Van onze marketeers: 7 e-mailmarketing tips om het beste uit je nieuwsbrief te halen

Bij het maken van een nieuwsbrief is het belangrijk dat je goed weet wat je ermee wil bereiken. Wil je dat mensen doorklikken naar je website? Of wil je mensen alleen informeren en hoeven ze verder niets te doen? Niets is goed of fout, maar er zijn een paar dingen waar je ongeacht je beoogde doel het beste wel rekening mee kunt houden.

1. Klein maar fijn & Minder is meer

Make it short & simple! Hele lange nieuwsbrieven worden niet goed gelezen. Plaats alleen de artikelen die écht van belang zijn en maak deze niet te lang. Een nieuwsbrief die aansluit op de actualiteit ligt voor de hand, maar toch wordt in nieuwsbrieven soms geprobeerd in één keer de hele komende maand door te spreken. Verstuur liever twee keer in de maand een kortere nieuwsbrief met daarin alleen de activiteiten en evenementen die op korte termijn plaatsvinden.

2. Above the fold

In een seconde scrollen beslist iemand of hij een nieuwsbrief graag verder wil lezen of niet. Dit gebeurt grotendeels op een mobiel of tablet. Uit onderzoek blijkt dat artikelen die ‘boven de vouw’ staan meer aandacht en kliks krijgen. Dit is het deel van je nieuwsbrief wat je direct ziet bij openen. Handig dus om hier de informatie te plaatsen die uitnodigt tot het doorlezen van de gehele nieuwsbrief. Ook als je werkt met een call to action kun je deze het best in dit gedeelte plaatsen.

3. A/B testen

Om er echt achter te komen wat het beste aanslaat bij jouw publiek kan je natuurlijk heel goed gebruik maken van A/B testen. Hierbij test je 2 varianten van dezelfde nieuwsbrief en kijk je welke beter gelezen of geopend wordt. Niet iedereen heeft hier altijd zin of tijd voor, maar een A/B test hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld alleen A/B testen op de onderwerpregel, of het opnemen van twee diverse sjablonen. In de meeste e-mailprogramma’s staat een vrij heldere uitleg hoe je het beste kunt A/B testen.

Voorbeeld hoe dit in Hellodialog staat ingericht:

4. Bekijk je onderwerp + pre header in je eigen mailbox

Een goede onderwerpregel en preheader zijn essentieel. Verstuur de nieuwsbrief ook eens naar jezelf (privé mailbox) en bekijk goed hoe dit binnenkomt (vooral op mobiel). Hoe ziet het eruit? Maakt het mij nieuwsgierig om door te willen lezen?

Een onderwerpregel als ‘Dit is onze nieuwsbrief van april’ zegt een ontvanger helemaal niets. Het verklapt niets over de inhoud óf relevantie van je nieuwsbrief. Probeer in een paar woorden samen te vatten waar je nieuwsbrief over gaat. Of begin eens met een prikkelende vraag, waardoor iemand graag verder wil lezen. Ook wordt het steeds populairder om emoji’s (emoticons) op te nemen in je nieuwsbrief. Op een enkel verouderd e-mailprogramma na (bijv. Outlook 2003) wordt dat altijd goed weergegeven. Wel kan de weergave per ontvanger verschillen.

De meeste nieuwsbrieftools (bijv. Hellodialog) bieden een kant-en-klare optie om emoji’s in de onderwerpregel op te nemen. Zit daar niet precies tussen wat je nodig hebt? Op deze website vind je emoji’s/emoticons die je eenvoudig naar je onderwerpregel kunt copy/pasten!

5. Start met een simpele e-mail automation campagne

Wil je graag met e-mail automation beginnen (mails die aan de hand van triggers automatisch worden verstuurd), maar vind je dit spannend of lastig? Begin dan eens met een simpele campagne zoals een verjaardag mail of een korte welkomstcampagne. Deze zijn makkelijk in te richten en erg goed controleerbaar. Als je dit een beetje onder de knie hebt, kun je de campagne verder uitbreiden. Zo word je steeds handiger in het toepassen van e-mail automation en bespaar je op den duur ook nog eens tijd. Zorg wel altijd dat als je een automatische campagne hebt lopen, je regelmatig even checkt of alles nog up-to-date is qua content (denk aan linkjes, contactgegevens en activiteiten).

6. Durf en varieer

Verstuur eens een heel ander soort nieuwsbrief dan je bent gewend. Het mag best een keer anders dan je ‘normale’ stijl. Zo kun je experimenteren met afbeeldingen (meer beeld dan tekst), een keer een interactievere nieuwsbrief versturen (vraag om de mening van je lezer) of gebruik een hele andere header die lekker opvalt bij de ontvanger.

Natuurlijk hoef je niet elke keer een compleet andere nieuwsbrief te maken, maar af en toe iets verrassends houd je lezer geboeid!

7. Herhaal je call to action

Voor de kleinste, vaak de meest geïnteresseerde groep van ontvangers is het belangrijk  om je primaire call to action (CTA) te herhalen aan het eind van je e-mail. Lezers die je gehele e-mail hebben doorgelezen willen vaak meer weten. Maak voor deze groep de drempel zo laag mogelijk: laat ze niet eerst weer helemaal naar boven scrollen, maar herhaal de CTA aan het eind van je e-mail.

Meer weten?

Wil je meer informatie over e-mailmarketing of automatische campagnes? Neen contact op met met Marketingadviseur Marjolein Brood, 06-40645818.