Onderzoek door Probiblio naar het gebruik van SchoolWise door bibliotheken en scholen

Maart 2021

Leerdoelen:

Leesbevordering

Bevorderen leesplezier en kennis opdoen van eigen leesvoorkeuren

  • Kennismaken met verschillende soorten verhalende teksten en jeugdliteratuur
  • Plezier hebben in en gemotiveerd zijn om zelf (kunnen) lezen en zelf (kunnen) voorlezen
  • Lezen en bespreken van teksten voor leeftijd en doelgroep
  • Ontwikkelen van leesvoorkeuren
  • Weten hoe je passende en interessante (boek) materialen kunt zoeken en vinden (kiezen)
  • Ontdekken welke onderwerpen je leuk of niet leuk/saai vindt om over te lezen
  • Bewust worden van eigen leesvoorkeur voor onderwerpen, genres, schrijvers en taalgebruik
  • Toelichten van eigen leesvoorkeuren

Oriëntatie op teksten

  • Onderscheiden van fictie van non-fictie
  • Onderscheiden van fantasieverhalen van andere realistische verhalen
  • Herkennen van sprookjes
  • Herkennen van veel voorkomende onderwerpen (bijv. avonturen) en genres
  • Vergroten van auteurs- en titelkennis
  • Geven van een eigen mening over een verhaal
  • Geven van een eigen mening in gesprek (met medeleerlingen) over een tekst en deze globaal toelichten
  • Uitwisselen van leeservaringen op basis van (emotieve) argumenten en reageren op leeservaringen van medeleerlingen.

Digitale geletterdheid

ICT basisvaardigheden

  • Werken met een (aanraak)- scherm, muis en toetsenbord
  • Gebruiken van digitale apparaten, software en toepassingen
  • Inloggen op een computersysteem of binnen bepaalde gebruikte software
  • Gebruik van websites bij het zoeken naar informatie
  • Gebruiken van veilige wachtwoorden en beseffen van het belang hiervan
  • Aanmaken van een ‘account’ voor een programma en werken met veilige wachtwoorden

Informatievaardigheden

  • Opzoeken van informatie met behulp van verschillende informatiebronnen, zoekvaardigheden en zoekmachines
  • Bepalen van bruikbare zoektermen
  • Vaststellen van digitale bronnen waar bruikbare informatie te vinden is
  • Combineren van meerdere zoektermen
  • Gebruiken van een passende bron bij een bepaald type informatievraag
  • Kennis van en kunnen combineren van meerdere digitale informatiebronnen
  • Verzamelen van informatie met behulp van de gekozen zoekstrategie
  • Beoordelen of e verworven informatie bruikbaar, betrouwbaar en representatief is
  • Schakelen naar meerdere digitale informatiebronnen om informatie te vergelijken
  • Begrijpen hoe webpagina’s om elkaar steken en bewust kiezen waar je op klikt
  • Kunnen vinden en beoordelen van de maker van een online tekst
  • In een veilige omgeving online leren lezen en omgaan met hyperlinks en hypermedia

Mediawijsheid

  • Exploreren op internet in een beveiligde omgeving
  • Bewust worden van de mogelijkheden van digitale middelen voor contact met anderen