Training Continu verbeteren
"Wat kan ik vandaag beter doen dan gisteren?"
Miranda Nagtegaal, coördinator Marketing, Communicatie en Kwaliteitszorg de Bibliotheek De Groene Venen over de Training Continu verbeteren.
"In 2008 hebben we al onze processen uitgebreid beschreven in het kader van onze certificering. Nu, tien jaar verder, wilden we er weer eens helemaal blanco naar kijken. We zijn als Bibliotheek flink in beweging en het is belangrijk dat onze processen daarbij aansluiten. Daarom hebben we met onze frontofficemedewerkers de training Continu verbeteren gevolgd.
Tijdens de training zijn we aan de slag gegaan met een aantal processen uit onze Bibliotheek, zoals het inschrijven van nieuwe leden en de gang van het boek: bestellen, ontvangen, inwerken et cetera. Dat leidde tot verschillende verbeterpunten, bijvoorbeeld dat we veel te veel stickers plakken. Ook kwam aan het licht dat er veel verschillende werkwijzen zijn binnen onze Bibliotheek. Ook al hebben we alle werkprocessen uitgebreid beschreven; een mondelinge toelichting blijkt zeker voor nieuwe collega’s nodig te zijn.
Een slimme tip van de trainer was om een dagstartbord te introduceren. Hierop noteer je de leuke en minder leuke dingen die op die dag zijn gebeurd en de openstaande actiepunten. De collega’s die de volgende dag aan het werk gaan, hebben zo gelijk een goed beeld. Een van onze vestigingen heeft uit eigen initiatief al zo’n bord gemaakt. Wij gaan het nu ook op de andere vestigingen uitrollen.
'Wat kan ik vandaag beter doen dan gisteren?' Die vraag wordt hier nu regelmatig gesteld. Onze medewerkers zijn enthousiast en ervaren dat hun initiatieven ook echt tot verbetering leiden. De training heeft hier echt iets op gang gebracht."
"Er is hier echt iets op gang gekomen!"