Leer van deze interessante cases!

Zowel binnen als buiten de branche zijn partijen actief met het zoeken naar alternatieve financieringsbronnen. Hieronder vind je een kleine greep uit de vele interessante voorbeelden.

Vriendenprogramma’s

Rijksvriend, Rijksmuseum Amsterdam
Vrienden van het Rijksmuseum hebben gratis en onbeperkt toegang tot het Rijksmuseum, hoeven niet in de rij te staan en worden uitgenodigd voor interessante vriendenactiviteiten. Je wordt vriend voor € 50,- per jaar (€ 75,- voor 2 personen). Een regulier entreekaartje kost € 17,50. Hiermee weet het Rijksmuseum jaarlijks vele vrienden aan zich te binden. Een compliment verdient daarbij de heldere site, waar de verschillende mogelijkheden en voordelen overzichtelijk bij elkaar staan.

Hart voor de Bibliotheek, Bibliotheek Zoetermeer
Bibliotheek Zoetermeer heeft ouders van jeugdleden, die zelf nog geen lid waren, geworven als donateur van de bibliotheek. Via telemarketing zijn op deze manier 102 nieuwe donateurs geworven.

De Kleine Komedie, Amsterdam
Vrienden van De Kleine Komedie worden op de hoogte gehouden van de activiteiten via een digitale nieuwsbrief en ontvangen tips voor voorstellingen die interessant voor hen zijn. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om één week voor de reguliere voorverkoop al kaarten te bestellen. Je wordt vriend voor een bijdrage vanaf € 25 per jaar.

Crowdfunding

TILT Festival, Bibliotheek Tilburg
In 2013 heeft de Bibliotheek Tilburg een crowdfunding-actie opgezet om het literaire festival TILT te realiseren. Geïnteresseerden konden kiezen uit verschillende opties qua bijdrage en ontvingen in ruil een festivalticket plus extra’s variërend van een boekenweekessay tot een persoonlijk gedicht. Deze actie heeft € 5.050,- opgebracht.

Adopteer een boek uit de bibliotheek van Menno ter Braak, Universiteit Leiden
Om de bibliotheek van Menno ter Braak te kunnen aanschaffen, hebben de Universitaire Bibliotheken Leiden een crowdfunding-actie opgezet. Daarmee is € 19.000 opgehaald om het tekort op het aankoopbedrag aan te vullen. Geïnteresseerden konden een boek adopteren om daarmee de volledige collectie te kunnen kopen.

De Kledingbibliotheek, Utrecht
Op de start-up te financieren werd crowdfunding ingezet om de eerste lidmaatschappen te verkopen voor de Kledingbibliotheek in Utrecht. Speciaal voor de crowdfunders was er vervolgens een Kerstopening, zodat ze als eerste in de nieuwe winkel konden shoppen. Hier is crowdfunding eigenlijk ingezet om direct een eerste klantenkring op te bouwen.

Wat leren wij van deze cases?

Uit deze voorbeelden komt naar voren dat er veel mogelijkheden zijn om crowdfunding, vriendenprogramma’s of andere alternatieve financieringsbronnen in te zetten. Zaak is dat je weet welke vorm het beste bij jouw organisatie past en je je goed verdiept in de randvoorwaarden en mogelijkheden daarvan. Stel realistische doelen en zet vervolgens je netwerk in om die doelen ook te behalen. Een uitdaging? Ja! Maar het kan zeker ook resultaat opleveren.

Meer weten?

Vanuit elke case staat een link naar meer informatie over de betreffende case. Wil je graag met het marketingteam van ProBiblio doorpraten over de mogelijkheden die het beste bij jouw bibliotheek passen, neem dan contact op met:
Mirjam Groenestein, tel. 023 55 46 389, e-mail mgroenestein@probiblio.nl

Lees ook

Crowdfunding
Friendraising
Voorbeelden vriendenabonnement