Taalcoaching in coronatijd: hoe bewaak je de kwaliteit?

Bibliotheken leggen veel inventiviteit aan de dag om taalleerders fysiek en/of online van dienst te zijn. Hoe bewaak je in deze periode de kwaliteit van je taalcoaching? In samenwerking met Het Begint met Taal en Sylvia de Groot-Heupner organiseerden we online bijeenkomsten voor bibliotheekspecialisten die taalcoaching organiseren. Wat zijn hun tips en ervaringen? 

Ook in de corona-tijd blijven bibliotheken hun (inburger)taalmaatjes ondersteunen. Zij stellen zich flexibel op en ontwikkelen manieren om toch fysiek, online of hybride de taalcoaching en taalcafés te organiseren. Tijdens onze bijeenkomsten keken we welke uitdagingen er zijn bij al die verschillende varianten.

Online taalcoaching: mogelijkheden

We bespraken ook de mogelijkheden van online taalcoaching. Zoals het beter bereiken van werkenden, mensen die moeilijk hun huis uitkomen en mensen in het landelijke gebied. We signaleerden dat met specifiek online taalcoaching ook een andere groep vrijwilligers wordt aangesproken, bijvoorbeeld jongere vrijwilligers. Online taalcoaching biedt hen de mogelijkheid flexibel te zijn en hun eigen tijd in te delen.

Online taalcoaching: uitdagingen

Tegelijkertijd zijn er uitdagingen verbonden aan digitale taalcoaching, zoals ruimte vrijmaken voor ‘gezellig, niet inhoudelijk’ contact en het organiseren van interactie binnen een groep. Bovendien kan niet iedereen middels deze variant deelnemen: groepen deelnemers en vrijwilligers met lage digitale vaardigheden of geen toegang tot digitale apparaten worden uitgesloten.

On- en offline taalcoaching: interne behoeften

De deelnemers vonden het waardevol om informatie uit wisselen en inspiratie op te doen. Een paar bibliotheken beraadt zich om blijvend online taalcoaching aan te bieden. Zij vonden met dank aan Sylvia de Groot-Heupner aanknopingspunten voor het ontwikkelen van beleid voor deze vorm van taalcoaching. Andere bibliotheken zien online taalcoaching als tussentijdse oplossing en schakelen graag over naar offline zodra dat weer kan.

Beide scenario’s kennen andere interne besluiten met betrekking tot coördinatie, begeleiding, werving van vrijwilligers, investering in materialen en communicatie richting de doelgroep. Bibliotheken zijn zich hier nu meer van bewust en wisselden ruimhartig uit wat er intern nodig is.

Documenten en links over online taalcoaching

Deze zijn in de bijeenkomsten besproken/toegezegd:

Sparren over online taalcoaching?

Neem contact op met Floor Banning, FBanning@probiblio.nl of Ellie van der Meer, EvdMeer@probiblio.nl