Aan de slag met webstatistieken: inzicht in het gedrag van je bezoekers

Blog Marketing Onderzoek
Gepubliceerd op 09 september 2025

Door Caroline Kroon - Siecker

Je steekt veel tijd in het up-to-date houden van je website. Dan ben je ook benieuwd of de content goed bekeken wordt en of bezoekers hun doel bereiken. Hier kun je achter komen door de webstatistieken bij te houden. Alleen waar begin je en wat zeggen de cijfers? In dit artikel zet ik de belangrijkste statistieken voor je op een rij waarmee je direct inzicht krijgt in het gedrag van je websitebezoekers.

Omdat de meeste bibliotheken toegang hebben tot Matomo, gebruiken we in het artikel de begrippen die ook in Matomo gebruikt worden. Ook delen we enkele screenshots uit Matomo zodat je weet waar je de informatie kunt vinden.

Meet je populariteit

Een van de belangrijkste basisstatistieken is het aantal bezoekers dat op je website komt. Je kunt per dag terugzien hoeveel individuele personen (unieke bezoekers) jullie website hebben bezocht en hoeveel bezoeken (totaal aantal) zijn gedaan. Een bezoeker bekijkt een of meerdere pagina’s en dit wordt bijgehouden onder de noemer paginaweergaven. Je kunt een periode selecteren, bijvoorbeeld een week of maand. Als je dit langere tijd doet, kun je trends ontdekken. Ook kun je periodes met elkaar vergelijken. Samengevat kun je dus zien:

  • Hoeveel bezoekers je website hebben bezocht;
  • Hoeveel bezoeken zijn gedaan;
  • Hoeveel pagina’s zijn bekeken.

In Matomo vind je dit allemaal (en nog meer!) onder: Bezoekers – Overzicht.

Hot or not?

Wil je weten hoe een specifieke pagina scoort? Ook dit kun je terugvinden in de webstatistieken. Zowel op url-niveau als op paginatitels. Van iedere webpagina kun je analyseren hoe die pagina het doet. Kijk hiervoor onder Gedrag en dan Pagina’s (op basis van de url) of Paginatitels (op basis van je paginatitel).

Kijk bijvoorbeeld naar:

  • Weergaven en unieke weergaven van de periode die je hebt geselecteerd.
  • Bounce-ratio: het percentage bezoekers dat de website weer verlaat na het bekijken van slechts 1 webpagina.
  • Gemiddelde tijd op pagina: laat zien hoe bezoekers met de content omgaan en op welke pagina bezoekers de aandacht vasthouden.
  • Vertrek-percentage (vertrek-ratio): het percentage bezoekers dat de website heeft verlaten op deze specifieke pagina nadat zij meerdere pagina’s bekeken hebben.

Door te sorteren op bijvoorbeeld het aantal (unieke) weergaven, krijg je een goed beeld van de best scorende onderwerpen. Ook dit verschilt per periode en is afhankelijk van hoe en met welke frequentie een bepaald onderwerp onder de aandacht is gebracht. Daarnaast kun je je website opschonen door te filteren op de webpagina’s die niet of nauwelijks bezocht zijn in de betreffende periode.

Wat bezoekers verwachten

Zie je in de statistieken dat veel bezoekers een pagina direct verlaten zonder door te klikken? Dan komt de inhoud waarschijnlijk niet overeen met wat iemand op de pagina verwacht. Het is belangrijk om de oorzaak te onderzoeken zodat je dit kunt optimaliseren en bezoekers langer op je website blijven. De bounce-ratio geeft aan hoeveel mensen je website direct weer verlaten. Als een pagina bijvoorbeeld 200 unieke paginaweergaven heeft en het bouncepercentage is 40% dan betekent dit dat 80 personen de website direct hebben verlaten nadat ze alleen die pagina hebben bezocht.

Een doelstelling zou kunnen zijn om het bouncepercentage van belangrijke pagina’s naar beneden te krijgen. Kijk goed vanaf welke bron iemand op deze pagina komt. Is deze webpagina dan een logisch vervolg? De inhoud moet naadloos aansluiten bij de volgende stap in de online reis die iemand aflegt. Kijk kritisch naar het doel van de pagina en de vervolgactie die de bezoeker daar idealiter doet.

Hoe vaak moet je naar de statistieken bekijken?

Door regelmatig in de data te duiken, krijg je een goed beeld van wat er op je website gebeurt. Maak bijvoorbeeld maandelijks een analyse. Door iedere keer naar dezelfde statistieken te krijgen, krijg je een steeds beter beeld bij de verschillende doelgroepen en waar zij interesse in hebben. Lees hier meer over in ons artikel: Snel en eenvoudig rapporteren

Heb je een webpagina geoptimaliseerd op basis van je rapportage? Kijk dan na verloop van tijd wat het effect is. Je kunt een periode van voor de wijzigingen vergelijken met eenzelfde periode na de wijzigingen, bijvoorbeeld de maand juli met de maand juni.

Als je de maand juli selecteert en dan ‘Vergelijk met’ aanvinkt dan kies je voor: Vorige periode. Je ziet dan per paginatitel de cijfers van de beide maanden onder elkaar staan:

Zelf aan de slag met Matomo (save the date)

Wil je meer leren over webstatistieken en direct aan de slag gaan, kom dan naar onze workshop op 5 november. In deze workshop leer je hoe je zo efficiënt mogelijk aan de slag kan met jouw statistieken en hoe je dit te midden van je andere werkzaamheden makkelijk bij kunt houden.