SEO in een notendop

Er zijn boeken, blogs en sites gevuld met informatie over zoekmachinemarketing, maar de kern van al die informatie komt op het volgende neer: Als je goed gevonden wilt worden door potentiële klanten via Google en andere zoekmachines, zorg dan dat de informatie op je website relevant is (voor de klant), de site unieke content bevat en een heldere navigatiestructuur heeft. Natuurlijk zijn er ook technische aspecten waar je op kunt letten, maar zolang je aan deze voorwaarden voldoet, ben je al een eind op de goede weg.

Waarom SEO?

Laten we beginnen met de voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Waarom zou je hier aandacht aan besteden?

  • Betere zichtbaarheid in de zoekmachines betekent meer websitebezoekers (en dus meer bekendheid van je aanbod / potentiële leden / bibliotheekbezoekers).
  • Er is geen geldinvestering nodig. Enkel met wat tijd, kennis en liefde kun je al veel positieve effecten bereiken.
  • De resultaten zijn erg goed meetbaar.
  • Betere zichtbaarheid in de zoekmachines kan je Bibliotheek ook weer offline onder de aandacht brengen van je doelgroep. Ze klikken niet altijd meteen, maar lopen misschien wel weer eens bij je naar binnen als ze in de buurt zijn.

Relevante content

Relevante content is key als het gaat om zoekmachinemarketing. Houd bij het schrijven van webteksten daarom altijd de lezer centraal. Is dit interessant voor hem om te lezen en welke vragen roept dit mogelijk op? Zorg dat die worden beantwoord in je tekst, of via een (duidelijke) doorklikmogelijkheid. Soms helpt het om niet ‘de doelgroep’ voor ogen te houden bij het schrijven, maar bijvoorbeeld je moeder of de buurman. Als hij dit leest, zou hij dan overtuigd zijn? Of is hij halverwege al afgehaakt? En is de website de juiste plek om dit te vertellen? Ook belangrijk is het om je teksten uniek te houden en regelmatig nieuwe content te plaatsen. Je hoeft niet per se veel content te hebben of alles te vertellen. Belangrijker is dat wat je vertelt interessant is voor je (potentiële) sitebezoekers.

Navigatiegemak

Een ander punt waar vanuit Google naar gekeken wordt, is navigatiegemak. Hoe helder is de structuur van de site, maar ook van de teksten. Hoe beter dit is geregeld, hoe hoger Google je site beoordeeld. Een paar punten die je score kunnen verbeteren zijn:

  • Het gebruik van een heldere menustructuur, zowel qua structuur als qua benamingen.
  • Het gebruik van tussenkopjes. Niet alleen geven ze je tekst structuur, maar de woorden die je in deze kopjes gebruikt, tellen ook net iets zwaarder mee als zoekwoorden voor die pagina.
  • Het gebruik van interne links. Dit vergemakkelijkt het vinden van de juiste informatie voor een lezer. Zit hij op de pagina met abonnementen, link dan bijvoorbeeld door naar de tekst over de voordelen van lid worden. Of link vanaf het artikel over peutervoorlezen naar een pagina met de leukste titels voor peuters. Etc.
  • Denk hier ook aan het navigatiegemak vanaf een mobiel of tablet, dit maakt immers een steeds groter onderdeel uit van het totale zoekverkeer. Het navigatiegemak van je site op die devices telt daarom ook steeds zwaarder mee.

Linkbuilding

Een term die je binnen de zoekmachinemarketing ook veel tegenkomt is linkbuilding. Hierbij gaat Google uit van de theorie dat als er veel gelinkt wordt naar artikels op jouw website, je blijkbaar een autoriteit bent op dat gebied en dus interessant om hoger in de zoekresultaten te tonen. Daarbij wordt wel bekeken of het ook relevante links zijn, alleen maar linken om te linken telt niet mee en kan juist tegen je gaan werken als je dat teveel doet. Dus denk hierbij aan relevante links, zowel van sites van derden als vanuit social media kanalen. Je kunt dit stimuleren door buttons onder artikels te plaatsen om ze te delen via social media, maar uiteindelijk moet je de links gewoon verdienen door interessante content te plaatsen die mensen willen delen.

Andere tips

Andere acties die een betere vindbaarheid door Google kunnen bevorderen zijn:

  • Gebruik zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden op de betreffende landingspagina. Niet overdadig, maar zorg dat ze erin staan. Gebruik daarbij ook synoniemen. Niet alleen leest dat prettiger, maar het vergroot ook de kans dat je tekst aansluit op de zoekvraag in Google.
  • Zorg dat het beeldmateriaal dat je gebruikt op de site voorzien is van een titel (in de eigenschappen). We zoeken steeds meer via beeld, dus Google hecht hier ook groeiende waarde aan.
  • Meld je bibliotheek aan bij Google Places als je dat nog niet gedaan hebt. Daar krijg je bonuspunten voor van Google.

Meer SEO-tips

Wil je meer weten over hoe je je website met zoekmachinemarketing kunt verbeteren of een quickscan van jouw website? Neem contact op met Monique van der Loo, e-mail mvdloo@probiblio.nl of tel. 06 41 56 55 14 of Erik Reuvers, e-mail ereuvers@probiblio.nl of tel. 06 21 24 13 71.

Bekijk ook

Google Grants voor non-profitorganisaties
Wat kan ik uit Google Analytics halen?
Gebruikersonderzoek bibliotheekwebsites
De WAAS op je mobiel