Programma Bibliotheekplaza 2021

Programma Bibliotheekplaza 2021

Bibliotheekplaza 2021 vindt plaats op donderdag 28 oktober 2021 met als thema 'Uitzicht/Inzicht'.

Een crisis is verschrikkelijk, maar tegelijkertijd ook een aanjager van vernieuwing. Was Nederland internationaal een toonaangevende waterwerker geworden zonder de watersnoodramp? Blijkt straks dat het broeikaseffect het vertrekpunt is geweest van een wereld met alleen maar schone energie? 

Wat hebben we nu precies geleerd? En op welk vlak? Wat heeft het opgeleverd en hoe sluit je aan op die veranderende omgeving? Beleef Bibliotheekplaza 2021 mee en krijg een mooi uitzicht op inzicht!

Scroll langs de sprekers en acts van Bibliotheekplaza 2021!

Ja, ik schrijf me in
Locatie: in De Fokker Terminal én online te volgen

Locatie: in De Fokker Terminal én online te volgen

We ontvangen je graag vanaf 9.15 uur in de moderne Fokker Terminal in Den Haag. Kies je voor digitale deelname? Zorg dan dat je om 11.30 uur klaar zit. Rond 16.30 uur sluiten we samen de dag af met een borrel, zowel fysiek als online!

Als er één ding is dat wij hebben geleerd de afgelopen tijd, is het wel dat we flexibel moeten zijn. We houden je op de hoogte over eventuele aanpassingen aan het programma!

Tijd Programma Fokker Terminal Tijd Online programma
10:00 Welkom door dagvoorzitter Leila Prnjavorac    
10:20 Plenaire sessie: Roek Lips    
11.20 1e ronde deelsessies    
    11.30 Welkom door host Jantine Zeeman
    11.50 Plenaire sessie: Roek Lips
    12.25 1e ronde deelsessie 
12.00 Lunch en netwerkplein    
13.15 Plenaire sessie: Derk Loorbach 13.15 Plenaire sessie: Derk Loorbach
14.10 2e ronde deelsessies 14.10 2e ronde deelsessies
15.25 Plenaire sessie: Joseph Oubelkas 15.25 Plenaire sessie: Joseph Oubelkas
16.15 Borrel en (hybride) napraten 16.15 Borrel en (hybride) napraten 

 

Dagvoorzitter: Leila Prnjavorac

Dagvoorzitter: Leila Prnjavorac

Leila Prnjavorac is de ideale dagvoorzitter voor het thema van dit jaar. Leila heeft in haar persoonlijke en werkende leven het nodige meegemaakt. Die ervaringen weet zij om te zetten in kennis en kunde, waardoor theorie en praktijk hand in hand gaan en het weten ook voelen wordt. 

Leila heeft Communicatie gestudeerd en is al 17 jaar werkzaam als allround presentator, dagvoorzitter, spreker, projectcoördinator en trainer. In 2017 is zij benoemd tot Hagenaar van het jaar en in 2020 tot Haags Vrijheidsambassadeur in het kader van 75 jaar Vrijheid. Enkele van de thema's waarmee zij werkt zijn vrede en recht, vluchtelingenkwesties, inclusie, (mentale) gezondheid en (jong) ondernemerschap.

"Ik ben niet in een kooi te vangen en creëer van elke situatie een persoonlijke reis vol liefde en avontuur," aldus Leila. Laat jij haar jouw reis begeleiden op Bibliotheekplaza?

Bekijk dit filmpje over Leila's vlucht uit Joegoslavië als kind
Derk Loorbach

Derk Loorbach

Door de coronapandemie is in korte tijd veel onzeker geworden. Corona versnelt wat al bewoog. Zoals de digitalisering, verduurzaming en sociale tweedelingen. Derk Loorbach is directeur van DRIFT en hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen,  Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft ruim 100 publicaties in dit vakgebied op zijn naam staan.

Vanuit zijn transitieonderzoek blijkt welk effect corona heeft en hoe we de komende periode vooruit uit de crisis zouden kunnen struikelen. Nu is het moment om minder volgens de bestaande patronen te denken, op kleine én grote schaal. Transitie is een proces waarbij je een evenwicht verlaat, het is een optelsom van duizenden besluiten op allerlei niveaus. Door het bestaande en ongewenste los te laten en op zoek gaan naar gewenste transities door experimenteren, ontwerpen en leren.

Roek Lips

Roek Lips

Hoe vinden we onze weg in een wereld die in crisis en verwarring is? Roek Lips ging in gesprek met meer dan 100 nieuwe leiders op zoek naar inspiratie en houvast. Roek neemt je op Bibliotheekplaza mee langs de opgedane inzichten, persoonlijke ervaringen en inspirerende verhalen van onder andere Ahmed Aboutaleb, Claudia de Breij, Arnon Grunberg, Joke Hermsen, Irene van Lippe-Biesterfeld, Typhoon en Jan Terlouw.

Roek laat zo zien dat er al initiatieven zijn die passen bij de wereld met nieuwe uitgangspunten. Deze sessie biedt jou houvast in een tijd waarin niets meer vanzelfsprekend is. Want ondanks alles wat er op je pad komt: er is altijd de vrijheid om te kiezen!

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas

Joseph Oubelkas zat bijna vijf jaar onterecht vast in een buitenlandse gevangenis. Met passie, enthousiasme en zelfs humor vertelt hij over deze levensveranderende ervaring.

Joseph neemt je mee in zijn levensverhaal over deze persoonlijke crisis en vertelt je hoe hij deze negatieve ervaringen heeft kunnen omzetten in een kracht. Leer van Joseph hoe je succesvol omgaat met tegenslag en verandering.

Femmie Geradts

Femmie Geradts

Directeur Femmie Geradts zag hoe de coronacrisis direct effect had op Startup Village. Een initiatief van de Universiteit van Amsterdam om jonge ondernemers te helpen met het ontwikkelen van (wetenschappelijke) ideeën tot marktwaardige concepten. Als Nederland in voorjaar van 2020 in lockdown gaat, is de magie in één klap weg.

Tijdens Bibliotheekplaza vertelt Femmie hoe het ‘Business model canvas’ hielp om Startup Village 2.0 op te bouwen: een community van startups en partners waar samensmelting plaatsvindt tussen bedrijven, de wetenschap en studenten. Overeenkomst tussen al deze partijen is het omarmen van technologie om van een idee tot een impactvolle onderneming te komen. De crisis helpt om iedereen te verenigen achter één doel: Startup Village uitbouwen tot de hub voor kunstmatige intelligentie en quantum computing van Amsterdam. Leer van Femmie hoe je als organisatie wendbaar kan zijn in een situatie waar je geen invloed op hebt.

Hélène van den Dungen

Hélène van den Dungen

Zichtbaar en in verbinding blijven met je doelgroep terwijl het museum gesloten is. Dit was de uitdaging waar Hélène van den Dungen, marketing & communicatiemedewerker bij Museum Gouda, mee te maken kreeg.

Met ‘Stip op de horizon’ (een gezamenlijk kunstproject) wist ze niet alleen het stadsmuseum (zowel online als offline) te positioneren als een culturele ontmoetingsplek, maar ook om in lastige tijden een gezamenlijke, positieve stip op de horizon te zetten. Voor dit project werd zij gekozen tot Cultuurmarketeer van het jaar tijdens de Cultuurmarketing Awards 2021.

Het begon allemaal met een stip en een streep, de rest mocht zelf creatief worden ingevuld. Tijdens de eerste lockdown nodigde Museum Gouda mensen uit om een kunstwerk te maken, om zo samen een positieve en creatieve ‘stip op de horizon’ te zetten. In twee maanden tijd maakten bijna 500 kunstenaars (in de dop) een kunstwerk. De ‘stippen’ verbeelden de tijd van de lockdown en kijken vooruit naar een leven na de coronacrisis. Alle kunstwerken samen vormen een groot groepskunstwerk en tentoonstelling.

Ugnius Rimsa

Ugnius Rimsa

Michael Musandu (24) en Ugnius Rimsa (23) studeerden Machine Learning aan de VU in Amsterdam. Samen starten ze in 2019 met Lalaland, een onderneming waarmee ze virtuele fotomodellen leveren aan kledingsites, modellen die gemaakt zijn met behulp van kunstmatige intelligentie.

Hiermee kunnen modemerken in hun webshops een veel grotere diversiteit laten zien. Bovendien is Lalaland enorm kosten- én de tijdbesparend ten opzichte van traditionele modelfotografie. De AI-fotomodellen variëren in leeftijd, maat en etniciteit en geven online shoppers de mogelijkheid om een model te selecteren dat aansluit bij hun uiterlijk. Lalalands missie: het internet diverser maken.

Een jaar na hun oprichting, midden in de coronacrisis, boekten ze meteen al successen. Zo wonnen ze in 2020 de Philips Innovation Award voor student-ondernemers, in 2021 de Sprout 25 onder de 25-schaal, de prijs voor meest veelbelovende jonge ondernemers van Nederland. Recentelijk heeft Lalaland een investering van Innovatiefonds Noord-Holland gekregen, de mannen haalden groeikapitaal op bij Asif Ventures en ontvingen een opmerkelijke investering uit het Google Black Founders Fund. Een veelbelovend en vernieuwend concept dus!

Leer van Ugnius hoe je met een goed idee succesvol kan zijn, ook tijdens een crisis.

(Deze sessie is in het Engels)

Jasper Gabriëlse

Jasper Gabriëlse

Jasper Gabriëlse is medeoprichter van Seepje: een productlijn van zeep, wasmiddel en -verzachters, afwasmiddel en allesreiniger. Het doel van Seepje: mensen blij maken met een wonderschoon product en tegelijkertijd de werk- en leefomstandigheden in Nepal verbeteren. De missie is helder, het meest impactvolle en inspirerende was- en poetsmerk van Europa opbouwen. Inmiddels zijn hun producten verkrijgbaar in 6 landen. Versneld door de coronacrisis vertienvoudigde de omzet handzeep in 2020.

Jasper gelooft heilig in de toegevoegde waarde van ondernemerschap, het creëren van waarde voor mens en milieu met gezond commercieel perspectief. Want ook die commercie is noodzakelijk voor het bestaansrecht op de lange termijn, net als het creëren van waarde voor alle betrokkenen en de omgeving.

Naast meerdere nationale en internationale packaging awards, werd Jasper uit 8000 referenten door Forbes verkozen in de 30 under 30 lijst als toekomstig leider in het veld van Sociaal Ondernemerschap.

Leer aan de hand van Jaspers ondernemerschap en groeiverhaal hoe je duurzame en sociale impact tastbaar maakt.

Sander Heijne

Sander Heijne

Sander Heijne is historicus en onderzoeksjournalist voor o.a. De Correspondent. Hij schreef het boek ‘Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u’ over de effecten van marktwerking in de publieke sector en de bestseller ‘Fantoomgroei’. Op Bibliotheekplaza laat Sander ons zien hoe ons huidige economische systeem is ontstaan.

Het heeft ons veel gebracht: we zijn nog nooit zo rijk geweest als nu, maar sinds de jaren 80 wordt deze rijkdom steeds ongelijker verdeeld. Hoe kunnen we komen tot een samenleving waarin maatschappelijke waarde minstens zo belangrijk is als winst en rendement? En welke rol kan de bibliotheek hierin spelen, opgericht om het volk te verheffen? Denk mee met Sander Heijne op zijn zoektocht.

Isaac Bullock

Isaac Bullock

Isaac Bullock is muzikant, marketeer, spreker, verbinder pur sang, ex-vluchteling en wereldverbeteraar. Een vrolijk mens met een groot hart, onuitputtelijk veel ideeën, altijd op zoek om te leren van inspirators en met de absolute overtuiging dat we het in het leven samen moeten doen.

Het leven begon niet persé rooskleurig voor de in Uganda geboren Isaac. Op zijn 12e ontvluchtte hij met een vriend van zijn vader het land. Muziek is voor Isaac de beste manier om zich te uiten en schrijft daarom vaak liedjes met een thema, zoals “Lioness” voor Serious Request over de kracht van seksueel misbruikte vrouwen of “Cell Phone” over onze afhankelijkheid van internet.

Met de muziekgroep Kyakuwa die tijdens de lockdown gestart zijn, heeft hij de prijs voor Best Social Causes 2020 op het de International Songwriting Competition gewonnen. Hun liedje "One Meter Fifty" werd gekozen uit meer dan 26.000 inzendingen wereldwijd. Het is een lied over hoe de pandemie het leven van iedereen wereldwijd heeft beïnvloed. Het is een oproep tot hoop, om te verenigen, samen sterk te staan tegenover een collectieve tegenslag en op zoek te gaan naar kansen. Dat is ook de boodschap die hij regelmatig samen met professor doctor Erik Scherder brengt met de presentatie “Singing in the Brain”; vertellen over de helende en verbindende kracht van muziek.

Op Bibliotheekplaza ervaar je zelf wat muziek met je hoofd en lijf doet.

Jantine Zeeman

Jantine Zeeman

Jantine begeleidt de online deelnemers net als vorig jaar naar de verschillende sessies, helpt je om de mogelijkheden van het platform te ontdekken en praat na met diverse sprekers.

Jantine studeerde Bibliotheek en Documentaire informatie en volgde diverse communicatieopleidingen. Met haar bedrijf Jantine Zeeman Communicatie is zij gepassioneerd over het communicatiever maken van mensen en organisaties door advisering en trainingen. De laatste jaren treedt zij steeds vaker op als gespreksleider, dagvoorzitter en host van online evenementen.