De kracht van visuele content

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dat is geen nieuws. Maar de nadruk is sterk verschoven naar de visuele content, waarbij de tekst soms bijna ondergeschikt raakt. Vooral in de social media is dit sterk zichtbaar. Ook het samenvatten van een rapport in een overzichtelijk infographic is steeds meer gemeengoed aan het worden. Bibliotheken, die van oudsher gehecht zijn aan het geschreven woord, zijn vaak op zoek naar de juiste balans tussen beeld en tekst.

Primair gericht op visuele content

Social mediakanalen die primair gericht zijn op visuele content blijven groeien. Een aantal cijfers*:

  • 6,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube, waarvan 1,2 miljoen dagelijks.
  • 1,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, waarvan 722.000 dagelijks.
  • 1.6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Pinterest, waarvan 261.000 dagelijks.

En niet alleen met de groei van deze kanalen zien we dat de focus wordt verlegd naar visuele content, ook op kanalen als Facebook en Twitter worden posts met visuele content tot 94% meer bekeken en drie keer vaker gedeeld dan tekstberichten.

Wat kan ik er als bibliotheek mee?

Deze kanalen bieden bibliotheken mogelijkheden om hun doelgroepen aan te spreken op plaatsen waar ze toch al regelmatig rondkijken op zoek naar inspiratie. Laat hen zien waar je voor staat of vraag aandacht voor een evenement. Maar het vraagt wel dat we meer gaan communiceren in beelden die de boodschap voor ons vertellen. Mooie, opvallende, gekke, inspirerende of ontroerende beelden die de doelgroep aanspreken. En een to-the-point beschrijving of enkele hashtags zijn daarbij natuurlijk ondersteunend.

Mogelijkheden

Een praktische toepassing kan een Pinterest-bord zijn waar de populairste (nieuwe) titels binnen een bepaald genre worden getoond. Bezoekers kunnen deze weer eenvoudig pinnen op een eigen prikbord. Waar Pinterest een bewaarfunctie heeft, speelt Instagram meer in op de actualiteit. Dit kanaal kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het delen van foto’s van activiteiten. Ook populair is het delen van memes, een (vaak grappige) foto met daarop een korte tekst. Of laat bezoekers eens een kijkje nemen achter de schermen met een filmpje op YouTube.

Waar begin ik?

Bedenk eerst op welke doelgroep(en) en kanalen je je wilt richten. Investeer vooral ook tijd door eens lekker rond te neuzen op dat kanaal. Welke posts springen eruit en waarom spreken juist die je aan? Ga dan op zoek naar leuk beeldmateriaal en bouw langzaam je verhaal op dat kanaal op. Vergeet vooral ook niet om relevante hashtags bij het beeldmateriaal te plaatsen.

Leuke fotoplekje

Een groot deel van je (jongere) leden maakt en deelt graag foto’s van zichzelf. Door het creëren van een leuk fotoplekje, faciliteer je dit. Bovendien kan het ook weer leuke visuele content opleveren die je zelf kunt gebruiken.

Niet alleen voor social media

Geen tijd of zin om met social media aan de gang te gaan? De aantrekkingskracht van visuele content geldt natuurlijk ook voor de meer traditionele kanalen. Een paar mooie foto’s bij je persbericht zorgt er ook voor dat je persbericht sneller geplaatst wordt. En hoewel sterke, relevante teksten op je site belangrijk zijn, is ondersteunend beeldmateriaal daar minstens zo belangrijk. Blijf dus kritisch kijken naar de verhouding tekst versus beeld in al je communicatie-uitingen. En misschien kan een beetje minder tekst hier en daar best wel. Toch?

Ook aan de slag? ProBiblio ondersteunt je graag

Neem contact op met Monique van der Loo, tel. 023 55 46 266, e-mail mvdloo@probiblio.nl. Zij gaat graag met je in gesprek over dit onderwerp.

* Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2015, Newcom Research & Consultancy

Lees ook

Content & context
Storytelling: wat is jouw verhaal?
Content schrijven 2.0
Successen en missers