStijl lagen lange tijd in de winkels. Dat was ook wel weer stijl van Dorito’s!

Lees ook

Content & context
Storytelling: wat is jouw verhaal?
Content schrijven 2.0
De kracht van visuele content