E-mailsoftware in vele soorten

Er is een enorme keuze in aanbieders van e-mailsoftware. Het zijn er honderden. Hoe weet je welke partij het beste bij jouw wensen past? Allemaal uitproberen is geen optie. Wij hebben de meestgebruikte systemen in bibliotheekland voor je op een rijtje gezet.

 

Nadruk op prijs en functionaliteit

Voordat je kunt bepalen welk softwarepakket het beste bij je past, is het van belang goed je wensen en eisen op papier te hebben. Denk daarbij aan:

  • Welke functionaliteiten wil ik? (koppeling met je database, templatemogelijkheden, et cetera)
  • Hoe ziet de nieuwsbrief eruit op een telefoon of tablet?
  • Wat is de omvang van de verzendlijst? (in verband met kosten per e-mail)
  • Wat is de prijs voor implementatie en zijn er jaarlijkse kosten?
  • Wil je een aanbieder met ervaring in de bibliotheekbranche of juist niet?

6 stappen om tot een goede e-mailsoftware keuze te komen

  • Hoe groot is je database/Hoeveel e-mails verstuur je per jaar?
  • Stel je eisen en wensen op
  • Schat je eigen technische kennis in
  • Vergelijk kosten
  • Werk met een e-mailaanbieder in jouw niche/branche
  • Vraag een demo aan

Bron: Frankwatching


E-mailsoftware voor de bibliotheekbranche

We hebben op basis van bovenstaande tips drie soorten e-mailsoftware voor je op een rijtje gezet.

Algemene nieuwsbriefsoftware (zoals Mailchimp, Hellodialog, et cetera)

  • Meestal uitgebreide functionaliteiten
  • Goede rapportagemogelijkheden
  • Aanbieder is specialist in e-mailsoftware en digitale nieuwsbrieven
  • Niet altijd een koppeling met database mogelijk
  • Keuze uit eenvoudig aan te passen vooropgezette templates
  • Bij gratis software staat reclame van de aanbieder onder aan elke e-mail
  • Duurder bij veel e-mails per jaar, bijvoorbeeld met een maillijst van 5.000 contacten of meer

Bibliotheekautomatiseringssoftware (marketingmodule van HKA)

  • Beperkter aantal functionaliteiten dan algemene nieuwsbriefsoftware
  • Beperkte rapportage van resultaten van mailings
  • Directe koppeling met database (bicatWise)
  • Uitgebreide selectiemogelijkheden (op kenmerken uit database)
  • Geen specifieke e-mailmarketingkennis bij aanbieder
  • Een deel van de mogelijkheden en de kosten is afhankelijk van bij wie je bicatWise afneemt*

*De kosten en mogelijkheden zijn onder andere afhankelijk van of je direct bij HKA afneemt of via een PSO en of je met meerdere bibliotheken op 1 systeem zit of alleen.

Nieuwsbriefsoftware van Tripolis via ProBiblio

  • Redelijk uitgebreide functionaliteiten;
  • Aanbieder is specialist in e-mailsoftware en digitale nieuwsbrieven;
  • Koppeling met database is aanwezig;
  • Bibliotheekspecifieke templates en kennis;
  • Bovenlokale content staat elke maand klaar om te gebruiken;
  • Goedkoper bij grote verzendlijst door gezamenlijke inkoop e-mailcredits;
  • Goede rapportagemogelijkheden.

De belangrijkste kosten op een rij

  • Opstartkosten: deze kosten dekken voornamelijk de inrichting van je account;
  • Jaarlijkse of maandelijkse licentiekosten: voor het toegang krijgen tot je account en het gebruikmaken van de helpdesk;
  • Kosten per verzonden e-mail. De prijs is afhankelijk van het aantal e-mails dat je per jaar verstuurt: hoe meer je verstuurt, hoe minder je betaalt per e-mail;
  • Interne uren: hoe eenvoudiger de software, hoe sneller je ermee kunt werken.


Welke moet ik kiezen?

Hier is geen pasklaar antwoord op te geven. Het hangt van je wensen af welke software het beste bij je past. Met de in dit artikel benoemde stappen kom je zeker een stuk dichter bij een goede keuze. En kom je er niet uit? Wij helpen je graag verder.

Wil je meer weten over nieuwsbriefsoftware?

Neem dan contact op met Monique van der Loo via mvdloo@probiblio.nl

Bekijk ook

9 tips voor een supernieuwsbrief
Een sterk beeld voor mijn nieuwsbrief
Meten, weten, verbeteren
Regelgeving en privacy
E-mailsoftware in vele soorten