Google Adwords: dé plek om te adverteren

Wist je dat er elke seconde 40.000 zoekopdrachten gevoerd worden in Google? Dat zijn 3,5 miljard zoekopdrachten per dag! Voor organisaties is het daarom erg interessant om te adverteren op Google. De kans is namelijk groot dat jouw advertentie getoond wordt bij de gerichte zoekopdrachten. Door verschillende campagnes in te richten kun je snel en gemakkelijk een grote groep mensen bereiken. In dit artikel lees je waarom en hoe de Bibliotheek Google Adwords in kan zetten.

Google Adwords of Google Grants?

Google Adwords is het advertentiebeheer van Google (Search). De ingerichte tekstadvertenties in Google Adwords vind je terug in het zoekresultaat van Google. Commerciële organisaties betalen veel geld om hun advertenties bovenaan de pagina te laten verschijnen. Gelukkig hoeven bibliotheken en andere non-profit organisaties helemaal niets te betalen om te adverteren. Zij kunnen aanspraak maken op Google Grants. Google geeft non-profit organisaties 10.000 dollar per maand om te besteden aan tekstadvertenties voor het goede doel. Wil je meer weten over Google Grants? Lees alles over Google Grants.

Waarmee wil je adverteren?

Wanneer je adverteert met Google Grants ben je gebonden aan een paar regels. Je advertenties moeten aansluiten bij de doelstellingen van je Bibliotheek. Als Bibliotheek wil je bijvoorbeeld meer leden of vrijwilligers werven, of juist (maatschappelijke) activiteiten promoten. Commerciële advertenties, zoals zaalverhuur, zijn niet toegestaan.

Ledenwerving

Elke Bibliotheek heeft baat bij het werven van meer leden. Door je tekstadvertenties te richten op ledenwerving, trek je meer mensen naar je website en ze kunnen zich meteen online inschrijven. Je kunt je daarbij richten op zoekwoorden omtrent lid worden, maar je kunt ook mensen naar je website trekken door je te richten op zoekwoorden als ‘nieuwe boeken’ en ‘boeken top 10’. Of juist op zoekwoorden die betrekking hebben op de locatie of naam van de Bibliotheek, zoals ‘Bibliotheek Waterland’ of juist ‘Bibliotheek Purmerend’.

Sociaal domein

Bibliotheken bieden vaak allerlei cursussen, speciale cafés en activiteiten die een maatschappelijk belang hebben. Veel mensen weten echter niet dat de Bibliotheek dit type activiteiten aanbiedt. Het is daarom interessant om op deze onderwerpen te adverteren met behulp van Google Adwords. Zoek je meer mensen voor Walk & Talk? Dan kun je zoekwoorden gebruiken zoals ‘sollicitatietraining’ en ‘oefenen solliciteren’. Ben je juist op zoek naar een vrijwilliger voor het Taalhuis? Gebruik dan zoekwoorden als: ‘Taalcursus vrijwilliger’ of ‘Nederlandse les geven’.

Begrippen

Google Search:

Google Adwords:

Google Grants: 

Landingspagina:

Aantal vertoningen:  

Aantal klikken: 

CTR:

 

De zoekmachine van Google. Toont de organische, niet-betaalde zoekresultaten.

(Betaalde) advertenties in Google.

Gratis advertentiebudget van Google Adwords voor non-profitorganisaties.

De websitepagina waar je op binnenkomt, nadat je bijvoorbeeld op een betaalde advertentie hebt geklikt.

Het aantal keer dat je advertentie in Google Search is getoond.

Het aantal keer dat er op je advertentie is geklikt.

Click-Through-Rate; verhouding tussen het aantal kliks op de advertentie en het aantal vertoningen van die advertentie in Google Search.

 

Hoe richt ik een campagne in?

Heb je een doelstelling? Bijvoorbeeld ledenwerving of branding? Dan kun je een campagne gaan inrichten!

  • Zorg er eerst voor dat je advertenties alleen getoond worden in je werkgebied. Iemand uit Groningen zal zeer waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in een Bibliotheek in Zuid-Holland.
  • Bedenk vervolgens op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Zorg dat deze niet te algemeen zijn, deze zogenaamde ‘brede zoekwoorden’ (voorbeeld: boeken) zijn vaak relatief duur omdat er veel op geboden wordt. Bovendien betaal je dan mogelijk ook voor kliks van mensen die op zoek zijn naar bijvoorbeeld ‘een vakantie boeken’. Wees dus zo specifiek mogelijk, zodat je ook zeker de mensen aantrekt die zoeken naar wat jij te bieden hebt. Combinaties van zoekwoorden (2 à 3 woorden) werken hierbij vaak het beste.
  • Zoekwoorden die op elkaar lijken kun je groeperen in een advertentiegroep.
  • Per advertentiegroep plaats je vervolgens de advertenties en, heel belangrijk, een relevante landingspagina. Zorg dat de landingspagina klopt bij de advertentietekst, anders zal diegene die op je advertentie heeft geklikt weer snel je website verlaten.
  • De advertentietekst en landingspagina moeten weer aansluiten op je zoekwoorden. Als deze elementen goed bij elkaar passen, zullen mensen sneller op je advertentie klikken en op je website blijven. Een voorbeeld: is je zoekwoord ‘Taalcursus vrijwilliger?’, dan zorg je ervoor dat de advertentietekst zegt dat jouw Bibliotheek op zoek is naar een vrijwilliger voor taalcursussen en dat ze hiervoor bij de Bibliotheek terecht kunnen. De landingspagina is dan een pagina op je website waar mensen meer informatie kunnen vinden over de taalcursussen, wat er van je als vrijwilliger verwacht wordt, wat het verder inhoudt en hoe je contact kunt opnemen.

Wat levert het op?

De resultaten van je campagne zijn natuurlijk afhankelijk van je zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Gelukkig kun je dit testen, door deze te wijzigen en met elkaar te vergelijken. Dit kun je gemakkelijk en ten allen tijde doen. Daarnaast zijn de resultaten afhankelijk van je doelstelling en werkgebied.

Conversies

Een zoekwoord zoals ‘bibliotheek + plaatsnaam’ leverde in 2016 gemiddeld 78 conversies (lid geworden) op (gekeken naar tien bibliotheken). Waarbij dit in een grote stad kan oplopen tot ruim 400 conversies en in een dorp kan variëren van tussen de 15 tot 30 conversies. Hierbij speelt dus naast goede zoekwoorden en advertentieteksten ook het werkgebied een belangrijke rol. Hoe groter het werkgebied, hoe groter de kans dat mensen jouw advertentie te zien krijgen.

Vertoningen

Dit zien we ook terug in het aantal vertoningen. Voor het zoekwoord ‘bibliotheek + plaatsnaam’ ligt het aantal vertoningen gemiddeld op 67.000. In een grote stad kan dit oplopen tot 380.000 vertoningen en in een dorp ligt dit tussen de 3.000 en 30.000. Hoeveel mensen daadwerkelijk op de advertentie klikken is afhankelijk van passende zoekwoorden en advertentieteksten.

Kliks

Voor het zoekwoord ‘bibliotheek + plaatsnaam’ klikt gemiddeld 24% van de mensen door naar de website. Het gemiddelde over alle branches heen is 1,91%. Veel mensen zijn dus geïnteresseerd in wat de Bibliotheek te bieden heeft. 

Heb je meer vragen over Google Adwords?

Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken via kcarbajal@probiblio.nl

Bekijk ook

Een goede voorbereiding is het halve werk
Tips bij adverteren op Facebook
Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk
De wereld van online advertentiekanalen