Welke incentives bieden we aan?

Voor de campagnemails, maar ook voor andere marketingacties, krijgen we regelmatig de vraag welke incentives (cadeautjes) een Bibliotheek het beste kan aanbieden aan haar klanten. En hoeveel leden komen deze incentives dan ook daadwerkelijk ophalen?

Leerpunten

Een aantal leerpunten uit de verjaardags- en jubileumcampagnes:

  • Kies een incentive uit je eigen organisatie. Niet alleen is dit financieel aantrekkelijker, het biedt ook de kans de eigen producten onder de aandacht te brengen.
  • Een tastbaar cadeautje spreekt meer aan dan bijvoorbeeld een gratis dvd lenen of activiteit bijwonen.
  • Wil je je niet vastpinnen op één attentie, kies dan voor 'een verrassing'. Dit prikkelt niet alleen de nieuwsgierigheid, maar biedt ook de flexibiliteit om regelmatig van attentie te wisselen.
  • Houdt bij hoeveel klanten hun incentive komen ophalen zodat je weet hoe succesvol deze actie/attentie is.

Voorbeelden van incentives

Incentives die momenteel gebruikt worden binnen de e-mailcampagnes:

  • Een cadeaubon, in te wisselen op de eigen producten
  • Gratis kopje koffie/thee (met iets lekkers) in het leescafé
  • Bibliotheektas
  • Paraplu
  • Gratis dvd lenen
  • Gratis toptitel lenen
  • Gratis activiteit / workshop naar keuze bijwonen

Voor de jongerenmail en automatische incassocampagne is gekozen voor een incentive in de vorm van een korting op het abonnement. Deze worden voor dit artikel verder buiten beschouwing gelaten.

En hoe vaak wordt deze dan opgehaald?

Uit de cijfers die de deelnemende bibliotheken hebben aangeleverd, blijkt het volgende:

  • Gemiddeld komt 5% van de jarige leden hun cadeautje ophalen na het ontvangen van de verjaardagsmail.
  • Gemiddeld komt 19% van de jubilerende leden hun cadeautje ophalen.
  • Meest populaire attenties zijn de bibliotheekparaplu (15-32%) en de verrassing (31%), die in dit geval uit een kopje koffie met iets lekkers in het bibliotheekcafé bestond.
  • Ook gewild waren de bibliotheektas (10-14%), de gratis consumptie (9%) en de cadeaubon (7%).
  • Minst geliefd waren de varianten met gratis dvd, workshop of activiteit naar keuze (2-7%).

Deze cijfers zijn gebaseerd op campagnemails van vijftien bibliotheken waarin een incentive wordt aangeboden. Van de overige incentives/bibliotheken zijn de resultaten niet bekend.

Meer weten over incentives voor campagnes?

Wil je meer weten over de mogelijkheden rond incentives, neem dan contact op met Monique van der Loo, e-mail mvdloo@probiblio.nl, tel/app 06 41 56 55 14.

Bekijk ook

- E-mailmarketing wat en waarom?
- Resultaten en effecten van e-mailcampagnes
- Vijf toppers in e-mailmarketing
- Keuze software voor e-mailmarketing