E-mailmarketing, wat en waarom?

E-mailmarketing vormen

E-mailmarketing is één van de meest effectieve manieren om te communiceren met bibliotheekleden en biedt veel mogelijkheden. Het is vaak event-driven, dit betekent dat je inspeelt op iets wat relevant is voor de ontvanger op dat specifieke moment. Door segmentatie en personalisatie, binnen groepen ontvangers, maak je de benadering persoonlijk. Hierdoor worden de berichten beter geopend en wordt er meer doorgeklikt. Op welke manieren kan een Bibliotheek e-mailmarketing effectief inzetten? Dat delen we graag met je.

Vormen van e-mail marketing

Nieuwsbrief

Eén van de bekendste vormen van e-mailmarketing is een nieuwsbrief. Dit is de optie die alle Bibliotheken inzetten. Een nieuwsbrief is een goede en effectieve manier om je (potentiële) leden of andere relaties op de hoogte te houden van het laatste nieuws omtrent de organisatie. 

Automatische campagnes

 

Naast de nieuwsbrief kun je ook geautomatiseerde campagnes inzetten. Met een campagne bereik je (potentiële) leden aan de hand van een trigger; een boodschap met een aantrekkelijke (eenmalige) aanbieding of persoonlijke actie. Elke campagne heeft een eigen doel. Je stelt de vraag welke mensen je wilt bereiken, op welk moment, wat je doel hiervan is en welke boodschap je hen meegeeft. Een aantal voorbeelden zijn:

  • BoekStart-ouders campagne

Om een boekstartkoffertje te ontvangen hoeft iemand alleen de baby lid te maken van de Bibliotheek. Dit is natuurlijk een mooie gelegenheid om als ouder ook lid te worden. Je kunt de ouders die nog geen lid van de Bibliotheek zijn via een e-mail attenderen op de producten en diensten die de Bibliotheek biedt aan volwassenen. Mogelijk gecombineerd met een leuke korting.

  • Welkomstcampagne

Wanneer iemand lid is geworden van de Bibliotheek wil je deze relatie natuurlijk positief starten door diegene een warm welkom te geven. Met een reeks welkomstmails houd je de nieuwe leden op een efficiënte en prikkelende manier op de hoogte van alle passende producten en diensten die de Bibliotheek levert. In elke mail kun je een ander product of wisselende dienst uitlichten, waardoor je de leden betrokken houdt bij je Bibliotheek.

  • Retentiecampagne

Wanneer een lid een tijdje weinig tot geen activiteiten heeft getoond bij de Bibliotheek, is het risico groter dat hij/zij uiteindelijk afhaakt en zijn/haar abonnement stopzet. Het doel van een retentiecampagne is om bibliotheekleden op een positieve manier weer in aanraking te brengen met het producten- en dienstenaanbod van de Bibliotheek. Hierdoor is de kans groter dat het lid weer actief wordt en daardoor ook langer lid blijft. Je kunt hem of haar bijvoorbeeld triggeren door een paar vragen te stellen waarmee een prijs te winnen valt. De vragen kunnen zo gesteld worden dat het lid gelijk meer inzicht krijgt in de voordelen van het lidmaatschap.

  • BoekStart-retentie campagne

Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk, zoals een retentiecampagne gericht op de BoekStartleden die al een tijdje niet meer in de Bibliotheek zijn geweest.

  • Winbackcampagne

Helaas haken leden weleens af, om welke reden dan ook. Het liefst wil je deze oud-leden natuurlijk weer terughalen. Met een winbackcampagne kun je er via een vragenlijst achter komen waarom iemand heeft opgezegd. Als je hierachter bent gekomen, kun je hen terugwinnen door via e-mail een aanbod op maat toe te sturen. Heeft bijvoorbeeld iemand opgezegd omdat hij of zij niet meer in staat is om naar de Bibliotheek te gaan? Dan kun je het oud-lid attenderen op de dienst ‘Bibliotheek aan huis‘. Als het oud-lid al een tijdje geleden heeft opgezegd, kun je natuurlijk ook een korting aanbieden om weer lid te worden.

  • Loyaliteitscampagnes

Je wilt bibliotheekleden altijd in het zonnetje zetten. Het is daarom leuk als je op speciale momenten een e-mail kan sturen met een extraatje. Je kunt loyale leden bijvoorbeeld belonen op hun verjaardag of wanneer zij met hun lidmaatschap een jubileum bereiken. Goede cadeautjes zijn bijvoorbeeld gratis deelnemen aan een activiteit of een cadeaubon. Met deze e-mails stimuleer je de leden om lid te blijven en nog meer gebruik te maken van de producten en diensten die de Bibliotheek aanbiedt.

  • Automatisch Incassocampagne

Veel bibliotheekleden betalen via een acceptgiro, terwijl een automatische incasso veel meer betaalgemak betekent. Naast het betaalgemak voor leden is het voordelig voor Bibliotheken omdat via automatische incasso het lidmaatschap altijd op tijd betaald wordt. Daarnaast is het kostenefficiënt. Je kunt een mail voor automatische incasso sturen als een lid zijn of haar lidmaatschap moet betalen/verlengen. Om het betalen via automatische incasso aantrekkelijker te maken, kun je een kleine korting aanbieden op het betalen via automatische incasso tegenover betalen via een acceptgiro.

  • Jongerencampagne

Jongeren zijn meestal tot hun achtiende gratis lid van de Bibliotheek en haken af wanneer ze naar een (betaald) volwassen lidmaatschap over moeten stappen. Met een jongerenmail stimuleer je de achtienjarigen om gebruik te blijven maken van de Bibliotheek. In de mail kun je de focus leggen op studiemogelijkheden in de Bibliotheek en de voordelen van een lidmaatschap.

Direct mailings

Een andere vorm van e-mail marketing zijn de direct mailings. Deze worden niet automatisch verzonden, maar verzend je op basis van een handmatige selectie, eenmalig of meerdere keren per jaar. Een voorbeeld is:

Vriendencampagne

Vrienden van de Bibliotheek zijn vaak mensen die de Bibliotheek een warm hart toedragen en (financieel) steunen, maar niet altijd zelf gebruik hoeven te maken van de producten en diensten van de Bibliotheek. Desalniettemin vinden zij het vaak wel interessant om betrokken te blijven bij de Bibliotheek. Met een vriendencampagne kun je vrienden van de Bibliotheek interessante informatie geven over leuke en nieuwe ontwikkelingen in de Bibliotheek. Daarnaast kun je ze ook in een aparte rubriek vertellen wat er allemaal met het opgehaalde geld wordt gedaan.

Aan de slag met e-mail marketing?

Wil je aan de slag met e-mail marketing en graag eens even sparren met een marketeer van ProBiblio over een bepaald vraagstuk, mogelijke flows en andere aandachtspunten? We denken graag met je mee. Je kunt het e-mailcampagneteam bereiken op marketingadvies@probiblio.nl of bellen of mailen met Monique van der Loo, tel. 06-41 56 5514, e-mail mvdloo@probiblio.nl

Bekijk ook

- Resultaten en effecten van e-mailcampagnes
- Welke incentives bieden we?
- Vijf toppers in e-mailmarketing
- Keuze software voor e-mailmarketing