Ter inspiratie

Bewegend beeld trekt de aandacht van iedereen, van jong tot oud. Ook bibliotheken maken steeds vaker gebruik van bewegend beeld om een verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld via e-mail of social media. In dit artikel delen we twee voorbeelden uit de sector en ook een aantal gif-animaties uit andere branches, puur ter inspiratie!

Whiteboard animatie

Wil je een complexe of speciale boodschap kort en pakkend overbrengen? Probeer dat dan eens te doen met een video. Een leuke manier om een videoboodschap te delen is in de vorm van een whiteboard animatie. Met tekeningen en korte begeleidende teksten breng je op een speelse en duidelijke manier een boodschap over. Whiteboard animaties zijn vooral ideaal om iets complex op een heldere manier uit te leggen. Daarnaast trekt het sneller de aandacht dan een lange tekst.

Bibliotheek Waterland maakte gebruik van een whiteboard animatie voor een direct mailing om inactieve leden te activeren. Met de animatie vertelde de Bibliotheek op een originele manier dat ze blij zijn met hen als klant. In het filmpje wordt ook verteld dat ze een verrassing in de Bibliotheek kunnen ophalen als bedankje.

Wil jij een whiteboard animatie inzetten in je mailings? Kijk eens op Fiverr.com. Hier kun je voor een redelijke prijs iemand inhuren die een whiteboard animatie voor je maakt.

Video wint! 

De campagne van de KB om laaggeletterden een helpende hand te bieden, is je vast niet ontgaan. In het najaar werd een aantal weken online en offline geadverteerd. Tijdens deze campagneperiode werden videoadvertenties op Facebook ingezet. In die video’s vertelden drie mensen die vroeger moeite hadden met lezen en schrijven, dat zij door een van hun naasten werden gestimuleerd om beter te leren lezen en schrijven. Het doel van de video was om een groot bereik in Nederland te creëren en de campagne zichtbaarheid te geven. Het campagnedoel was om de sociale omgeving van laaggeletterden te activeren. Zij spelen vaak een grote rol doordat ze laaggeletterden kunnen stimuleren om hulp te zoeken voor dit (vaak verborgen) probleem.

In vergelijking met de fotoadvertenties die tegelijkertijd ingezet werden, heeft de videoadvertentie het beste gepresteerd. Ruim 95.000 mensen zijn bereikt met de best presterende video. Terwijl de best presterende beeldadvertentie ‘slechts’ 80.000 mensen heeft bereikt. 

Dit voorbeeld toont goed aan dat video’s meer aanspreken dan foto's. Wil je meer video's plaatsen op Facebook? Zorg dat het een korte video is van maximaal 20 secondes. Hoe langer de video, hoe sneller mensen zullen afhaken. Wil je dat je video direct wordt afgespeeld zodra het in iemands tijdlijn voorbij komt? Upload dan de video rechtsstreek op Facebook en plaats het niet via een YouTubelink. 

Bekijk onze tips & tricks voor het maken van video’s.

Inspiratie buiten de branche

Wil je graag een bepaald deel van je collectie extra onder de aandacht brengen in een mailing zonder te veel ruimte in te nemen? Bijvoorbeeld de nieuwste aanwinsten of de beste thrillers van 2017. Dan is een gif-animatie ideaal, zoals dit voorbeeld doet met zomerkleding. Door een gif-animatie te maken, kun je zonder al te veel ruimte in te nemen toch verschillende producten laten zien en de aandacht er naar toe trekken. 

Soms kan een gif-animatie ook iets subtiels toevoegen waardoor de sfeer van de e-mail compleet verandert. Wil jij bijvoorbeeld met kerst een activiteit promoten? Maak er dan een leuk sneeuweffect van, zodat de winterse kerstsfeer de boodschap aantrekkelijker maakt. 

Wil je nog meer inspiratie? Bekijk eens dit artikel waarin nog meer leuke voorbeelden van gif-animaties in e-mailmarketing wordt gegeven. Wil je zelf een gif-animatie maken? Dat kan relatief
eenvoudig. Bekijk deze site met handige tips voor het maken van gif-animaties en ga aan de slag!  

Meer tips of even sparren?

Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken, kcarbajal@probiblio.nl of 06-1440 0777 

Bekijk ook

Waarom bewegend beeld?
Tips & tricks voor het maken van een video
Video en sociale media
video's editen in Videoshop app