Waarom bewegend beeld?

Bewegend beeld is niet meer weg te denken uit onze digitale samenleving. Op social media kunnen we haast niet zonder video’s en gif-animaties. Maar ook op websites en in e-mailmarketing wordt een verhaal vaak ondersteund met een video of bewegend beeld. Waarom is bewegend beeld zo populair én belangrijk? In dit artikel werpen we een blik op het succes van gif-animaties en het gebruik van video's.

Gif-animaties

De gif-animatie heeft een flinke comeback gemaakt. Eind jaren negentig was de gif-animatie erg populair. Klein van formaat en ideaal voor computers met langzame internetverbinding. Maar ze werden te pas en te onpas gebruikt en kregen daardoor een slechte reputatie. Het werd geassocieerd met irritante en drukke websites. Maar het internet is door de jaren heen flink veranderd en gif-animaties zijn door marketeers herontdekt.

Gif-animaties zijn makkelijk te creëren. Ze zijn heel geschikt om de aandacht van klanten te trekken en werken daardoor conversie-verhogend. Dell was een van de eerste grote merken die gif-animaties omarmden voor hun e-mailcampagnes in 2014. Het doel van de campagne was om te laten zien dat hun nieuwe laptop ook gebruikt kan worden als tablet. Uiteraard een stuk lastiger om te beschrijven dan om te tonen met behulp van een animatie. De resultaten, in vergelijking met het vorige kwartaal, spraken voor zich:

  • 6% toename in open rate
  • 42% toename in click rate
  • 103% toename in conversie rate
  • 109% toename in omzet

Op social media komen ook gif-animaties voorbij, maar deze worden vaak nog voor humor gebruikt en minder voor marketingdoeleinden. In e-mails wordt het voornamelijk gebruikt om aandacht naar een product te trekken, een element te benadrukken of een complex verhaal te vertellen. Gif-animaties kunnen door bijna alle e-mailprogramma's afgespeeld worden, alleen bij Outlook levert het problemen op en wordt alleen het eerste frame getoond. Let er dus op dat dat eerste frame al voor zich spreekt!

Video

Dagelijks maken 1,7 miljoen Nederlanders gebruik van YouTube, 31% meer ten opzichte van  2016. Deze groei geeft aan dat video steeds belangrijker onderdeel is van ons leven. Facebook verwacht zelfs dat binnenkort 70% van alle content op het platform video zal zijn. Wil je een kort verhaal vertellen over je bibliotheek of over een activiteit? Dan is video de manier. Op Facebook kun je een link naar YouTube plaatsen om een video te tonen of het video-bestand via Facebook uploaden. Bij deze laatste optie wordt de video direct afgespeeld als het in iemands tijdlijn voorbij komt. Hierdoor is de kans groter dat de video bekeken wordt.

Ook in e-mailcampagnes heeft video een belangrijke functie. Uit een onderzoek waarin 1 miljard e-mails onderzocht zijn blijkt dat e-mails met video's 96% hogere CTR hebben dan e-mails zonder video. Video in e-mails zorgt er ook voor dat de open rates met 19% stijgen en het verkleint het aantal afmeldingen met 26%.

Video's in e-mails kun je bijvoorbeeld inzetten om een speciale boodschap over te brengen. Bijvoorbeeld bij een verjaardagsmail voor een klant. Of voor de promotie van een evenement dat je gaat organiseren. Ga testen welk soort video's voor jouw klanten werkt en zet dit in!

Meer weten?

Neem contact op met Kerstin Carbajal Henken, kcarbajal@probiblio.nl of tel 06 1440 0777.

Bekijk ook

Ter inspiratie
Tips & tricks voor het maken van een video
Video en sociale media
video's editen in Videoshop app