Boetevrij lenen

Iedereen die lid van de Bibliotheek is, heeft het waarschijnlijk wel eens meegemaakt: vergeten tijdig een geleend boek in te leveren. Zo’n boete wordt, ondanks het relatief kleine bedrag, toch als erg vervelend ervaren. Steeds meer bibliotheken stappen daarom over op het boetevrije principe. Een goede ontwikkeling in bibliotheekland?

Boetevrij, iedereen blij!

Uit onderzoeken, van onder andere Biebpanel, kwam bij bibliotheken aan het licht dat één van de grootste ergernissen de boetes én de korte leentermijnen zijn. Zo werden de leentermijnen uitgebreid en startte in 2012 de eerste Bibliotheek (Biblioplus) met een pilot Boetevrij lenen. Na een positieve evaluatie werd besloten hiermee verder te gaan en al snel volgden meerdere bibliotheken (Noord-Fryslân, Rivierenland, Almere, Noord Veluwe) en daarna zelfs de hele provincie Groningen.

En in de praktijk?

Manon Balfoort, Hoofd Marketing en Communicatie bij Bibliotheek Rivierenland is enthousiast over het boetevrije lenen. ‘Wij lenen sinds 1 januari 2014 boeken et cetera uit onder nieuwe voorwaarden en zijn er heel tevreden over. We hebben vrolijke klanten; ze kunnen het haast niet geloven dat ze geen boetes hoeven te betalen en gaan direct weer over tot lenen, en dat is natuurlijk wat we willen. En, ook heel belangrijk, vrolijke collega’s op de vestigingen! Nooit meer vervelende discussies over boetes, ze hebben nu juist een leuke boodschap te brengen. Ook komen we er financieel goed uit (break even). We hebben bij de invoering van deze maatregel het abonnementstarief met €6,- verhoogd. Bovendien scheelt boetevrij een hoop administratieve afhandeling en hebben we dankzij de ‘cashless library’ al onze vestigingen veel ruimer geopend met behulp van vrijwillige gastheren en -vrouwen.'

Worden die boeken dan wel weer teruggebracht?

Bibliotheken die boetevrij uitlenen hebben natuurlijk te maken met het erop kunnen vertrouwen dat de materialen ook weer terugkomen. Ze sturen een reminder als de uitleentermijn is verlopen en/of het boek is gereserveerd door een andere lener. Als materialen na een bepaalde tijd nog steeds niet geretourneerd zijn, kan er ook voor gekozen worden om de lener de rekening voor de aankoop van vervangend materiaal toe te sturen.

Opmars van de boetevrije bibliotheken

Uit een inventarisatie van Mark Deckers (januari 2017) blijkt dat 26% van alle Nederlanders in een gemeente met een boetevrije bibliotheek woont. De Bibliotheek is daarmee aan een opmars bezig. Bekijk het kaartje voor een actueel overzicht van de boetevrije bibliotheken.

Blog van Mark Deckers

 

Zijn er ook nadelen?

Feit is dat boetegelden nog steeds twee á drie procent van de begroting in beslag nemen van de Bibliotheek. Dit moet ergens worden gecompenseerd. Zo kan er dus voor worden gekozen om de abonnementen iets op te hogen in tarief om dit gat te dichten.
Een deel van de ondervraagden in het BiebPanel onderzoek was ook kritisch, dit is voornamelijk de oudere doelgroep. Zij vinden, blijkt uit onderzoek, dat het op deze manier te makkelijk wordt gemaakt om materialen niet tijdig terug te brengen en dat laksheid beloond wordt.

Meer tips of inspiratie voor je campagne?

Neem contact op met de marketingadviseurs van ProBiblio via marketingadvies@probiblio.nl

Bekijk ook

349 verschillende abonnementssoorten in Noord- en Zuid-Holland
Maandabonnementen, de voor-en nadelen
Een kijkje buiten de branche