Onderzoek door Probiblio naar het gebruik van SchoolWise door bibliotheken en scholen
Maart 2021
Leerdoelen:
Leesbevordering
Bevorderen leesplezier en kennis opdoen van eigen leesvoorkeuren
- Kennismaken met verschillende soorten verhalende teksten en jeugdliteratuur
- Plezier hebben in en gemotiveerd zijn om zelf (kunnen) lezen en zelf (kunnen) voorlezen
- Lezen en bespreken van teksten voor leeftijd en doelgroep
- Ontwikkelen van leesvoorkeuren
- Weten hoe je passende en interessante (boek) materialen kunt zoeken en vinden (kiezen)
- Ontdekken welke onderwerpen je leuk of niet leuk/saai vindt om over te lezen
- Bewust worden van eigen leesvoorkeur voor onderwerpen, genres, schrijvers en taalgebruik
- Toelichten van eigen leesvoorkeuren
Oriëntatie op teksten
- Onderscheiden van fictie van non-fictie
- Onderscheiden van fantasieverhalen van andere realistische verhalen
- Herkennen van sprookjes
- Herkennen van veel voorkomende onderwerpen (bijv. avonturen) en genres
- Vergroten van auteurs- en titelkennis
- Geven van een eigen mening over een verhaal
- Geven van een eigen mening in gesprek (met medeleerlingen) over een tekst en deze globaal toelichten
- Uitwisselen van leeservaringen op basis van (emotieve) argumenten en reageren op leeservaringen van medeleerlingen.
Digitale geletterdheid
ICT basisvaardigheden
- Werken met een (aanraak)- scherm, muis en toetsenbord
- Gebruiken van digitale apparaten, software en toepassingen
- Inloggen op een computersysteem of binnen bepaalde gebruikte software
- Gebruik van websites bij het zoeken naar informatie
- Gebruiken van veilige wachtwoorden en beseffen van het belang hiervan
- Aanmaken van een ‘account’ voor een programma en werken met veilige wachtwoorden
Informatievaardigheden
- Opzoeken van informatie met behulp van verschillende informatiebronnen, zoekvaardigheden en zoekmachines
- Bepalen van bruikbare zoektermen
- Vaststellen van digitale bronnen waar bruikbare informatie te vinden is
- Combineren van meerdere zoektermen
- Gebruiken van een passende bron bij een bepaald type informatievraag
- Kennis van en kunnen combineren van meerdere digitale informatiebronnen
- Verzamelen van informatie met behulp van de gekozen zoekstrategie
- Beoordelen of e verworven informatie bruikbaar, betrouwbaar en representatief is
- Schakelen naar meerdere digitale informatiebronnen om informatie te vergelijken
- Begrijpen hoe webpagina’s om elkaar steken en bewust kiezen waar je op klikt
- Kunnen vinden en beoordelen van de maker van een online tekst
- In een veilige omgeving online leren lezen en omgaan met hyperlinks en hypermedia
Mediawijsheid
- Exploreren op internet in een beveiligde omgeving
- Bewust worden van de mogelijkheden van digitale middelen voor contact met anderen