Inspiratie marketingacties

Inspiratie voor marketingacties

Natuurlijk zijn er marketingactiviteiten die elk jaar terugkomen in je plan, en ook niet mogen ontbreken. Maar het is belangrijk dat je af en toe verrast met nieuwe of andere marketingacties die aansluiten bij de (nieuwe) doelen en doelgroepen waar je volgend jaar de focus op legt. Waar vind je inspiratie voor deze nieuwe acties?

 

Inspiratie en focus

Als je op zoek bent naar ideeën voor marketingacties, kunnen deze tips je op weg helpen:

1. Je hoeft het niet allemaal in je eentje te verzinnen. Roep een paar collega’s bij elkaar voor een korte brainstormsessie, laat je inspireren door wat er buiten de branche gebeurt (bijvoorbeeld via nieuwsbrieven) of vraag het gewoon eens aan je klanten (of kinderdirecteur). Of aan een marketingadviseur van Probiblio natuurlijk.

 

2. Start altijd vanuit één gekozen doelgroep en doelstelling en verzin leuke acties binnen die kaders. Daarmee houd je focus en ondersteunen de acties ook je doelen.

3. Als je een marketingactie hebt bedacht, bedenk dan ook meteen hoe je hem meetbaar kunt maken en welk target je eraan koppelt. Dit maakt meteen duidelijk of en hoe succesvol je actie was.

Voorbeelden van marketingacties

We hebben een aantal voorbeelden van marketingacties voor je verzameld, die je mogelijk kunnen inspireren bij het schrijven van je marketingplan. Het zijn succesvolle acties uit de branche of gewoon onderdelen die je standaard kunt opnemen in je marketingplan.

1. Lekker Slim!-quiz van Bibliotheek Rotterdam

Leerlingen uit groep 7 en 8 van Rotterdamse basisscholen speelden om de titel ‘Slimste klas van Rotterdam 2018’. Twintig klassen deden mee; het was een goede manier om deze leeftijdsgroep te bereiken, veel aandacht te genereren en samenwerking met de basisscholen en andere lokale partners (in dit geval Sportbedrijf Rotterdam en de gemeente) aan te gaan. www.lekkerslimquiz.nl

2. Colleges en Open ochtenden in de Bibliotheken op het station

Met de Open ochtenden in De Bibliotheek op het station Haarlem en de Colleges in De Bibliotheek op het station Rotterdam wordt de doelgroep werkende professionals bereikt. Zij krijgen een gratis college of lezing aangeboden (vóór werktijd), die eenvoudig in te passen is in hun dagelijkse woon-werkverkeer. Daarbij is een goede selectie van relevante onderwerpen en het inzetten van gerichte publiciteit belangrijk om deze doelgroep, die veelal nog geen lid is van de bibliotheek, te bereiken en naamsbekendheid te genereren.
Bekijk de agenda op www.bibliotheekophetstation.nl

3. Bioscoopcommercial van Bibliotheek Zuid-Kennemerland

Enkele jaren geleden heeft bibliotheek Zuid-Kennemerland als onderdeel van een imagocampagne een bioscoopreclame bij Pathé ingezet. Daarin werden verfilmde boeken als brug gebruikt waaraan een wervingsactie was gekoppeld. Deze commercial maakte onderdeel uit van een bredere imagocampagne en is natuurlijk niet zomaar voor elke bibliotheek weggelegd. Het loont zeker te moeite om na te gaan wat de samenwerkingsmogelijkheden met de lokale bioscooppartij(en) zijn.
Lees meer en bekijk deze bioscoopcommercial 

4. Ontbijt voor trouwe leden bij Bibliotheek Maasmechelen

Het behouden van je trouwe leden is een doel waar veel bibliotheken op inzetten. Daar komt een goede loyaliteitscampagne om de hoek kijken. Bibliotheek Maasmechelen heeft dit, vanuit de campagne ‘Een bibliotheek voor iedereen’ ingevuld met een gratis ontbijt in de bieb voor trouwe leden, waarbij elk personeelslid twee bibliotheekgebruikers mocht uitnodigen. Een exclusieve ervaring, bijzonder door de persoonlijke uitnodiging.

Meer over de Vlaamse campagne ‘Een bibliotheek voor iedereen’

5. Adverteren op Facebook

Verschillende bibliotheken zijn actief bezig met adverteren op Facebook, al dan niet in combinatie met andere online of offline uitingen. Met als doel ledenwerving, deelnemers voor een activiteit werven of naamsbekendheid genereren. Wat werkt wel en wat niet? Eerder verzamelden we hiervoor al enkele voorbeelden en resultaten uit de bibliotheekpraktijk.
Bekijk deze voorbeelden

6. Welkomstcampagne

Iets dat elke bibliotheek standaard in het marketingplan zou moeten meenemen is het welkom heten van nieuwe leden. Dit kan met een eenvoudig standaard welkomstmailtje waarin je alle voordelen van het abonnement benadrukt, of een uitgebreidere welkomstcampagne. Uit onderzoek blijkt dat nieuwe bibliotheekleden vaak onvoldoende beeld hebben van wat het abonnement hun biedt. Een gemiste kans.

7. Modellenwedstrijd OPEN / DOK Delft

DOK Delft organiseerde een modellenwedstrijd om het nieuwe gezicht van OPEN (samenwerking met VAK) te zoeken. Onder andere in de nieuwsbrief werd een oproep geplaatst tot een bonte verzameling van mensen van 0 tot 100 jaar die het gezicht van OPEN wilden worden. De geselecteerde modellen werden uitgenodigd voor een fotoshoot bij OPEN. Hiermee kwam eigentijds en lokaal herkenbare content beschikbaar, die door de ambassadeurs van OPEN verder verspreid kan worden.

8. READ van De nieuwe bibliotheek

De nieuwe bibliotheek in Almere startte een imagocampagne die lezen wil stimuleren onder jongeren. Met READ werd een merk gecreëerd dat past bij de doelgroep. Dit merk wordt met merchandise en activiteiten als Meet & READ gepromoot, waarbij gebruik is gemaakt van  influencers op social media. Zo is een organische community ontstaan, met de slogan ‘The world belongs to those who READ – be part of the lifestyle’.

www.getread.nl

9. Google Ads

Ledenwerving of bekendheid genereren op bepaalde onderwerpen is ook heel goed mogelijk met inzet van Google Grants, een advertentiebudget van $ 10.000 per maand dat bibliotheken (en andere non-profit organisaties) krijgen aangeboden vanuit Google.
Lees meer over Google Ads 

Sparren met een marketingadviseur

Wil je eens sparren met één van de marketingadviseurs van Probiblio om een actie te bedenken die bij jouw doelen en doelgroepen past? Laat het ons weten via marketingadvies@probiblio.nl.
Of meld je aan via de winactie in deze nieuwsbrief.

November 2018

Lees ook:

December 2018