De wereld van online advertentiekanalen

Als je online wilt adverteren, kan het je duizelen. Je kunt op verschillende online kanalen adverteren, zoals op allerlei sociale media en kleinere zoekmachines. De twee grootste kanalen, Facebook en Google Adwords, zijn zeer geschikt omdat ze een groot bereik hebben en je er goed kunt segmenteren. Vanwege de populariteit is er veel concurrentie, wat invloed kan hebben op de prijs en het aantal vertoningen van je advertenties. Daarom is het altijd interessant om naar andere online kanalen te kijken. In dit artikel lichten we er een aantal uit.

Bing Ads

Met Bing Ads kun je advertenties plaatsen bij het advertentiebeheer van zoekmachine Bing, onderdeel van Microsoft. De zoekmachine van Google is veruit de grootste, maar Bing staat met een aandeel van 6,7% (desktop) op de tweede plek. Het advertentiebeheer heeft veel weg van Adwords. De principes zijn hetzelfde, alleen liggen over het algemeen de kosten iets lager. Reden hiervoor is het kleinere bereik en minder concurrentie. Helaas heeft Bing geen Grants variant, waardoor advertenties altijd betaald zijn.

De doelgroep die Bing gebruikt is gemiddeld ouder dan Googlegebruikers. De oorzaak? Iedereen die met Windows werkt, start met Bing als standaard zoekmachine in de browser. Meestal wordt dit door de gebruiker aangepast naar Google. Ouderen wijzigen dit veel minder vaak. Wil je je graag op de doelgroep ouderen richten, dan kan Bing interessant zijn om mee te nemen in je plan.

Display advertising

Display advertising is adverteren met beeldadvertenties op websites van derden. Om display advertising in te zetten, kun je terecht bij het advertentiebeheer van de zoekmachines. Bij Google Adwords adverteer je dan in het netwerk van Google (waaronder ook YouTube en Gmail). Maar naast de eigen websites zijn er al tal van andere aanbieders waar je via Real Time Bidding (RTB) banners plaatst op websites. Kort gezegd is RTB een soort marktplaats waar aangesloten websites hun advertentieruimte aanbieden. Adverteerders kunnen vervolgens bieden op deze advertentieruimte.

Via display advertising worden je banners aan een grote groep mensen getoond die binnen je doelgroep vallen, zoals de doelgroep ‘studenten in Rotterdam’ bij een display advertising van de Bibliotheek Rotterdam. Hierdoor kun je in contact komen met je doelgroep terwijl zij niet specifiek naar jou op zoek zijn. Dit in tegenstelling tot de reguliere tekstadvertenties in Google Search. De CTR (click-through-rate / klikratio) zal echter lager zijn, juist omdat mensen niet op zoek naar jou zijn en daardoor op het moment van vertoningen niet altijd de behoefte hebben om op jouw advertentie te klikken. Deze vorm van adverteren is daarom vooral geschikt voor de zichtbaarheid en branding van je Bibliotheek. Je bent immers wel zichtbaar bij de doelgroep.

Social media advertising

Naast Facebook zijn er verschillende sociale mediakanalen die adverteren mogelijk maken. Elk kanaal biedt verschillende vormen van advertenties aan. We bespreken hieronder een aantal kanalen.

YouTube

 

Wist je dat dagelijks 97% van de jongeren social video’s kijkt en daarvan negen op de tien via YouTube? Dit is dan ook hét kanaal om te adverteren voor de doelgroep jongeren. Er zijn verschillende mogelijkheden, zoals video-advertenties (die verschijnen voor de video) of een banneradvertentie naast de video. YouTube biedt uitgebreide segmentatiemogelijkheden waardoor je doelgroepgericht kunt adverteren.

Twitter

Ben je actief op Twitter met de Bibliotheek? Dan is adverteren op Twitter een goede optie. Op Twitter kun je je richten op drie doelstellingen. Meer volgers, meer websitebezoek en/of conversie of meer interactie. Wil je bijvoorbeeld activiteiten van de Bibliotheek promoten? Dan kun je kiezen voor meer websitebezoek/conversie. Google Nederland maakt ook gebruik van dit type advertentie. Door het toevoegen van een afbeelding valt de advertentie extra op in de tijdlijn van je doelgroep.

 

 

 

Instagram

Dagelijks gebruiken 1,5 miljoen mensen Instagram. Het is vooral populair onder jongeren. Instagram is gekocht door Facebook, waardoor adverteren op Instagram ook via de editor van Facebook loopt. Je hebt dus een Facebookaccount nodig, wil je adverteren op Instagram. Je adverteert op Instagram met foto’s of video’s die getoond worden in het Instagram-overzicht van je doelgroep.

De OBA heeft afgelopen jaar een ‘Lezen voor de lijst’-campagne uitgevoerd gericht op jongeren van 12 tot 19 jaar woonachtig in Amsterdam en omgeving. Op straat werd een advertentie gespoten (green graffiti) en een foto hiervan werd gedeeld op Instagram. Doel van deze campagne was branding van het merk OBA en laten zien dat VO-leerlingen voor ‘lezen voor de lijst’ bij de OBA terecht kunnen. De advertentie leverde positieve reacties op en werd 76.237 keer weergegeven.

Meer tips of inspiratie?

Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken van ProBiblio via kcarbajal@probiblio.nl.

Bekijk ook

Een goede voorbereiding is het halve werk
Tips bij adverteren op Facebook
Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk
Google Adwords: dé plek om te adverteren