
3 voorbeelden van mediabewuste informatievaardigheden in de Week van de Mediawijsheid
Van 7 t/m 14 november is het Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staat gezond schermgebruik centraal: hoe maak je bewuste keuzes en houd je online mediagebruik in balans? Een actueel thema dat direct raakt aan de mediabewuste informatievaardigheden van leerlingen. Voor bibliotheken een kans om samen met scholen en leesmediacoaches te werken aan kritisch en creatief mediagebruik. Hieronder lees je 3 voorbeelden voor je advies richting scholen.
1. MediaMasters – spelenderwijs leren over kansen en risico’s
Tijdens de Week van de Mediawijsheid spelen duizenden klassen mee met MediaMasters, de landelijke serious game over de kansen en gevaren van digitale media. Geschikt voor groep 5/6, 7/8 en gespecialiseerd onderwijs. Leerlingen worden meegenomen in een spannend filmisch verhaal en oefenen spelenderwijs met informatievaardigheden, online veiligheid en samenwerking.
Leraren kunnen nu alvast de demomissie spelen om kennis te maken met het spel of wijs scholen op de filmpremière op 29 oktober in Beeld & Geluid.
2. Nieuws in de klas & Manifest Nieuwswijsheid – kritisch leren omgaan met nieuws
Nieuws is overal, maar hoe leren leerlingen het te doorgronden? Nieuws in de klas en het Manifest Nieuwswijsheid kunnen bibliotheken en scholen hierbij ondersteunen:
- Nieuws in de klas: gratis toegang tot dagbladen, lesmateriaal en activiteiten zoals Breaking News en Journalist in de klas. Stimuleer leerkrachten om met Nieuws in de klas eenvoudige opdrachten te doen zoals “zoek 3 verschillende nieuwsbronnen bij hetzelfde onderwerp” of laat leerlingen hun eigen mini-krant maken.
- Manifest Nieuwswijsheid: een oproep om structureel aandacht te besteden aan nieuwswijsheid in het onderwijs. Leerkrachten en docenten kunnen het Manifest Nieuwswijsheid goed gebruiken als startpunt voor een lesreeks of debat. Nodig bijvoorbeeld een lokale journalist uit via Nieuws in de klas en combineer dat met een workshop ‘factchecken’ in de mediatheek.
3. Werkplaats Digitale Geletterdheid & creatieve insteken – samen bouwen aan mediawijs onderwijs
De Werkplaats Digitale Geletterdheid op LinkedIn is een online community voor leerkrachten, bibliotheken en mediacoaches. Hier worden lesideeën, praktijkvoorbeelden en nieuwe initiatieven gedeeld. Door scholen aan te moedigen om deel te nemen, verbind je ze met een breed netwerk en help je hen actueel en geïnspireerd te blijven. Daarnaast worden er steeds meer (digitale) lesmaterialen aangeboden die digitale thema’s toegankelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan de speciale Donald Duck-editie DigiDuck, waarmee basisschoolleerlingen op een speelse manier kennismaken met AI. Of het nieuwe lespakket dat Beeld & Geluid heeft ontwikkeld bij de Netflixserie Adolescence.