Online adverteren, een goede voorbereiding is het halve werk

Succesvol online adverteren begint met een goede voorbereiding. Wat zijn je doel en je doelgroep? En welke kanalen sluiten daar het beste bij aan? Is dat een online kanaal en is adverteren de beste manier? Als alle antwoorden hierop bekend zijn, is het zaak nog even kritisch naar je eigen landingspagina, teksten en beelden te kijken. En natuurlijk wat en hoe je gaat meten om het succes van de campagne te bepalen. Het live zetten van een campagne is eigenlijk pas een van de laatste stappen.

Stap 1: Bepaal doel en doelgroep

Zoals bij elke marketingactie begin je met het vaststellen van je doel en doelgroep voor de actie. Ga je voor zichtbaarheid of voor ledenwerving. Of wil je misschien meer inschrijvingen op een bepaald evenement of je rol als Bibliotheek rondom het (digitale) leescafé promoten? En wie zijn je doelgroepen? Ouders van jonge kinderen, senioren, jongeren, de omgeving van mensen die wat minder taalvaardig zijn? Kortom: de combinatie van doel en doelgroep bepaalt in grote mate welk kanaal het beste aansluit. 

Stap 2: Kies het kanaal

Als je het over online advertising modelijkheden hebt, zijn er meerdere opties:

  • Adverteren op specifieke sites, die aansluiten op het onderwerp of interessegebied van je doelgroep.
  • Adverteren via Google Adwords zodat je bovenaan in de zoekresultaten staat op bepaalde zoektermen (gratis als je Google grants inzet). Goed om de zichtbaarheid op die zoekopdrachten te vergroten, maar ook voor werving naar nieuwe leden.
  • Facebook advertising. De conversie hierop is beperkt, maar je kunt wel heel gericht je boodschap onder de aandacht brengen van specifieke doelgroepen (in een bepaald werkgebied).
  • Andere kanalen als Bing, YouTube, Instagram, Pinterest, Twitter, et cetera.

Lees meer over de verschillende kanalen en de voor-en nadelen ervan in het artikel 'Tips bij adverteren op Facebook'.

Stap 3: Bepaal boodschap en content

Bij het opstellen van de advertentie is het belang van een sterk beeld en overtuigende tekst vanzelfsprekend. Het sterkste is een beeld waarin mensen te zien zijn. Het liefst in de eigen Bibliotheek, voor de lokale herkenbaarheid. Het loont om eens een fotograaf uit te nodigen om een fotoshoot in de eigen vestiging(en) te organiseren. Met eigen personeel, of een oproepje aan leden en bezoekers, heb je zo ook een paar leuke modellen verzameld. De boodschap moet in één oogopslag helder zijn. Tekst en beeld moeten elkaar daarin dus ondersteunen. Korte en krachtige teksten werken hierbij het beste. Probeer vooral dus niet te veel te vertellen, maar beperk je tot het belangrijkste voordeel voor de lezer. Wat als aandachttrekker kan helpen is als je een goede inhaker hebt, bijvoorbeeld op een feestdag, verkiezing of een andere actualiteit. Dit is vanuit je contentkalender vooraf in te plannen. 

Stap 4: Kruisbestuiving en contentstrategie

Denk na over waar deze actie in je andere uitingen moet terugkomen en voorkom dat dit botst met andere acties. Kan de actie bijvoorbeeld doorgeplaatst worden naar je social media kanalen of narrowcasting? Is er een goede landingspagina op de website voor deze actie en wat moet daar dan op? Kan ik vanuit die landingspagina ook weer doorklikken naar andere relevante informatie? En sluit de timing van deze actie aan op eventuele andere acties? Zorg ook dat je frontoffice medewerkers goed zijn geïnformeerd en voorbereid op eventuele vragen die kunnen komen. 

Stap 5: Effectmeting

Het doel van de actie is bekend, dus kijk of je hier ook targets aan kunt hangen. Het aantal vertoningen en kliks kunnen standaard worden gemeten in online advertenties. Als je nieuwe leden of inschrijvingen voor een evenement of nieuwsbrief probeert te werven, kun je ook met conversiecookies of pixels werken. Dit is een stukje code (vanuit Google Adwords of Facebook Ads) die je plaatst op de bedankpagina. Deze code meet exact hoeveel mensen via de betreffende advertentie op de landingspagina terecht zijn gekomen en vervolgens de hele inschrijfprocedure succesvol hebben doorlopen. Hiermee kun je dus de mensen die via een andere weg op deze actie zijn gekomen uitsluiten. Helaas is de conversiecode nog niet te koppelen aan een Wise- of Waasformulier.

Stap 6: Campagne inregelen en monitoren

Als deze stappen zijn doorlopen kan de campagne worden ingeregeld en live gezet. Het voordeel van online advertising is dat van moment tot moment kan worden bekeken wat de resultaten zijn. Een frequente monitoring maakt een tijdige bijsturing van de campagne mogelijk. Word je bijvoorbeeld gevonden op bepaalde zoekwoorden die niet relevant zijn, dan kun je die laten uitsluiten. Loopt je Facebookcampagne erg succesvol, dan wil je het dagbudget misschien naar boven bijstellen. Spreek dus ook vooraf af wie verantwoordelijk is voor deze monitoring. 

Aan de slag met online advertising?

Wil je aan de slag met online advertising? Hieronder staan nog elke links met meer tips voor de specifieke online kanalen en enkele leuke cases van branchegenoten. Wil je eens sparren met een marketeer van ProBiblio? Neem dan contact met ons op via marketingadvies@probiblio.nl.  

Bekijk ook

Tips bij adverteren op Facebook
Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk
Google Adwords: dé plek om te adverteren
De wereld van online advertentiekanalen