Hoe breng je het IDO effectief onder de aandacht?

Om het IDO zo succesvol mogelijk te laten zijn, is het essentieel om de nieuwe dienstverlening op de juiste manier onder de aandacht te brengen bij inwoners én partners van je werkgebied. Denk daarom tijdig na over hoe je deze dienstverlening gaat vermarkten en communiceren.

28 mei 2020

Tips & tools die je daarbij kunnen helpen:

  • Specialist basisvaardigheden en marketingspecialist: "Zoek elkaar op en richt je samen op de IDO-plannen van jullie bibliotheek. Bedenk gezamenlijk hoe je het IDO wil vermarkten; is het een onderdeel van de dienstverlening of vermarkt je het als iets compleet nieuws?"
  • Je bibliotheek beschikt waarschijnlijk over een Mosaic-rapport en/of een scan laaggeletterdheid. Deze helpen bij het maken van keuzes met betrekking tot het IDO (bijvoorbeeld welke vestiging is het meest logisch om een informatiepunt te openen als je kijkt naar de inwoners van je werkgebied). Wil je advies hierover? Neem contact op met onze marketingadviseurs via marketing@probiblio.nl
  • In de Toolkit Informatiepunt Digitale Overheid vind je niet alleen promotie- en inrichtingsmateriaal, maar ook informatie over de landelijke positionering van het IDO, voorbeeldteksten voor bijvoorbeeld een persbericht en filmpjes over de dienstverlening. Meer dan de moeite waard om even goed in te grasduinen! Er is voor iedere bibliotheek een budget van € 750,- beschikbaar om landelijke materialen te bestellen.

Vragen?

Klik hier voor meer informatie over Digitale Inclusie. Of neem contact op met marketingadviseurs Marjolein Brood en Jet Govers via marketingavies@probiblio.nl of met basisvaardigheden-adviseurs Anne-Marie van der Poel en Floor Banning via basisvaardigheden@probiblio.nl.

Dit artikel is onderdeel van de IDO themanieuwsbrief van mei 2020. In deze nieuwsbrief kun je lezen in hoeverre marketeers al bezig zijn met het IDO, wat samenwerking tussen marketing en basisvaardigheden op kan leveren en welke tips en tools je kunnen helpen bij de lokale uitrol van het IDO. Deze nieuwsbrief is een gezamenlijk initiatief van Team Marketing en Team Basisvaardigheden van Probiblio.