Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk

Verschillende bibliotheken zijn actief bezig met adverteren op Facebook, al dan niet in combinatie met andere online of offline uitingen. Wat werkt wel en wat niet? En welke leerpunten kunnen andere bibliotheken uit deze voorbeelden halen? Ze delen graag hun ervaringen met je.

1. Ledenwerving en branding – OBA

  • Campagne: Doelgroep (25-45 jaar) informeren over de nieuwe lidmaatschappen. Deze Facebookcampagne viel samen met een OBA-tram die door het centrum van Amsterdam reed waarop dezelfde boodschap gecommuniceerd werd. Doel was branding van het OBA-merk en ledenwerving.
  • Actie: Nieuwe lidmaatschappen promoten: onbeperkt lidmaatschap is extra voordelig + alle kinderen tot 19 jaar boetevrij.
  • Looptijd: 6 februari tot en met 4 maart 2017.
  • Conclusies en aanbevelingen: de campagne in zijn geheel (tram, posters, krant en social) is goed ontvangen. Met deze campagne zijn veel mensen bereikt voor een voor OBA schappelijk tarief.

 

Resultaten

weergaven

interactie  

 

53.653

1 share, 9 reacties

 

 

2. Opening nieuwe vestiging - OBA

  • Campagne: gerichte campagne op inwoners van Amsterdam Noord (targeting op postcodegebied) om de feestelijke opening van de nieuwe vestiging OBA Van der Pek in Amsterdam-Noord aan te kondigen. Het beeld van deze campagne sloot aan op de postercampagne in de stad en op de cover van de OBA-krant. Doel was branding OBA-merk en bekendheid in dit stadsdeel vergroten.
  • Actie: aankondiging nieuwe vestiging en uitnodiging voor feestelijke opening op 8 april.
  • Looptijd: 1 tot en met 8 april 2017.
  • Conclusies en aanbevelingen: de heel specifieke lokale targeting gaf een hogere relevantie aan dit bericht en heeft geleid tot een opvallend hoog aantal reacties, likes en shares. Het lijkt erop dat mensen sneller op een post reageren of deze delen als het in de buurt is.

 

Resultaten

weergaven 

interactie

 

20.590

337 likes, 37 shares, 27 reacties

 

 

 

3. Deelnemers werven voor evenement 1 - Bibliotheek AanZet

  • Actie: Bibliotheek AanZet zet regelmatig Facebook advertenties in om deelnemers voor evenementen te werven. Dit is bijvoorbeeld ook voor het jongerenevenement Taalclash gedaan. Doelgroep was jongeren tussen 16 en 26 jaar uit de regio Dordrecht.
  • Looptijd: 30 september tot en met 27 oktober 2016.
  • Conclusies en aanbevelingen: filmpjes die gemaakt zijn door de doelgroep voor de doelgroep werken goed. Tip van de Bibliotheek is om tijdig te beginnen met communiceren om meer deelnemers te werven.

Resultaat

uniek bereik

weergaven

interactie  

 

195.383

231

67 likes, 43.233 video weergaven

 

4. Deelnemers werven voor evenement 2 - Bibliotheek AanZet

  • Actie: voor een lezing van Charles Groenehuijsen waren op vrijdag 28 oktober nog te weinig deelnemers (twee aanmeldingen). Het evenement is via een Facebook advertentie gepromoot. Hierbij is getarget op de leeftijdscategorie 25-65+ in combinatie met een locatie en vier interesses.
  • Looptijd: 28 tot en met 30 oktober 2016.
  • Conclusies en aanbevelingen: Met een minimaal budget was het evenement in drie dagen alsnog uitverkocht (75 deelnemers). Sindsdien zet Bibliotheek AanZet Facebook advertenties vaker in om evenementenverkoop een boost te geven.

Resultaat

kliks

uniek bereik

totale kosten

interactie

 

53

6.144

18 euro

3 likes, 7 shares, 4 reacties

 

 

 

 5. Bekendheidscampagne Digitale vaardigheden - Koninklijke Bibliotheek

  • Campagne: de doelgroep informeren over de mogelijkheid tot ondersteuning bij digitale vaardigheden/e-overheid rondom de belastingaangifte via de Bibliotheek. Onderdeel van een grotere online campagne, inclusief advertenties op sites van derden (real time bidding).
  • Actie: de actie is opgesplitst in 3 doelgroepen met elk een eigen advertentie: Ouderen, (alleenstaande) moeders en Nederlanders met een migratieachtergrond.
  • Looptijd: 27 februari tot en met 7 april 2017.
  • Resultaat ouderen: kliks 161, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik (CPC) á 3,16 euro, interactie .
  • Resultaat moeders: kliks 1.219, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik á 2,66 euro, interactie .
  • Resultaat allochtonen: kliks 435, uniek bereik , weergaven , gemiddelde kosten per klik á .
  • Conclusies en aanbevelingen: de doelgroep ouderen is via Facebook goed bereikt, maar is ook het minst kostenefficiënt van de drie doelgroepen.

Resultaat

kliks

uniek bereik

weergaven

gemiddelde kosten per klik (CPC)

interactie

Ouderen

161

72.981

553.260

3,16 euro

48 likes, 13 shares, 2 reacties, 12 page likes

Moeders

1.219

180.047

1.874.256

2,66 euro

135 likes, 28 shares, 7 reacties, 96 page likes

Allochtonen

435

76.518

718.695

2,87 euro

interactie 64 likes, 1 share, 2 reacties, 39 page likes

 

6. Ledenwerving onder studenten - Bibliotheek Rotterdam

  • Campagne: de Facebook campagne was onderdeel van een grotere wervingscampagne onder Rotterdamse studenten met ook flyers in studentenboxen, Google Display advertising en direct mailingen van twee studieverenigingen.
  • Actie: gratis instap-abonnement voor studenten (t.w.v. 12,50 euro).
  • Looptijd: 20 september tot en met 4 oktober 2016 (totale campagne liep van 15 augustus tot en met 31 oktober).
  • Conclusies en aanbevelingen: met name op de eerste dag was er een piek in het aantal kliks. Daarna daalt het aantal kliks per dag, waarschijnlijk omdat de doelgroep dezelfde advertentie meerdere keren ziet.
  • In totaal hebben 1.196 studenten gebruik gemaakt van deze actie. Circa duizend daarvan hebben het gratis instapabonnement afgenomen, én zo’n tweehonderd studenten zijn meteen betaald lid geworden (met 12,50 euro korting).

Resultaat

kliks

uniek bereik

weergaven

gemidelde kosten per klik (CPC)

interactie

 

1.574

26.889

134.712

0,25 euro

48 likes, 13 shares, 2 reacties, 12 page likes

7. Ledenwerving en branding - Bibliotheek Waterland

  • Actie: onbeperkt lidmaatschap met 30% korting. Nieuwe leden krijgen bovendien een gevulde boekentas mee. Doelgroep getarget op locatie en interessegebieden.
  • Looptijd: 20 dagen.
  • Conclusies en aanbevelingen: verschillende positieve reacties ontvangen, maar er waren ook enkele negatieve reacties van bestaande leden, die deze korting niet hadden gehad. Een volgende keer zullen daarom bestaande leden worden uitgesloten van deze campagne. daarnaast was het aantal conversies minder dan gehoopt.
  • Effect: twee nieuwe inschrijvingen, één direct via de landingspagina van deze actie en één aan de balie met vernoeming van de actie.

Resultaat

kliks  

weergaven

totale kosten

gemidelde kosten per klik (CPC)

interactie

 

279

17.416

138 euro

0,49 euro

12 likes, 6 shares

 

Wil je ook aan de slag met Facebook advertising?

Neem contact op met onze marketingadviseurs (marketingadvies@probiblio.nl) voor meer informatie over bovenstaande cases. We brengen je graag in contact met de betreffende bibliotheekmarketeers. Of om eens te sparren over de mogelijkheden voor jouw Bibliotheek. 

Bekijk ook

Een goede voorbereiding is het halve werk
Tips bij adverteren op Facebook
Google Adwords: dé plek om te adverteren
De wereld van online advertentiekanalen