Wat kan ik uit Google Analytics halen?

Als je meer wilt weten over de prestaties van je website, hoe deze gebruikt wordt en waar de bezoekers eventueel op afhaken, is Google Analytics een mooie plek om te beginnen. Deze tool is gratis en biedt snel een schat aan informatie. De aandachtspunten die je eruit haalt, kunnen bovendien leiden tot verbeteringen aan de website en zo bijdragen aan een betere vindbaarheid.

Herkomst

Kijk om te beginnen eens hoe bezoekers op je site terecht zijn gekomen. Komen ze via een organische zoekopdracht (zoeken via Google), typen ze direct de URL in, of komen ze vanuit een verwijzing vanaf een andere website, je social media kanalen of nieuwsbrief? Voor dit laatste is het overigens wel nodig dat je nieuwsbrief een stukje code bevat zodat mensen die vanuit de nieuwsbrief op de site komen ook als zodanig herkend worden. De meeste nieuwsbriefprogramma’s bieden deze mogelijkheid aan, maar het staat niet altijd standaard ingeregeld (voor bibliotheken die een nieuwsbrief afnemen via ProBiblio in Tripolis, is dit wel het geval). Als je gebruik maakt van Google Adwords, zal deze groep ook apart herkenbaar zijn hier (paid search).

Niet alleen deze verdeling is interessant, maar je kunt ook per segment bekijken welke pagina’s zij vooral bekijken (direct), vanaf welke site ze worden doorgestuurd (referrals), welke social media kanalen het meeste verkeer naar de site brengen (social) of welke zoekwoorden ze hebben gebruikt in Google (organisch).

Je bereikt dit overzicht via Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen

Apparaten en browsers 

Door te kijken naar de apparaten en browsers waarop je sitegebruikers je website bekijken, weet je ook op welke apparaten en browsers je de website vooral moet testen. Bijvoorbeeld hoeveel procent van je sitegebruik is via een smartphone en hoe gebruikersvriendelijk is je site in die omgeving? En via welke browsers wordt je website vooral bekeken? Behalve dat dit inzage geeft in voor welke combinaties je vooral goed moet testen, geeft het in combinatie met het bouncepercentage mogelijk ook aan waar de problemen zitten.

Het bouncepercentage, wat kun je ermee?

Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers slechts één pagina hebben bezocht. Het kan zijn dat dat was omdat ze meteen vonden wat ze zochten, maar ook omdat ze de betreffende pagina onoverzichtelijk vonden en daarom meteen weer weggingen. Bijvoorbeeld omdat die specifieke browser de pagina slecht weergeeft, of omdat een formulier niet goed werkt op een tablet. Als je uitschieters ziet in deze aantallen, is dat dus een goede reden om zelf even te bekijken wat er gebeurt op die pagina’s vanaf dat apparaat of vanuit die browser.

Je bereikt deze overzichten via: Doelgroep > Mobiel (apparaatcategorieën en -typen) en Doelgroep > Technologie > Browser en besturingssysteem 

Best bekeken en nooit bekeken pagina’s

Ook veel inzicht geven de cijfers per pagina’s. Niet alleen kun je zien welke pagina’s het best bekeken worden (en dus zeker op orde moeten zijn), maar ook kun je zien op welke pagina’s de meeste bezoekers binnenkomen, weer uitstappen of zelfs nooit komen. Deze laatste groep zou nog eens kritisch bekeken moeten worden. Zijn die pagina’s onduidelijk, moeilijk te vinden of gewoonweg niet interessant/relevant? Haal ze weg.

Je bereikt dit overzicht via Gedrag > Site-inhoud > Alle pagina’s

Bezoekersstromen

Voor wie nog een stapje verder wil, zijn de bezoekersstromen leuk om mee te spelen. Hier kun je op vrijwel elk dataveld uit Google Analytics selecteren hoe de betreffende selectie gebruikers door je site stroomt. In onderstaande voorbeeld is (via het groene veld linksboven) geselecteerd op medium. Door vervolgens op het vakje ‘email’ te klikken - waaraan bij deze Bibliotheek het doorverwezen verkeer vanuit de nieuwsbrief wordt herkend - en te kiezen voor ‘zoekverkeer via dit punt marketen’ (linker muisklik), wordt de bezoekersstroom van de nieuwsbrieflezers gemarkeerd. Waar komen ze binnen en wat bezoeken ze daarna op de site.
Door met je muis over de lijnen te gaan, krijg je nog verdere detailinformatie. Ook kun je verder inzoomen of deze stroom helemaal uitlichten om je daar verder in te verdiepen. Hetzelfde is mogelijk voor bijvoorbeeld je mobiele gebruikers, iedereen uit een specifieke plaats, et cetera.

Je vindt dit overzicht via Gedrag > Gedragsstroom

Statistieken voor de catalogus en 'mijn menu'

Veel bibliotheeksites zijn zo opgezet dat de catalogus en 'mijn menu' ingeframed zijn in de website. Dit betekent dat deze onderdelen op een andere URL draaien en dat het bezoek aan deze pagina’s dus niet via hetzelfde Google Analytics overzicht bekeken kan worden als de rest van de site. Dit betekent niet per definitie dat er geen statistieken zijn over dat deel van de pagina. Ga bij je webbeheerder na of dit onderdeel ook voorzien is van de juiste codes (voor bibliotheken die Wise afnemen via ProBiblio is dat het geval) en zo ja, of je gekoppeld kunt worden aan dat account. Het geeft een interessant inkijkje in het gebruik van deze pagina’s en een vollediger beeld van het gebruik van je website.

Een goed begin

Natuurlijk is dit nog maar het topje van de ijsberg als het gaat om de schat aan informatie die Google Analytics je kan bieden, maar het biedt een goede plek om te beginnen. Ons advies is om regelmatig (minimaal eens per kwartaal) een uurtje of twee de tijd te nemen om weer eens goed te kijken naar wat er op je site is gebeurd, wat goed gaat en waar de mogelijke knelpunten liggen.

Meer weten

Wil je meer weten over Google Analytics en welke data je er voor jouw Bibliotheek uit kunt halen? Neem dan contact op met Monique van der Loo, e-mail mvdloo@probiblio.nl of tel/app 06 4156 55 14 of Liesbeth Ulijn, e-mail lulijn@probiblio.nl of tel/app 06 51 41 36 88.

Bekijk ook

Zoekmachinemarketing in een notendop
Google Grants voor non-profitorganisaties
Gebruikersonderzoek bibliotheekwebsites
De WAAS op je mobiel