Keuze software voor e-mailmarketing

Een actueel vraagstuk bij veel bibliotheken is welk softwarepakket het beste aansluit bij hun wensen. De software waarmee gewerkt wordt aan e-mail marketing bepaalt in belangrijke mate de mogelijkheden van de marketingactiviteiten. Bij de keuze van een softwarepakket is het dan ook van belang om vooraf na te denken over de gewenste complexiteit van campagnes, de flexibiliteit in templates, het gebruikersgemak en de gekoppelde rapportagetooling.

Aandachtspunten bij selectie van softwarepakket

Gewenste complexiteit

Bedenk vooraf of je de software vooral wilt gebruiken voor digitale nieuwsbrieven en direct mailings, of dat je ook e-mailcampagnes wilt opzetten. De eerste uitingen zijn vrij recht-toe-recht-aan, maar voor e-mailcampagnes is al iets meer aan functionaliteiten gewenst. Denk aan opties om ingewikkelde klantselecties te maken. Wil je alleen selecteren op standaardvelden, zoals geboortedatum, of ook op een iets complexere selectie, zoals leden die een bepaalde periode niet geleend hebben maar daarvoor wel. Andere opties, waar niet alle systemen in voorzien, zijn bijvoorbeeld het uitsluiten van zondag als verzenddag van e-mail (gewenst in de wat religieuzere gemeenten), A/B-testen en/of het automatisch differentiëren met verschillende mails per selectie.

Flexibiliteit templates

Het oog wil ook wat, dus bekijk of het template naar wens is in te richten en hoe flexibel je bent in het aanpassen per mailing of campagne. Gebruik niet dezelfde aanspreekvorm voor iedere doelgroep en gebruik eens een andere header per leeftijdsgroep. Dit kan al een groot verschil maken!

Gebruikersgemak

Niet onbelangrijk is het gebruikersgemak van het softwarepakket. Is het een intuïtief drag-and-drop systeem of heb je er een medewerker voor nodig met iets meer handigheid in dit soort systemen? Relevant bij deze overweging zijn natuurlijk de vaardigheden van de medewerkers die het systeem gaan gebruiken. Een optie is eventueel om een deel van de werkzaamheden uit te besteden aan een derde partij.

Rapportagetooling

Tot slot is het natuurlijk van belang dat het systeem voldoende informatie biedt over de open cijfers, kliks, bouncers en nog veel meer resultaten van verzonden mailings.

Welk systeem moet ik kiezen?

Er zijn tientallen softwarepakketten waaruit een Bibliotheek kan kiezen en er is niet één ideale oplossing voor iedereen. ProBiblio is momenteel twee systemen aan te testen waarmee een koppeling met het bronsysteem mogelijk is, namelijk de Marketingmodule Plus van HKA en de software van HelloDialog. Beide systemen hebben hun pluspunten. We verwachten deze pilot in januari af te ronden, zodat we bibliotheken in het eerste kwartaal desgewenst kunnen ondersteunen bij hun keuze. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom deze pilot? Meld je dan aan voor de tweemaandelijkse updates via marketingadvies@probiblio.nl.

Even overleggen?

Voor meer informatie over de pilot marketingtooling kun je contact opnemen met Jet Govers, e-mail jgovers@probiblio.nl of tel. 06 41 33 57 44.

Bekijk ook

- E-mailmarketing wat en waarom?
- Resultaten en effecten van e-mailcampagnes
- Welke incentives bieden we aan?
- Vijf toppers in e-mailmarketing