Storytelling: Wat is jouw verhaal?

Als je het over contentmarketing hebt, kom je ook vaak de term storytelling tegen. Bij storytelling gaat het om het vertellen van het verhaal van je organisatie of product. Maar hoe doe je dit? En hoe pas je dit voor jouw bibliotheek toe? Hoe vind je dat verhaal van jouw bibliotheek?

We vertellen je graag meer over de toegevoegde waarde van storytelling en over de manier waarop je het verhaal van jouw organisatie kan achterhalen.

De meerwaarde van storytelling

Storytelling vertelt iets over wie je als organisatie bent en wat je doet, maar ook waarom je dat doet. Dit doe je niet in droge feiten, maar in de vorm van een verhaal. Verhalen roepen emoties op en maken dat we ons sneller verbonden voelen met een organisatie of product, en juist daarin schuilt het succes van storytelling. Vaak beslissen we op basis van emotie of we een aankoop doen of ons op een andere manier aan een organisatie willen verbinden. Een verhaal wordt ook beter herinnerd en herkent. Dat draagt weer bij aan het succes van een campagne!

Een mooi voorbeeld

Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van storytelling is het experiment Significant Objects. In dit project werden goedkope tweedehands prullaria ingekocht. De artikelen werden vervolgens weer verkocht via eBay maar nu met een kort verhaal in de productomschrijving, geschreven door 200 verschillende schrijvers. De waarde van de producten schoot omhoog; de artikelen werden voor $128,74 aangeschaft en uiteindelijk, mét verhaal, verkocht voor $3.612,51! Een mooi en tastbaar voorbeeld van wat storytelling kan doen en hoe groot de toegevoegde waarde van een goed verhaal kan zijn.

Toolkit storytelling voor bibliotheken

De bibliotheek van Pennsylvania heeft samen met een gespecialiseerd bedrijf in storytelling een hulpmiddel ontwikkeld om het verhaal van jouw bibliotheek te achterhalen. Hierin zijn tips en templates verzameld specifiek voor bibliotheken.

Bekijk hier de toolkit van de Bibliotheek van Pennsylvania

Tips voor het toepassen van storytelling

  • Maak voor jezelf helder welk doel je voor ogen hebt met storytelling.
  • Achterhaal wie de doelgroep is en waar zij behoefte aan hebben.
  • Bedenk dat de doelgroep niet alleen uit leden en mogelijk nieuwe leden bestaat, maar ook uit organisaties waar de Bibliotheek mee samenwerkt.
  • Achterhaal wat voor connectie of relatie de doelgroep voelt met de Bibliotheek. Wat is de reden dat de doelgroep iets om de bibliotheek geeft?
  • Speel in op de emoties van de doelgroep. Bibliotheken zijn hier bij uitstek geschikt voor. Wie heeft er geen goede jeugdherinneringen aan de Bibliotheek!
  • Voer het verhaal door over alle communicatiekanalen die je voor de doelgroep gebruikt zodat het één doorlopend verhaal wordt.
  • Mensen zijn visueel ingesteld, dus een figuur of beeld dat steeds terugkomt kan behulpzaam zijn.

Ook aan de slag? ProBiblio ondersteunt je graag

Neem contact op met Liesbeth Ulijn, tel. 023 55 46 293, e-mail lulijn@probiblio.nl. Zij gaat graag met je in gesprek over dit onderwerp.

Lees ook

Content & context
Content schrijven 2.0
De kracht van visuele content
Successen en missers