Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk
Verschillende bibliotheken zijn actief bezig met adverteren op Facebook, al dan niet in combinatie met andere online of offline uitingen. Wat werkt wel en wat niet? En welke leerpunten kunnen andere bibliotheken uit deze voorbeelden halen? Ze delen graag hun ervaringen met je.
1. Ledenwerving en branding – OBA
- Campagne: Doelgroep (25-45 jaar) informeren over de nieuwe lidmaatschappen. Deze Facebookcampagne viel samen met een OBA-tram die door het centrum van Amsterdam reed waarop dezelfde boodschap gecommuniceerd werd. Doel was branding van het OBA-merk en ledenwerving.
- Actie: Nieuwe lidmaatschappen promoten: onbeperkt lidmaatschap is extra voordelig + alle kinderen tot 19 jaar boetevrij.
- Looptijd: 6 februari tot en met 4 maart 2017.
- Conclusies en aanbevelingen: de campagne in zijn geheel (tram, posters, krant en social) is goed ontvangen. Met deze campagne zijn veel mensen bereikt voor een voor OBA schappelijk tarief.
Resultaten weergaven interactie |
53.653 1 share, 9 reacties |
2. Opening nieuwe vestiging - OBA
- Campagne: gerichte campagne op inwoners van Amsterdam Noord (targeting op postcodegebied) om de feestelijke opening van de nieuwe vestiging OBA Van der Pek in Amsterdam-Noord aan te kondigen. Het beeld van deze campagne sloot aan op de postercampagne in de stad en op de cover van de OBA-krant. Doel was branding OBA-merk en bekendheid in dit stadsdeel vergroten.
- Actie: aankondiging nieuwe vestiging en uitnodiging voor feestelijke opening op 8 april.
- Looptijd: 1 tot en met 8 april 2017.
- Conclusies en aanbevelingen: de heel specifieke lokale targeting gaf een hogere relevantie aan dit bericht en heeft geleid tot een opvallend hoog aantal reacties, likes en shares. Het lijkt erop dat mensen sneller op een post reageren of deze delen als het in de buurt is.
Resultaten weergaven interactie |
20.590 337 likes, 37 shares, 27 reacties |
3. Deelnemers werven voor evenement 1 - Bibliotheek AanZet
- Actie: Bibliotheek AanZet zet regelmatig Facebook advertenties in om deelnemers voor evenementen te werven. Dit is bijvoorbeeld ook voor het jongerenevenement Taalclash gedaan. Doelgroep was jongeren tussen 16 en 26 jaar uit de regio Dordrecht.
- Looptijd: 30 september tot en met 27 oktober 2016.
- Conclusies en aanbevelingen: filmpjes die gemaakt zijn door de doelgroep voor de doelgroep werken goed. Tip van de Bibliotheek is om tijdig te beginnen met communiceren om meer deelnemers te werven.
Resultaat uniek bereik weergaven interactie |
195.383 231 67 likes, 43.233 video weergaven |
4. Deelnemers werven voor evenement 2 - Bibliotheek AanZet
- Actie: voor een lezing van Charles Groenehuijsen waren op vrijdag 28 oktober nog te weinig deelnemers (twee aanmeldingen). Het evenement is via een Facebook advertentie gepromoot. Hierbij is getarget op de leeftijdscategorie 25-65+ in combinatie met een locatie en vier interesses.
- Looptijd: 28 tot en met 30 oktober 2016.
- Conclusies en aanbevelingen: Met een minimaal budget was het evenement in drie dagen alsnog uitverkocht (75 deelnemers). Sindsdien zet Bibliotheek AanZet Facebook advertenties vaker in om evenementenverkoop een boost te geven.
Resultaat kliks uniek bereik totale kosten interactie |
53 6.144 18 euro 3 likes, 7 shares, 4 reacties |
5. Bekendheidscampagne Digitale vaardigheden - Koninklijke Bibliotheek
- Campagne: de doelgroep informeren over de mogelijkheid tot ondersteuning bij digitale vaardigheden/e-overheid rondom de belastingaangifte via de Bibliotheek. Onderdeel van een grotere online campagne, inclusief advertenties op sites van derden (real time bidding).
- Actie: de actie is opgesplitst in 3 doelgroepen met elk een eigen advertentie: Ouderen, (alleenstaande) moeders en Nederlanders met een migratieachtergrond.
- Looptijd: 27 februari tot en met 7 april 2017.
- Resultaat ouderen: kliks 161, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik (CPC) á 3,16 euro, interactie .
- Resultaat moeders: kliks 1.219, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik á 2,66 euro, interactie .
- Resultaat allochtonen: kliks 435, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik á .
- Conclusies en aanbevelingen: de doelgroep ouderen is via Facebook goed bereikt, maar is ook het minst kostenefficiënt van de drie doelgroepen.
Resultaat kliks uniek bereik weergaven gemiddelde kosten per klik (CPC) interactie |
Ouderen 161 72.981 553.260 3,16 euro 48 likes, 13 shares, 2 reacties, 12 page likes |
Moeders 1.219 180.047 1.874.256 2,66 euro 135 likes, 28 shares, 7 reacties, 96 page likes |
Allochtonen 435 76.518 718.695 2,87 euro interactie 64 likes, 1 share, 2 reacties, 39 page likes |
6. Ledenwerving onder studenten - Bibliotheek Rotterdam
- Campagne: de Facebook campagne was onderdeel van een grotere wervingscampagne onder Rotterdamse studenten met ook flyers in studentenboxen, Google Display advertising en direct mailingen van twee studieverenigingen.
- Actie: gratis instap-abonnement voor studenten (t.w.v. 12,50 euro).
- Looptijd: 20 september tot en met 4 oktober 2016 (totale campagne liep van 15 augustus tot en met 31 oktober).
- Conclusies en aanbevelingen: met name op de eerste dag was er een piek in het aantal kliks. Daarna daalt het aantal kliks per dag, waarschijnlijk omdat de doelgroep dezelfde advertentie meerdere keren ziet.
- In totaal hebben 1.196 studenten gebruik gemaakt van deze actie. Circa duizend daarvan hebben het gratis instapabonnement afgenomen, én zo’n tweehonderd studenten zijn meteen betaald lid geworden (met 12,50 euro korting).
Resultaat kliks uniek bereik weergaven gemidelde kosten per klik (CPC) interactie |
1.574 26.889 134.712 0,25 euro 48 likes, 13 shares, 2 reacties, 12 page likes |
7. Ledenwerving en branding - Bibliotheek Waterland
- Actie: onbeperkt lidmaatschap met 30% korting. Nieuwe leden krijgen bovendien een gevulde boekentas mee. Doelgroep getarget op locatie en interessegebieden.
- Looptijd: 20 dagen.
- Conclusies en aanbevelingen: verschillende positieve reacties ontvangen, maar er waren ook enkele negatieve reacties van bestaande leden, die deze korting niet hadden gehad. Een volgende keer zullen daarom bestaande leden worden uitgesloten van deze campagne. daarnaast was het aantal conversies minder dan gehoopt.
- Effect: twee nieuwe inschrijvingen, één direct via de landingspagina van deze actie en één aan de balie met vernoeming van de actie.
Resultaat kliks weergaven totale kosten gemidelde kosten per klik (CPC) interactie |
279 17.416 138 euro 0,49 euro 12 likes, 6 shares |
Wil je ook aan de slag met Facebook advertising?
Neem contact op met onze marketingadviseurs (marketingadvies@probiblio.nl) voor meer informatie over bovenstaande cases. We brengen je graag in contact met de betreffende bibliotheekmarketeers. Of om eens te sparren over de mogelijkheden voor jouw Bibliotheek.
Bekijk ook
Een goede voorbereiding is het halve werk
Tips bij adverteren op Facebook
Google Adwords: dé plek om te adverteren
De wereld van online advertentiekanalen
Juni 2017