Tips bij adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook heeft als marketingmiddel veel te bieden voor bibliotheken. Je kunt heel specifiek je doelgroep segmenteren en deze tegen relatief lage kosten bereiken. Daarbij zijn de resultaten goed meetbaar en is het kanaal laagdrempelig en ook goed te integreren in een bredere (online) campagne. Voor keiharde conversie naar sales is dit kanaal over het algemeen wat minder geschikt, maar voor branding of bekendheid genereren onder je doelgroep biedt het zeker mogelijkheden voor bibliotheken. 

Waarom Facebook advertenties?

Een Facebook advertentie kan ingezet worden om een aantal redenen: het verhogen van betrokkenheid met je doelgroep (meer likes), naams- of merkbekendheid, meer verkeer naar je website of Facebook pagina, of gewoon conversies genereren in de vorm van nieuwe inschrijvingen (nieuwe leden, nieuwsbrief aanmeldingen, deelnemers aan een evenement).

Bepaal vooraf wat je precies wilt bereiken en stel doelen daarbij. Dan kun je ook monitoren en zo nodig het budget hierop aanpassen. Houd in je achterhoofd dat klikken op Facebook niet altijd direct tot een conversie leidt. Soms is het een eerste contact met een actie of organisatie, en converteert een klant pas als hij een aantal keer in contact is geweest met de organisatie. 

Focus / segmentatie

De kracht van Facebook zit in de mogelijkheden om heel gericht te adverteren. Je kunt jouw doelgroep heel goed bereiken aan de hand van criteria als leeftijdsgroep, plaats of regio, interessegebieden, et cetera. Het advies is dan ook om je doelgroep zo specifiek mogelijk te segmenteren en de advertentie goed te laten aansluiten op die gekozen doelgroep. Richtlijn is een maximaal bereik van 10.000 mensen per segment. Tijdens het segmenteren geeft Facebook aan hoe groot het bereik is van het gekozen segment en kun je deze eventueel verder verfijnen. 

Ook voor een klein budget

Als je kiest voor de optie om te betalen per klik, betaal je alleen voor de mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je product of dienst. De specifieke segmentatie minimaliseert daarbij de kans op klikken van mensen die buiten je doelgroep vallen. Omdat je zelf kunt aangeven wat je maximale budget is, kun je de kosten laag houden. Advies is om te beginnen met een dagbudget van vijf euro en dit verder op te hogen als de advertentie voldoende oplevert. 

Keep it simple

Bij het maken van de advertentie kun je kiezen of je één afbeelding gebruikt of meerdere (carrousel). Ons advies is om het eenvoudig te houden met een sterke foto, in hoge kwaliteit (liefst met lokale herkenning) en een korte heldere tekst inclusief call-to-action. Op de foto kan eventueel een tekst geplaatst worden, maar ga daar spaarzaam mee om. Te veel tekst werkt averechts. Facebook geeft zelf de voorkeur aan geen tot weinig tekst op de afbeelding. En het spreekt voor zich, maar schrijf de advertentietekst vanuit de voordelen van de lezer. Waarom moet hij klikken? De titel wordt ingezet om de aandacht van de lezer te trekken. Bij de call-to-action heeft onderzoek uitgewezen dat een 'meer informatie' button het beste converteert. 

Promoot een bericht

Als je uit bent op meer engagement of naamsbekendheid, is een alternatief om een bericht te promoten in plaats van een advertentie op te maken. Je licht dan een specifiek bericht uit om daarmee een bredere doelgroep te bereiken. Hierbij is het advies om voor meer betrokkenheid te kiezen voor de doelgroep 'mensen die je pagina leuk vinden', omdat deze mensen je al kennen en sneller een like of reactie zullen geven. De kosten per like of klik zijn vaak relatief wel iets hoger voor deze optie dan bij een reguliere advertentie. 

Combineer met andere kanalen

Een Facebookcampagne kan ingezet worden als losstaande actie, maar ook in combinatie met andere kanalen. Zo kan één actie over meerdere kanalen gecommuniceerd worden waarbij het natuurlijk van belang is dat de verschillende kanalen de boodschap versterken. Denk aan een Facebookcampagne in combinatie met een direct mailing, Google Adwords, of posters en andere offline uitingen. Hoe vaker iemand in contact komt met de boodschap, des te beter deze zal aankomen. 

Goede landingspagina

In dit kader is het ook relevant dat de landingspagina waar de Facebook advertentie naar verwijst goed aansluit op de advertentie. Kom daar na wat je belooft in de advertentietekst, herhaal het gebruikte beeld, zorg voor herkenning in de huisstijl. Kortom: zorg voor een consistente boodschap. Als de landingspagina op de website niet in het verlengde ligt van de advertentie, ben je je lead weer net zo snel kwijt. 

Een stapje verder

Wie nog een stapje verder wil gaan, kan de groep die interesse heeft getoond in je Facebook advertentie door erop te klikken, ook vanuit je Google Adwords campagne gericht benaderen (retargeting). Dit doe je door eerst in Google Analytics het inkomende verkeer via de Facebookadvertenties als segment samen te voegen en te exporteren naar Google Adwords. Zo kun je er een specifieke Adwords campagne op zetten met als doel retargeting. Of juist andersom: de verzendlijst van een eerdere actiemailing uploaden naar Facebook om daar een gerichte doelgroep van te maken met mensen van wie je weet dat ze je organisatie al kennen. Deze maatwerk targeting zorgt voor meer engagement, interactie en conversies. 

Testen, testen, testen

Zoals voor veel marketinguitingen geldt ook hier: testen, testen, testen. Houd bij welke advertenties welke resultaten opleveren, varieer in advertentietesten en afbeeldingen en bekijk welke combinatie het beste resultaat binnen je doelgroep oplevert. Geef elke nieuwe advertenties een paar dagen de tijd en monitor wat er gebeurt. Voldoet de advertentie niet aan de verwachting, kijk dan wat er bijgesteld kan worden om de resultaten te verbeteren. 

Leuke voorbeelden van bibliotheken

Ter inspiratie hebben we al wat leuke cases uit bibliotheekland verzameld. Bekijk 7 cases uit de bibliotheekpraktijk!

Aan de slag met Facebook advertising?

Wil je aan de slag met Facebook advertising en hierover eens sparren met een marketeer van ProBiblio? Neem contact op met Monique van der Loo via mvdloo@probiblio.nl of tel. 06-4156 5514. 

Bekijk ook

Een goede voorbereiding is het halve werk
Facebook: voorbeelden uit de bibliotheekpraktijk
Google Adwords: dé plek om te adverteren
De wereld van online advertentiekanalen